Jump to content

Korth


Efraim

Recommended Posts

MelvinP skrev (25 minutter siden):

Ja og de er ekstremt tunge. Jeg har aldri prøvd en, men jeg har holdt i den og løftet/klikket med den. Jeg tror du får et like bra om ikke bedre våpen hvis du kjøper en god tunet smith.

Blir ikke våpenet kresen på tennhetter da? Hvis en tuner våpenet 

Link to comment
Share on other sites

Dette er ment som et godt råd.

 

Du høres ganske uerfaren ut. Kjøp en Smith 629 Classic eller Ruger Super Redhawk og slit en av dem ut først.

Da får du erfaring nok til å vite om det er noe vits i å kjøpe en Korth.

 

"Tuning" har ikke bare med om revolveren avfyrer tennhetter eller ikke.  

 

Her er bilde av en av de mest "tunede" 44mag-revolverne til salgs i Norge. Den er tunet til jakt av Hamilton Bowen med utfrest "Python-pipe" og linjeboret 5-skudds sylinder. Mer eksklusivt enn dette blir det nesten ikke. Den kostet $6220 i 1998..

 

 

image.png

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Vel jeg startet denne tråden for å få litt info om korth jeg skjønner att den er litt dyr i innkjøp har testet andre merker som va ok men vil nå heller ta ett valg av noe jeg liker å føler meg fornøgd med  skal brukes til felt kl 2  mag har 357mag som jeg er veldig fornøgd med Er nok litt uerfaren men nysgjerrig på andre merker å men takker for råd å andre innspell 

Link to comment
Share on other sites

Efraim skrev (2 timer siden):

Vel jeg startet denne tråden for å få litt info om korth jeg skjønner att den er litt dyr i innkjøp har testet andre merker som va ok men vil nå heller ta ett valg av noe jeg liker å føler meg fornøgd med  skal brukes til felt kl 2  mag har 357mag som jeg er veldig fornøgd med Er nok litt uerfaren men nysgjerrig på andre merker å men takker for råd å andre innspell 

Nydelige revolvere fra Korth. Kjøp den om du har lyst og råd. Alltid artig når folk trår uttafor de vanlige Smith & Wesson revolverne (selv om de er gode). Lykke til, hører gjerne om dine erfaringer. En i klubben har en i .357 (og 9mm tønne). Han er godt fornøyd.

Link to comment
Share on other sites

BC.Airn skrev (4 minutter siden):

Nydelige revolvere fra Korth. Kjøp den om du har lyst og råd. Alltid artig når folk trår uttafor de vanlige Smith & Wesson revolverne (selv om de er gode). Lykke til, hører gjerne om dine erfaringer. En i klubben har en i .357 (og 9mm tønne). Han er godt fornøyd.

Takker for svar har fått med att den er tung å det er vel en fordel med tanke på rekyl men lurer litt på de under løpet er den gokjent for mag2 kl  vel Smith & Wesson er greie våpen men de va ikke første valget når jeg kjøpte 357 da ble de en Manurhin mr88 å den er råtass av en revolver 

Link to comment
Share on other sites

Den store fordelen med S&W revolvere i forhold til det meste annet er at det finnes mange ekstremt dyktige børsemakere som kan gjøre den enda bedre og tilpasse den helt etter dine ønsker/preferanser. Jeg brukte nesten 9 lapper hos en kjent børsemaker for å tilpasse min 686 helt slik jeg vil ha den og med det avtrekket og utseendet jeg har fått på den nå ville jeg valgt den fremfor Korth 10 av 10 ganger. Det er få børsemakere som har mye erfaring med Korth, men hvis revolveren er slik du ønsker den fra fabrikken er dette selvfølgelig ikke noe argument mot å kjøpe den. Personlig synes jeg Korth ser skikkelig bra ut og den har bra avtrekk, men det skulle vel også bare mangle til den prisen.  

Link to comment
Share on other sites

For å kaste inn enda en skiftenøkkel har man også Manurhin som også kniver om plassen "best og mest presis". 

 

Jeg kan ikke anbefale nok å få prøvd en sånn pistol før du vurderer å kjøpe de. Avhengig av hvor fersk du er og hvor fort du blir god vil du mest sannsynlig ikke klare å dra nytta  av de 20-30k i prisforskjell mellom en brukt 629 og en Korth eller Manurhin. Og i forakt for å repetere det som allerede har blitt sagt, du kan få en utrolig spenstig, fullstendig custom og vel så god S&W eller Ruger for mindre. 

 

Fenomenale revolvere, for all del. Men de er for meget spesielt interesserte. 

Edited by VDH
leif
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

VDH skrev (5 timer siden):

For å kaste inn enda en skiftenøkkel har man også Manurhin som også kniver om plassen "best og mest presis". 

 

Jeg kan ikke anbefale nok å få prøvd en sånn pistol før du vurderer å kjøpe de. Avhengig av hvor fersk du er og hvor fort du blir god vil du mest sannsynlig ikke klare å dra nytta  av de 20-30k i prisforskjell mellom en brukt 629 og en Korth eller Manurhin. Og i forakt for å repetere det som allerede har blitt sagt, du kan få en utrolig spenstig, fullstendig custom og vel så god S&W eller Ruger for mindre. 

 

Fenomenale revolvere, for all del. Men de er for meget spesielt interesserte. 

vel har en manurhin mr88 i 357 mag ikke gjort noe med den den er helt ok veldig godt hantak anbefales. Når  de gjelder korth så var jeg veldig nyskjerrige på den så de va nu derfor jeg startet denne tråen skal skaffe meg 44 mag å kom over korth 44 mag så jeg va spent på om noen hadde erfaring med den

Link to comment
Share on other sites

TRW skrev (7 timer siden):

Korth er ferdig tunet fra fabrikk.Den er som et urverk.

@hipshot denne leamikken må du bare prøve kanskje blir du overasket selv i forhold til Pythonene dine.😀

 

Du kan ha rett - jeg vil faktisk bli aldeles månebedotten hvis en Korth er noe i nærheten av min superduper trimmede felt gun 😄😄😄

 

Men det jeg egentlig lurte på var hvor forskjellig den nye Korthen er  i forhold til den gamle. Hovedsaklig fordi sylinderen på den nye roterer feil vei, mens den gamle roterer riktig. Så det må være ganske vesentlig forskjell. Hvordan ser mekanismen ut? Kanskje du kan legge ut et bilde?

Link to comment
Share on other sites

Til Magnum-øvelsene synes jeg personlig at en Korth blir overkill til de grader, da du har såpass god tid til å spenne hanen for hvert skudd at jeg heller ville skaffet meg en rimelig S&W eller Ruger med lengre løp.

 

Til Revolver-øvelsene så er Korth absolutt et godt valg, da de er regelrett nydelige på double-action.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, TRW said:

Vi målte med bladsøker klaringen mellom tønne og ramme. Smith hadde 0,3mm Min colt anaconda hadde 0,2 mm mens min Korth national standard hadde 0,1 mm klaring slå den.

Mine FA har 0,0015", altså under 0,04mm. Eg har óg ein S&W som har 0,004" eller 0,1mm frå fabrikk, så det er ikkje veldig uvanleg. 0,3mm høyrest unormalt mykje ut.

Link to comment
Share on other sites

Hei @hipshot det ligger tegning og video av leamikken på hjemmesiden deres.Ser at du nevner ny/gammel korth ser ingen grunn til at leamikken er blitt dårligere med åra(moderne cnc maskiner etc).Vi snakker tross alt om en high end revolver som starter på 40000-70000.De samarbeider også med Nighthawk custom i USA der heter den Mongoose.Der monterer de blandt annet slisser på løpet så de blir nesten lik Pythonene våre men bare nesten 😀😜  

Link to comment
Share on other sites

Ja nå har jeg vært inne på hjemmesiden.

 

Videoen er av den gamle typen Korth. Som du ser så roterer sylinderen rett vei, altså medsols sett bakfra.

 

Bildene er av den nye typen.

 

Det må være en forskjell i mekanismen her, som Colt mot S&W.

 

Eller er det noe jeg overser?

Link to comment
Share on other sites

Hei @hipshot jeg har tenkt meg en tur på banen idag og da skal jeg se. Jeg har 3 Colter og en Korth.For meg virker det som om coltene går medsols og ALLE andre revolvere går motsatt vei.Men har det egentlig noe å si hvilken vei tønna roterer så lenge timing og låsing er perfekt?.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Alt er sikkert OK.

 

Dvs, når sylinderen i en revolver roterer i ulike retninger så vil jeg tro at mekanismen også er ulik avhengig av retningen.

 

Derfor kunne jeg godt tenke meg å se et bilde eller en video av mekanismen i den nye utgaven av Korth, der altså rotasjonsretningen nå er motsatt i forhold til tidligere.

 

Hvilke Colter har du forresten?

Link to comment
Share on other sites

Hei @Efraimmin korth national standard 2019 modell.

Jeg har hatt den ett års tid.Det er en super kvalitets revolver som er ferdig tunet fra fabrikk.Ulempen er høy pris men det hender det kommer noen på Finn.Jeg kan nevne at pipen er i kaldt smidd stål med polygon rifling som er svært motstandsdyktig mot slitasje.Med ett trykk på en knapp kan du fjerne tønnen når du skal pusse.Kaliberet er 357 magnum/38 spesial.I tillegg til ett nydelig single og double action avtrekk er den behandlet med en dlc coating som gir ett svart matt tøft utseende og veldig god beskyttelse mot rust.

Link to comment
Share on other sites

Hei @Efraimser at du nevner 44 magnum.Jeg har en colt anaconda 44 magnum og jeg blir like overasket over hvor kraftig den er hver gang jeg skyter med den.Du klarer ikke mange skuddene før du må gi deg det skal jeg love deg.I tillegg er det svindyr ammo ca 7 kr.Jeg skyter mest med cal 22 og 9mm.

Link to comment
Share on other sites

Hei TRW takk for svaret ja jeg nevnte 44 mag de er de jeg skal ha som neste revolver pga mag 2 klasse vet att kullene er dyre driver å ladde litt nå 38 sp å 357 mag de går jo å ladde de litt svakere på 44 mag en trenger jo ikke full ladning er bare veldig  nysgjerrig på korth De er liksom ikke noe helt vanlig merke er da greit å prøve noe nytt som man kommer over 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...