Jump to content

Sprekker i ramme på Sig Neuhausen P210


octavian

Recommended Posts

Jeg har sett på en brukt SIG Neuhausen P210 fra slutten av 60-tallet. Flott pistol og utsøkt håndtverk.

 

Svenskene skriver mye om at rammen sprekker på disse (flere årsaker, bla. skyting med miltærammo), men finner intet på kammeret om dette. Hvorfor? Er dette emnet utdebattert i Norge? I så fall har det gått meg hus forbi. Er det noen brukere her på Kammeret som kan være så vennlige å dele sine erfaringer med meg?

 

Finnes det børsemakere her til lands som er gode på Sig Neuhausen, og som er gode på detektering (og evt. sveising) av sprekker?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sett på en brukt SIG Neuhausen P210 fra slutten av 60-tallet. Flott pistol og utsøkt håndtverk.

 

Svenskene skriver mye om at rammen sprekker på disse (flere årsaker, bla. skyting med miltærammo), men finner intet på kammeret om dette. Hvorfor? Er dette emnet utdebattert i Norge? I så fall har det gått meg hus forbi. Er det noen brukere her på Kammeret som kan være så vennlige å dele sine erfaringer med meg?

 

Finnes det børsemakere her til lands som er gode på Sig Neuhausen, og som er gode på detektering (og evt. sveising) av sprekker?

 

Svenske våpenbladet Vaapen, skrev en større artikkel om dette for et par år siden.

 

Det var sprekker i rammen på den viste pistol i artikkelen MANGE plasser :cry:

De fleste var ikke mulig å se, hvis du ikke viste hvor og hva du skulle kikke etter.

 

Sprekker i Sig 210, er ikke noe ukjent sak i Norge heller...

 

Men kjøp den du om du liker den (og prisen) :D

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar, og hjelp, folkens.

 

Asterix: Jeg har siste nummer av Skytternytt, men det står lite om sprekkoppdaging og reparering i artikkelen.

Triggerhappy: Jeg har bestilt ett gammelt nummer av Vapentidningen som beskriver fenomenet (men det er enda ikke i hus).

Leon: Hvem er Norèn, og hvordan kommer jeg i kontakt med ham?

 

Årasken til at jeg lufter denne saken her på kammeret, er at den ikke har vært nevnt her tidligere. Synes det var rart fordi svenskene har skrevet masse om dette.

 

Tar gjerne i mot flere kommentarer.

Link to comment
Share on other sites

Mitt inntrykk er at SIG210 gikk ut av skytesporten for så mange år siden at dette ikke lenger er et tema.

 

 

Helt enig :D

 

Og ikke minst med tanke på vilke fantasipriser folk forlanger for disse gamle og til dels utskutte pistolene.

 

Maxpris er 7-7,5 tusen for et bra eksemplar. (gjelder ikke de nye, Heavy frame)

Link to comment
Share on other sites

8) Har tre flinke skyttere i vår klubb som skyter med SIG.... Enten er de flinke, eller så er våpnene BRA, for de treffer utrolig bra.. Prøver å slå de (IKKE bokstavlig) med min Pardini, men må nok stille bak på lista ja.. (Joda, gutta ER bra de! Og også SIG'ene!)
Link to comment
Share on other sites

Såå lenge siden er det ikke siden SIG var ute. Pr i dag er det vel ikke så veldig mange bedre alternativer. En god 210-5 holder godt koken enda med tilpassede ladninger. Men man må selvfølgelig sjekke for sprekker bak på ramma ved sleidesporene.

Kommer jeg over en Heavy Frame til menneskepris, så blir jeg nok fristet nesten over evne.

Den største bakdelen med en standard SIG er vel vekten, den er for munningslett med fabrikkammo.

Link to comment
Share on other sites

Er veldig fornøyd med min 210-5. Fikk den sprekksøkt før jeg kjøpte den. Kom med 7,65 pipe og 22 sett i tillegg. Samler nesten like godt som min HK P9S Sport, men jeg må nok få meg løpsvekt og bytte til annet baksikte(skuret er for stort for meg og jeg vil ha Bo-Mar/Champion)Kan absolutt anbefale den, bruker heller den, enn SVIen, eller Pardinien min på felt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...