Jump to content

Hvilken tofot skal man velge?


1983

Recommended Posts

Ja, som topic sier: hvilken tofot skal man velge?

Tenkte å lære meg å skyte med tofot, har en versapod, men den er ganske tung om man skal dra den med seg på jakt. Men den er kanskje god nok? Jeg tjener nok mere på å gå ned noen kg i kroppsvekt fremfor å å få en lettere tofot, helsegevinsten er betydelig større også!

 

Jeg er blank når det kommer til tofot, men om jeg skal kjøpe ny trenger jeg noen tips. Det må finnes adapter for å bruke den på Blaser. Vil også ha feste for å feste den i reimfeste da jeg har en liten X-bolt som også skal brukes med tofot.

 

Med eller uten vugge?

Legger denne i langhold selv om mine hold neppe kvalifiserer til det…

 

Link to comment
Share on other sites

Skal en skyte langt er ikke vekt en ulempe.. og mange av de "lettvekts" tofotene blir litt lite stabile for min smak.. Versapoden er god nok selv om jeg ikke liker de spesielt godt.. Den gode gamle Harris tofoten.. er fremdeles populær og både til jakt og langhold duger den i lange baner.. Personlig så liker jeg Atlas tofotene og har flere av de.. Atlas PSR er stille..ikke raklete og lager ingen lyd på riflen om en skal ha den med på jakt.. jeg har andre tofoter.. som er super til stasjonært langhold.. men kanskje ikke førstevalget til jakt..

Link to comment
Share on other sites

Det finnes toføtter beregna for både sittende og liggende skyting, men antar det her gjelder liggende. Kan anbefale Harris og da med vugge. Serie S modell LM. Dette er den høyeste modellen, noe som er en fordel ved bruk i terrenget for å komme litt opp over vegetasjonen. Festes i reimfeste. Tror ikke det er nødvendig med adapter på en Blaser, men det kan sikkert Sunnmøring svare på.

Link to comment
Share on other sites

Jeg liker ikke Versapod. Mest pga måten den monteres på. Men før du skal være avansert, og bruke alle mulige skrå og rare underlag, så gjør den og Harris med vugge og alt annet, ca. samme jobben. Jeg er litt usikker på hvor mange tofoter jeg har, ifra Accuracy International via Harris og Biltema til Ckye Pod. Det er mye smak og behag det koker ned til om hva man liker best, og på basic nivå gjør de det samme. Læring og teknikk er lik også, iallefall til man kommer til avanserte løsninger.

 

K

 

 

Link to comment
Share on other sites

Har sett på disse, er kanskje noe høyr priset 😬

har versapod pinne som passer Blaseren, så sånn sett er alt klart til både trening og jakt.

Versapoden er jo solid, men merkes godt på vekten. 
tenker litt om der finnes noe bedre, tenker da på om noen er lettere å skyte med/mindre feilmarginer?

Jeg liker at den kan festes på pinne foran, slipper å montere noe ekstra på stokken (greit siden den er ei jaktbørse)

Link to comment
Share on other sites

Skyter inntil videre med versapoden..

Har aldri vært noe spesielt fan av å skyte med tofot, så læringskurven har vært bratt, skytestilling og rekylopptak..

 

Verifiserte innskyting på 136m, alt ok.

så ut til 400m

Det begynner å komme seg. 
Skyter med 123gr Sierra MK

E91DBD0B-BF8A-486C-A48C-8A2DF8DEB27F.jpeg

6F7C244B-7A8E-4F37-98DC-0AEC3C093AEE.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Stihl Crazy skrev (3 timer siden):

Kanskje litt gamaldags men skyta over ein sekk med noko mjukt/halvmjukt inni har det noko for seg? Fungerar jo når eg skyt inn rifla iverfall. Er ikkje akkurat ein sekk eg brukar men konseptet vert det same.

 

All støtte er god støtte. Men en sekk kan være så mangt, og det hjelper om den er "død" - en spretten sovepose er ikke helt ideelt. Men all støtte er bedre bedre enn ingenting.

Man kan skyte meget godt om man bruker diverse støtte riktig.

 

1091648240_IMG_0980(1).jpeg.8877a6a183561609429a791abc1cb6c6.jpeg

I denne stillinga skyter mange <100mm grupper...

 

 

IMG_1281.PNG.6034280e67a7560ab5462ed4a6fdcb79.PNG

På 500m

 

 

 

IMG_1031.jpeg.c9b4e933aa5bfccfb25f649bdc14d02c.jpeg

Samme slik

 

 

IMG_1278.PNG.5dc727adfefbdefd917b25deb309524a.PNG

 

 

 

IMG_7115.JPG.05a817c2979c4ab0c94156b26d9d0aea.JPG

Ville vært enda stødigere om han satte albuen på kneet

 

IMG_6923.JPG.26e74073e0226a7462841067f13c085b.JPG

Reim er lett å ha med seg, og med trening, veldig stødig

 

IMG_6558.JPG.80ace387ce7df33047a85ebf3fce3878.JPG

Sekk på sekk... Men det virker

 

IMG_1749.jpeg.871fd5ba41e5e3fba035ee34bdb65f02.jpeg

Lav stein

 

 

IMG_1742.jpeg.f49100893f62c18df446f9691eeaf602.jpeg

Høy stein

 

IMG_1790.jpeg.ed89927bc454b3ce56ca377e81da87ae.jpeg

Og tofot. Det er kjekt når det ikke er noe å støtte seg på. Og veldig stødig, spesielt når man bruker en egnet sekk/ pose under kolben bak.

 

Og, når det gjelder tofot, det som er skrevet i denne tråden gjelder faktisk fremdeles.

 

K

 

 

 

Edited by M67
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...