Jump to content

Hjortejakta 2022


Olemann

Recommended Posts

Fant ingen tråd fra før om dette, beklager hvis jeg har feil. 
Pakking pågår til morgendagens jakt, været ser bra ut, og bra med hjort i terrenget. 5 dyr på kvoten, 2 koller, 2 kalver og spissbukk. Eiendommen til min far er blandt de minste på valdet, så lite tildeling av voksne bukker til oss. Tror det er 10 år siden sist vi hadde kvote på voksen bukk. Litt kjedeligere å jakte på dagens kvote, men kjøttet er best på ungdyr så klager ikke så veldig. 5 dyr er også i overkant av hva arealet tilsier så får være greit nok fornøyd. 

Fikk noen fine opplevelser med storbukk i fjor og helt greit å bare observere av og til også. 
Første dagene dedikeres til å lete etter spissbukk, fjordskolle kan også bli aktuelt. Kalver får vente noen uker hvis det ikke dukker opp noen enslige. 
Antar at en del hjortejegere her inne også holder på med de siste klargjørelser, skitt jakt til alle. 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Jeg har skutt to dyr hittil (tidlig jakt mot grtensa til Vidda pga CWD). 

Blir det nok ett rekordår med antall fellinger i år? 

Den brer seg stadig over østlandet og sørlandet, og flere områder vil vel etter hvert få "vestlandske tilstander"?

 

Dersom dere ikke allerede har hørt den, syntes jeg jegerpoddepisoden med Erling Meisingset var bra!

https://jegerpodden.no/2021/10/14/hjort-og-hjortejakt-med-erling-meisingset/

Link to comment
Share on other sites

På vei hjem etter noen fantastiske finværsdager. Så mindre dyr enn tidligere år, men kan være pga nyslåtte atleger i området. Rådyr så jeg hver dag, noe som var svært gledelig da bestanden har hatt seg en knekk pga gaupe i området. Fikk sett en brukbar bukk også, uten å få skuddsjanse. 
Hadde prioritert spissbukk denne gangen, og etter et par nesten-sjanser så falt den i går. Skutt med Federal Trophy Copper, som vanlig med denne kula så tok den en ekstra runde rundt, men lå innenfor synsvidde. Skutt skrått ovenfra gjennom bog og ut bak bog. Mye skuddskader og bortskjært kjøtt. 
Bikket akkurat 50kg slaktevekt, noe som er et stort fjordsdyr der jeg jakter. Gikk ei fjordkolle sammen med den, den gikk rundt i 5 min etter fallet.  Vurderte å ta denne også, men lot den gå av forskjellige årsaker. 
Det ble også skutt ei kolle med kalv på eiendommen, kalven veide 14 kg og greit å få tatt ut. Personlig venter jeg med å skyte kalv til etter 1.oktober, men andre var ikke enig. 
Bilde av bukken og området den ble skutt i, trolsk stemning  A7176878-A298-4EA4-A548-94897858B20B.jpeg.c324a8f8cdfefec919b031e5647b7dca.jpeg

  • Like 11
Link to comment
Share on other sites

10. September og det betyr jaktstart i våre storvald i dag.

Og det vart ein pangstart.

20220910_065839.jpg.f861a44c2fdc5dcfa67dd9c75b8c2a12.jpg

 

Kolle og kalv vart med heim.

Felt med 6,5Creedmoor , Sako Powerhead Blade 120grain.

 

Den kula er ganske hissig i ekspansjonen. Det var knall og fall med bogskot.  Stor sårkanal og litt meir blodslege enn normalt med monolitiske prosjektil. 

 

Skitt jakt !

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Flott, og kort kvelds posting i går siden det smalt allerede på vei til post! 

Moro når det er dyr i terrenget, å at det klaffer iblant. 
 

Kalven gikk rett ned på ca 80m av ei Swift-kule i 308. 
 

 

23D6B0AE-83C1-4AE4-802E-5C706866C7DA.jpeg
 

Edit: Vi så også ei kolle og en spissbukk. Jeg var et mikrosekund unna å ta den bukken, men ble for tett. 😅

Edited by Aasbø
  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

En utrolig fin dag i skogen. Litt overskyet, men mest fint vær med sol og ikke altfor varmt. I dag var vi 4 karer og en hund som postet på strategiske plasser. 
Allerede før vi alle kom på post så smalt det fra hundeføreren og dagens første ung kolle ble liggende. 🙂 
Etter utvoming og en liten rast, bestemte vi oss for å prøve en liten runde til siden det smalt altfor fort på morgenen. 
Ut på posting igjen, og jeg må innrømme at kondisen ikke er på topp. 😅 

Rett etter vi fikk plassert oss dro hunden etter ei rådyrgeit og en bukk i los. De skilte lag, og geita kom opp til den høyeste posten i terrenget. Siden den er fredet ennå, så var det bare å hilse pent til henne der hun kom dansende. Men det gikk ikke mer en 5 min etter at geita hadde passert før det plutselig dukket opp 4 hjort på samme post. Kolle med kalv og 2 ung koller. Skytteren fikk den ene ung kolla i korset, og dermed lå hjort nr.2 i bakken for dagen. 

 

Nå blir det først flåing, så øl og pizza i jaktkoia … for en fantastisk dag 😀

 

 

028DD2C2-0C99-485A-B28C-828C3129EDB2.jpeg
 

 

90E102F9-9801-48AA-9871-AE9111B31260.jpeg

Edited by Aasbø
  • Like 11
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 4 weeks later...

Då har dei flotte stykningsdelane fått ein arbeidsdag +matpause (priv.sektor) i grovsalt.

Pleier vere akkurat passeleg. Likar det betre om det er litt for salt, enn for lite salt.

Og henger no til tørk, skal i røyken onsdag.

 

20221128_175302.jpg.9bd78e2932870f33c7e53b1a973454da.jpg

 

Har hengt dei framfor ei vifte for å få tørr overflate før Smokaien får seg arbeid.

 

20221128_203546.jpg.c09bdadb1e5fcfa86dca000f38065829.jpg

 

Fortsettelse følger 😉

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Vært på en fuktig (værmessig) hjortejakt, og hjort ble det.

3 jegere og en drever fikk 2 hjort på 2 dager. En lien bukk felt på post i skumring, og jeg fikk ei voksen kolle i los for dreveren.

Inn lunge, ut bog, litt blodslått som vanlig, men pent slakt for øvrig. Avstand 50 meter.

Kaliber og kule: 9,3x62 og Hornady GMX 250gr.

 

20211031_092931 (3).jpg

Edited by znopi
glemt info
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...