Jump to content

Blyhaggel over grensen!


Jørstad

Recommended Posts

Du må for all del ikke skyte med bly og bli oppdaget.

 

Syns det er ett rent helvete uten bly.

 

Det er vel ikke snakk om og skyte med bly i norge, men og oppbevare blyhagl

 

 

Så det fins smutthull for å oppbevare blyammunition i Norge!

 

For etter en jakttur i sverige, kan man no ikke bare kaste igjenn ammunition i skauen, hvis det

ikke er noen svensker som tar imot halvfulle skuddesker da :!:

Link to comment
Share on other sites

det er lov å oppbevare noe men ikke my som du sikkert kan tenke deg :wink:

Bruk vismut....... :D

 

Vismuth funker bra den, men prisen er hårreisende!

Men jeg har hørt at du skal begynne lade hagleammo Aasum.

Er det zink du skal lade da? :lol::lol:

Har hørt du er fornøyde med dem :D

 

Seriøst sagt har jeg OK erfaringer med zink på rype(Zink jakt eller magnum)

Link to comment
Share on other sites

hvis det

ikke er noen svensker som tar imot halvfulle skuddesker da :!:

 

Bor i sverige jeg, og takker ikke nei til hagleammo :wink::mrgreen:

 

 

Hehe! Det tror jeg på :D

Hvis du stiller med litt jaktområder så :lol:

Driver å fundere på toppjakttur til sverige. Har du noen tips?

Link to comment
Share on other sites

Orsa er bra i år etter hva jeg hört, har ikke hatt tid å dra på toppjakt sjöl. Ser at du bor i nordtröndelag og jeg bor rett syd for svinesund så det blir vel litt av en omvei for å levere patroner :roll::mrgreen:

 

 

Hehe!

 

det blir vel det :D Men hvis jeg passerer svinesund en eller annen gang, skal

jeg sende pm om hvor patronene ligger gjemt :D

Link to comment
Share on other sites

Det er vell lov til og oppbevare og kjøpe bly i Norge, men det er vell ikke lov til og bruke dem. vis jeg har rett, lurer på om det er noen andre som vet noe mere om dette :?:

 

I følge tollstasjonen ved Ørje, så er det forbudt å innføre blyhaggel til Norge. Og for all inførsel av ammo måtte man ha det stemplede papiret fra Onkel blå.

Link to comment
Share on other sites

På toll.no står dette ; Forbud mot blyhagl

Det er forbudt å bringe med blyhagl ut og inn av Norge.

 

sitat slutt

 

Den er vel ganske klar

 

Og på sft.no står dette ; 03.01.04 Miljøverndepartementet totalforbyr blyhagl fra 1. januar 2005. Forbudet omfatter bruk, import, eksport, produksjon og omsetning av blyhagl på skytebaner og til viltjakt.

 

Forbudet er nedfelt i forskrift om begrensning i bruk av helse- og miljøfarlige kjemikalier og andre produkter (produktforskriften) § 2-5 Bly og blyforbindelser

 

sitat slutt

 

Så jeg kan ikke se at det finnes "smutthull" i denne loven.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke snakk om dispensasjon. SFT som forvalter blyhaglforbudet har selv sagt at å ta med seg blyhagl til utlandet for privat bruk, eller å ta eventuelle restskudd tilbake til Norge, kommer ikke inn under produktforskriftens forbud:

Blyhagl lovlig til Sverige

 

17.08.05 Det å bringe med seg blyhagl til personlig bruk i utlandet kommer ikke inn under produktforskriftens forbud mot eksport. SFT understreker likevel at vi helst ser at norske jegere ikke bruker blyhagl i Sverige, av hensyn til miljøet.

 

En del jegere har et restlager av blyhagl. SFT er blitt spurt om eksportforbudet gjelder jegere som tar med seg blyhagl til utlandet for jakt. Det mest aktuelle er jakt i Sverige.

 

Det å ta med seg blyhagl til utlandet for privat bruk, eller å ta eventuelle restskudd tilbake til Norge, kommer ikke inn under produktforskriftens forbud. Vi gjør likevel oppmerksom på at det er forbudt å bruke blyhagl i Norge.

Denne siden er tatt av nettet, men en kopi kan finnes på Google: http://74.125.77.132/search?q=cache:e07YaWflQk0J:www.sft.no/artikkel.aspx%3Fid%3D30763%26print

 

DN har dette fremdeles liggende på nett, og det er det jeg har planer om å forholde meg til:

Forbudet mot import og eksport av blyhagl

 

SFT har nå åpnet for at norske jegere kan ta med seg blyhagl til personlig bruk under jakt i Sverige. SFT la 17.8.2005 ut følgende på sine nettsider om dette:

 

17.08.05

Blyhagl lovlig til Sverige

Det å bringe med seg blyhagl til personlig bruk i utlandet kommer ikke inn under produktforskriftens forbud mot eksport. SFT understreker likevel at vi helst ser at norske jegere ikke bruker blyhagl i Sverige, av hensyn til miljøet. En del jegere har et restlager av blyhagl. SFT er blitt spurt om eksportforbudet gjelder jegere som tar med seg blyhagl til utlandet for jakt. Det mest aktuelle er jakt i Sverige. Det å ta med seg blyhagl til utlandet for privat bruk, eller å ta eventuelle restskudd tilbake til Norge, kommer ikke inn under produktforskriftens forbud. Vi gjør likevel oppmerksom på at det er forbudt å bruke blyhagl i Norge.

http://www.dirnat.no/multimedia.ap?id=27382

 

De som tok seg bryet med å lese tråden som fosse linket til, vil ha kunnet lese det samme der.

Link to comment
Share on other sites

Så jeg kan ikke se at det finnes "smutthull" i denne loven.

 

Ikke andre "smutthull" enn att SFT kan gi dispensasjon fra forbudet. Det er vel gitt tidligere såvidt jeg vet, og kan sikkert gis igjen.

 

Jo det er vel kanskje rom for det eller !

Sitat § 7-1. Unntak

 

Statens forurensningstilsyn eller den Miljøverndepartementet bemyndiger, kan ved forskrift eller enkeltvedtak gjøre unntak fra denne forskriften og sette de vilkår som er nødvendige for å motvirke skade eller ulempe.

sitat slutt

Link to comment
Share on other sites

Dere må gjerne tolke regelverket og lete etter smutthull. Men jeg har ihvertfall fått opplyst av både tollvesen og SFT at det er fullt lovlig å medbringe blyammunisjon til Sverige. Og dette forholder jeg meg til! Har passert grensen uttalige ganger med bly- både inn og ut av landet uten at det har bydd på problemer. Har også blitt stoppet inn i Norge med bly, og det gikk smertefritt. Jeg sa det som det var og ingen som helst problemer så lenge antallet stod i stil med utførsels opplysningene.

 

Hagla mi fortjener kun den beste maten :D

Link to comment
Share on other sites

Så jeg kan ikke se at det finnes "smutthull" i denne loven.

 

Ikke andre "smutthull" enn att SFT kan gi dispensasjon fra forbudet. Det er vel gitt tidligere såvidt jeg vet, og kan sikkert gis igjen.

 

Jo det er vel kanskje rom for det eller !

Sitat § 7-1. Unntak

 

Statens forurensningstilsyn eller den Miljøverndepartementet bemyndiger, kan ved forskrift eller enkeltvedtak gjøre unntak fra denne forskriften og sette de vilkår som er nødvendige for å motvirke skade eller ulempe.

sitat slutt

 

Akkurat, det er nok dette som ligger til grunn for at det vel blir brukt litt bly fortsatt når det skytes praktisk? Eller har jeg misforstått?

Såvidt meg bekjent, så er det for ikke lenge siden importert rundt 20.000 blyhaggel patroner til Norge, lovlig.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Da ser det ut til denne saken har fått en ny vending, sitat NJFF nettsider

 

Forbudt å ta blyhagl over grensa

 

Ill.foto: Torgeir W. Skancke NJFF er sterkt kritisk til at Statens Forurensingstilsyn (SFT) har gått tilbake på standpunktet om at det er lovlig å ta med seg blyhagl tilbake etter endt jakt i Sverige, uten å informere verken NJFF eller norske jegere. De første jegerne er allerede bøtelagt.

 

En jeger (39) fra Ofoten ble i oktober ilagt ei bot på 3000 kroner, subsidiært 6 dager fengsel, fordi han noen uker tidligere tok med seg 48 patroner med blyhagl over grensa ved Bjørnefjell tollsted i Narvik. Mannen unnlot å oppgi eller framlegge varene for tollkontroll, melder Harstad Tidende.

 

Episoden fikk NJFF til å ta kontakt med Statens forurensingstilsyn, ettersom SFT i 2005 ifølge NJFFs nyhetsarkiv entydig ga beskjed om at det var tillatt å ta med blyhagl tilbake fra Sverige, så lenge ammunisjonen ikke ble brukt i Norge.

 

 

 

- Slett informasjonsarbeid

- I etterkant har imidlertid SFT ombestemt seg - uten at de likevel har tatt seg bryet med å informere verken NJFF eller norske jegere. Dette er ganske enkelt slett informasjonsarbeid fra myndighetene, sier NJFFs informasjonssjef Espen Farstad.

 

NJFF har bedt om en juridisk fortolkning rundt blyforskriften fra SFT. Nå står SFT knallhardt på at forbudet rammer enhver fysisk innførsel og utførsel av blyhagl til og fra Norge - også innførsel og utførsel til personlig bruk:

 

 

 

SFT beklager

"Siden vi av miljøhensyn har forbudt produksjon, import, eksport, omsetning og bruk av blyhagl i Norge, ligger det i dette at vi ikke ønsker å bidra til spredning av blyhagl utenlands heller. (...) Etter en nærmere vurdering har SFT kommet til at dette (tidligere tolkning; red. anm.) var en feil tolkning av produktforsikriften § 2-5. (...). Vi beklager at SFTs informasjon ikke har vært juridsk korrekt, men håper gjennom dette at det nå er klart at forbudet også gjelder eksport og import til personlig bruk", heter det i svarbrevet som NJFF har mottatt.

 

SFTs forslag til løsning avslutningsvis for norske jegere, er å vise til at våpenforhandlere eller eventuelt politi kan kontaktes vedrørende mulighetene for innleveringa av blyhagl som blir til overs etter endt jakt i Sverige. Dette bør du sjølsagt gjøre FØR du passerer riksgrensa...

 

 

sitat slutt.

Link to comment
Share on other sites

Gud hjelpe oss får det Norske lovverket. Kunne blitt et spennende syn, og se Norske politibiler i valfart rett over grensa, for og møte de Norske jegerene som har vert på premierejakta i Sverige. Da skulle på pur fa...n alle sammen kjørt hver sin bil, og levert tilbake de tre skudda som var igjen :shock: Er det mulig!!?

Nå har vi blitt tråkka på og spytta på i så mange omganger, at det hele vedrørende blyforbud har blitt banalt!

Er ikke snart tida inne for og si noe i fellesskap, som blir hørt? Skal man satse på forreninger, forbund og politikkere, sitter vi snart bikkje og børselause, og løser kryssord. :evil:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Da ser det ut til denne saken har fått en ny vending, sitat NJFF nettsider

 

Forbudt å ta blyhagl over grensa

 

Ill.foto: Torgeir W. Skancke NJFF er sterkt kritisk til at Statens Forurensingstilsyn (SFT) har gått tilbake på standpunktet om at det er lovlig å ta med seg blyhagl tilbake etter endt jakt i Sverige, ...........

 

Da vil jeg hilse til Herr Skancke og Herr Farstad og si at jeg er sterkt kritisk til den mangel på innsats NJFF viste da spørsmålet om blyhagl var oppe, FØR vedtak ble fattet.

Link to comment
Share on other sites

- I etterkant har imidlertid SFT ombestemt seg - uten at de likevel har tatt seg bryet med å informere verken NJFF eller norske jegere. Dette er ganske enkelt slett informasjonsarbeid fra myndighetene, sier NJFFs informasjonssjef Espen Farstad.

 

Interessant å se hvor arrogant og respektløst SFT kan tillate seg å behandle jegerenes største organisasjon. Har NJFF mistet all autoritet :?::?:

 

Dette nærmer seg en komedie. :?:(

Link to comment
Share on other sites

SFTs forslag til løsning avslutningsvis for norske jegere, er å vise til at våpenforhandlere eller eventuelt politi kan kontaktes vedrørende mulighetene for innleveringa av blyhagl som blir til overs etter endt jakt i Sverige. Dette bør du sjølsagt gjøre FØR du passerer riksgrensa...

 

 

Alle som tenkt seg over Svinesund kan kontakte meg for avlevering av blyhaglpatroner.

Jeg tar imot kostnadsfritt :wink::mrgreen: Kontakt via pm 8)

Link to comment
Share on other sites

Sendte en mail til Oslo og Akershus Tolldistrikt i midten av oktober 2008, og fikk dette svaret:

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Hei

 

Dette har vi fått opplyst fra Statens forurensningstilsyn:

 

Jegere som er bosatt i Norge og reiser på jakt i Sverige, kan benytte hagleammunisjon med blyhagl i samsvar med svenske regler.

Dersom jegerne ette endt jakt ønsker å ta med den resterende mengde blyholdig ammunisjon tilbake til Norge, er det anledning til det.

Dersom mengden restammunisjon som medbringes tilbake til Norge er urimelig stor (over 100 skudd), skal det kontrolleres om ammunisjonen kan være anskaffet i Sverige.

Dispensasjonen fra inn- og utførselsforbudet er utelukkende knyttet til ammunisjonen som er ment å bli benyttet i egen jakt i Sverige og retur av slik ammunisjon. All annen eksport og import av ammunisjon med blyhagl er forbudt.

 

 

Har du ytterliggere spørsmål angående dette kan du kontakte SFT tlf. 22 57 34 00

 

 

Vennlig hilsen

 

Infosenteret Tollregion Øst-Norge

 

*e-post: infoost@toll.no

 

Informasjonen over må oppfattes som veiledende og er gitt ut i fra regelverket som gjelder på svartidspunktet.

Svaret er basert på opplysninger som er gitt av innsender, disse er ikke realitetskontrollert av Tollvesenet. Vi gjør oppmerksom på at Tollvesenet ikke har anledning til å gi bindende forhåndstilsagn om toll, avgifter og saksbehandling.

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Det jeg da vil gjøre er å benytte meg av muligheten med EP (europeisk våpenpass), som gjør at deklarering inn og ut av norge for våpen og ammunisjon ikke trenger å gjøres, da passet gir "fri" passering. Deklarere på det Svenske tollvesenets sider våpen og antall patroner inn, og ta en utskrift av dette som SAKO 30-06, som legges sammen med en utskrift av mailen og en utskrift av notatet fra SNO. Dette skal da være lovlig nok dokumentasjon, så lenge vi ikke snakker om større mengder (100+, ref mail). Og det skal da ikke være noen problem å ta restammunition inn igjen uten å gjøre annet enn å (re)deklarere dette ut av Sverige på de svenske nettsidene innen 10 dager etter at jeg er tilbake.

 

Hvis det ikke er noen ny vinkling på dette nå, så er det dette som gjelder, anno oktober 2008. Dette er forøvrig klippet fra mailen som Sako 3006 referer til.

Link to comment
Share on other sites

"Siden vi av miljøhensyn har forbudt produksjon, import, eksport, omsetning og bruk av blyhagl i Norge, ligger det i dette at vi ikke ønsker å bidra til spredning av blyhagl utenlands heller."

 

 

Så flott at Norge vil hjelpe andre land på rett vei :roll:

Link to comment
Share on other sites

"Siden vi av miljøhensyn har forbudt produksjon, import, eksport, omsetning og bruk av blyhagl i Norge, ligger det i dette at vi ikke ønsker å bidra til spredning av blyhagl utenlands heller."

 

 

Så flott at Norge vil hjelpe andre land på rett vei :roll:

 

Det er godt for miljøet må du huske :wink:

 

Som jeg skrev i kommentar til en blogg om forsvarets miljøammo og det faktum at soldatene begynner og bli syke etter skyting med den;

 

Hvis man åpner med settningen "det er godt for miljøet" så kan man få igjennom ALT som lov i Norge, selv om det kan motbevises med forskning og avsløres som ren løgn. Hadde man argumentert for en senkning av CO2 utslipp gjennom ett-barns politikk ala Kina og eutanisering av alle ekstra barn, så kunne man sikkert fått det gjennom som "Godt For Miljøet".

Link to comment
Share on other sites

 

Interessant å se hvor arrogant og respektløst SFT kan tillate seg å behandle jegerenes største organisasjon. Har NJFF mistet all autoritet :?::?:

 

Dette nærmer seg en komedie. :?:(

 

Det som er interessant er vel hvor arrogant og respektløst NJFF behandlet oss medlemmer i prosessen frem mot blyforbudet.

 

Det "komiske" i dette her er at NJFF har dispensasjon fra blyforbudet for å skyte på stålfigurer. BLÆH :evil:

Link to comment
Share on other sites

 

Hvis det ikke er noen ny vinkling på dette nå, så er det dette som gjelder, anno oktober 2008. Dette er forøvrig klippet fra mailen som Sako 3006 referer til.

 

Slik jeg tolker den saken som ble lagt ut som en "nyhet" på NJFF sine sider i går så er det endringer på dette nå(SFTgjør helomvending), slik at det du fikk opplyst i okt 08 ikke lengere er rett.

 

Men det er slik jeg tolker denne saken nå.

Link to comment
Share on other sites

hei!synes det er bare tull med dette forbudet! når man hører forskere si at en flytur , tur-retur,mellom oslo og trondheim sprer like mye bly i norsk natur som alle norske jegere gjør på et helt år, er vel nokk til å sette sinnene i kok hos norske jegere! syns norge burde følge sveriges eksempel og redgjøre positive og negative argumenter for og imot bly og ta en ny vurdering av dette lovvedtaket. hva angår økonomi(spes. for de som jakter mye) er vel stål det eneste alternativet til bly da??

 

vel her har jeg en historie om stål hagl.det første året jeg løste jegeravgift og jaktkort var det herrens år da blyforbudet

ble vedtatt jeg som lovlydig førstegangs jeger kjøpte seff stål(annet har man ikke råd til når man er 16)

og gikk til fjellene glad til sinns. joda det gikk bra mange ganger og ryper datt det ti talls av, men på seinhøsten skjedde et

skjedelig uhell.

 

Jeg og tvilling broren min var på tur og et ryppekull gikk opp foran en liten stein knaus i ett ellers ganske flatt terreng, broren min gikk ca 45m til siden, litt ovenfor meg. jeg hadde godt hold og brente av to skudd da jeg i sidesynet ser broren min huke seg ned i bakken. jeg sprang bort til han, da jeg kom fram, holdt han seg ved skulderen og hadde det litt vondt.

etter nærmere ettersyn hadde 4 stk stål hagl penetrert klær og hud og satt inni armen hannes og flere andre hagl hadde snittet fingrene hannes og truffet framskjeftet på hagla hans slik at det var sprukket p.g.a rikosjetter fra stål haglet. stål er nemlig så mye hardere enn bly at det ikke deformeres men bare rikosjeterer tilbake vis man treffer sten eller andre hardere materialer.

 

det i seg selv burde vel være nok til å forby stål til jakt da!!!

tenker selv på de kjære jakthundene våre som står med snuten bare et par meter i fra skuddsituasjonene.

vel det sier seg selv at jeg aldri mer kommer til å bruke stål på jakt i hagla mi noen flere ganger!

 

nå bruker jeg en annen litt mer velprøvd type hagl i børsa mi.

 

mvh joakimb

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...