Jump to content

Ny kikkert, det brenner i lommeboka.


Nyyrikki

Recommended Posts

Halla.

Nå har jeg det luksusproblemet, jeg har noen lapper som brenner i lommeboka og jeg har lyst på ny kikkert til børsa. Jeg har sett på kahles 318i, Zeiss Victory HT 3-12x56, Zeiss Victory V8 2,8-20x56, vortex razor HD LHT 3-15X50.
Jeg vil ha noe som er tålig bra på skumringsjakt, samt åpne tårn(minimum elevasjon) er ett must egentlig ettersom interessen for baneskyting på opptil 400m økende. noen som eier noen av disse som har noe input? 
Per dags dato på denne børsa står det en Kite KSP 2-12X50 som er veldig fin på jakt igrunn, men når en vil ha noe nytt så må en jo nesten handle.

 

Link to comment
Share on other sites

Se i og tafse på. Zeiss HT er lett og bra på skumring. ASVen er låsbar og god. Lysbryter og kantskarphet kunne vært bedre. Jeg liker retikkeldimensjoner godt (ikke avhengig av retikkellys om ikke lysforhold er optimale). Swaro skal jeg ikke si så mye om. Har vel styrt unna pga for tynt retikkel med en "klados" i senter, men smak og behag. God optikk iaf. Kahles er også gode, men de jeg har sett i når ikke helt opp til HT i skumring. Ellers kan SuB Polar være et alternativ. Mer zoom er fristende, men til en kostnad, både i penger og optisk ytelse.

Link to comment
Share on other sites

Kahles K318i uten tvil (Bruker Kahles K serie selv).. skal du skyte på litt langhold så er det en fordel å kunne skru for vinden.. noe du ikke har på de andre.. du har også mere elevasjon i tårnene om en skulle bestemme seg for å strekke holdene lenger enn de 400m som du nevner.. Swarovski Z8 er også et glimrende sikte der en kan uten videre sette på både høyde og side ratt.. "click on click off" og en har 70 klikk tilgjengelig.. 

 

Zeiss kommer aldri opp på listen min over anbefalt optikk pga at jeg får sure oppstøt pga den dårlige kantskarphet de leverer.. kan en leve med det.. så er det jo greit..

 

Vortex er ei heller en favoritt.. heller tvert i mot.. men husk nå på at optikk er mye subjektive meninger og hva den enkelte liker av bilde.. se i siktene selv..gjør det opp en mening selv.. og kjøp det du liker best.. ikke hva andre liker..

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har nettopp vært i samme tenkebobla. Vortex og Zeiss er i en helt annen klasse optisk sett.

Jeg gikk for Swaro Z8 med ballistiske tårn. Var innom flere av de du nevner, men sto til slutt mellom K318i og Z8 2,3-18x56 i all hovedsak pga at Kahles ikke har låsbare tårn, kun en "innovativ twist guard" som de selv kaller det. Jeg går mye med rifla i Vornsekk og stoler ikke 100% på denne twistguarden, derfor kom Z8 med ballistiske tårn som kan låses ut på topp for min del. Andre fordeler med denne er at den er lettere, slankere og har større lysåpning. Noe særlig råere enn denne på skumringsjakt blir det ikke. 

Det jeg savner fra Kahles er FFP MSR retikkel. Det gir deg muligheten til raskere skudd om du kommer opp i situasjoner hvor du ikke får tid til å klikke deg dit du skal på tårnene. Swaro har kun SFP retikler så her blir man tvunget til å kompensere på tårn.

Du blir garantert ikke misfornøyd med noen av de, men en Swaro Z8i 3,5-28i med linsedeksel og BTF tårn vil nok klokke inn på nærmere 42k og gjøre et noe større innhugg i lommeboka enn kahles'en som ligger på 31-32k. 

Anbefaler deg å se om du får prøvd begge som Sunnmøring anbefaler, og kjøp den du liker og som treffer ditt bruksbehov best. 

Lykke til med valget!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...