Jump to content

Ny jeger som skal kjøpe sin første hagle


Skinka Og Salami

Recommended Posts

Hei, nettopp tatt jegerprøven og er veldig gira på fuglejakt, mer spesifikt andejakt og litt rypejakt (litt leirdueskyting også). Vil prøve å holde meg inforbi 10 000kr. Har spurt i ulike butikker og tror det blir en av disse 3, men kom gjerne med forslag hvis dere har det :)

https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=262054911

https://www.bmwear.no/produkt/vapen/hagle/altay/churchill-206-black-synth-1276-71cm

https://buas.no/hagler/4020-yildiz-spz-me-71cm.html

Link to comment
Share on other sites

Hvis kolben på Churchill-hagla passer deg ville jeg kanskje gått for den? Hvis ikke, er jo Baikal med justérbar kolbekam dønn solide saker. Men den er litt tung. Vekt spiller liten rolle for leirdueskyting og andejakt, men det kan bli litt mye å bære på ved mange og lange dager i høyfjellet. (Nubben er for øvrig en grei butikk med god service:winke1:).

 

Edit: litt lesestoff om Churchill her

Ny hagle - Kammeret.no

image.jpeg.1bbfee1271f9fb51839fa6aeb0fabec6.jpeg
4. aug. 2016  Jeg vurderer å kjøpe churchill 206 hunter. Er det noen som har erfaring med denne? Er litt skeptisk til å kjøpe hagle som er laget i Tyrkia, ...
Edited by Sølvrev
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ei tohi varjata skrev (27 minutter siden):

Alle merkene du har referert til er billigmerker. Baikal er russisk grovsmedkunst, de to andre er tyrkiske våpen med ymse rykter og varierende kvalitet.

 

Ole

Er det noen andre merker jeg heller burde gå for? Har som sakt ikke lyst å bruke over 10k, hvis dette skulle vise seg å være en hobby som dabber av.

Link to comment
Share on other sites

Om du er redd for det er det sikreste kjøpet mtp. å få solgt igjen til samme pris en beretta 686 silver pidgeon til 14-15k. Ellers er franchi, fausti, lanber, valmet, fair, bedre valg i 5-10k klassen. I 0-5k klassen er remington 870, baikal og valmet bra kjøp. Eldre tyske hagler er ofte veldig gode kjøp, men det krever gjerne at man vet litt hva man skal se etter.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig i at Baikal-hagla kan framstå noe høyt priset (og jeg mener å huske den har vært i butikken en stund?). Men det er lov å prute, og Arvid R. er en grei kar. Justérbar kolbekam er et pluss, vekta et minus. Prøv med 6000 kr (ev. 7000 og få med rem og litt ammunisjon).

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (5 timer siden):

Jeg er enig i at Baikal-hagla kan framstå noe høyt priset (og jeg mener å huske den har vært i butikken en stund?). Men det er lov å prute, og Arvid R. er en grei kar. Justérbar kolbekam er et pluss, vekta et minus. Prøv med 6000 kr (ev. 7000 og få med rem og litt ammunisjon).

Syns det er dobbelt så mye som den er verdt. Brukt baikal hagle er ikke verdt mye mer enn en 1000 lapp. Justerbar kolbekam er sjelden over 2000kr ferdig innstallert i treskjefte.

Link to comment
Share on other sites

Dodraugen skrev (26 minutter siden):

Syns det er dobbelt så mye som den er verdt. Brukt baikal hagle er ikke verdt mye mer enn en 1000 lapp. Justerbar kolbekam er sjelden over 2000kr ferdig innstallert i treskjefte.

Nja, nå har vel verken du eller jeg fingransket den, så begge kan ta feil?😉

Om hagla er litt sliten med solid brukspreg, er jeg enig med deg. Om den framstår som tilnærmet ny kan det forsvare min prisantydning.

Ny pris for disse haglene (men da uten justérbar kolbe) er fra 6100-6600 kr. 

 

Edit: Og for ordens skyld, jeg har ingen relasjoner til selger!

Edited by Sølvrev
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Dodraugen skrev (19 minutter siden):

Syns det er dobbelt så mye som den er verdt. Brukt baikal hagle er ikke verdt mye mer enn en 1000 lapp. Justerbar kolbekam er sjelden over 2000kr ferdig innstallert i treskjefte.

Har sett baikal hagla uten justerbar kolbe til 6500 i 5 ulike butikker nå, ingen som selger den billigere enn det

Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (36 minutter siden):

Nja, nå har vel verken du eller jeg fingransket den, så begge kan ta feil?😉

Om hagla er litt sliten med solid brukspreg, er jeg enig med deg. Om den framstår som tilnærmet ny kan det forsvare min prisantydning.

Ny pris for disse haglene (men da uten justérbar kolbe) er fra 6100-6600 kr. 

 

Edit: Og for ordens skyld, jeg har ingen relasjoner til selger!

Hagla er helt ny!

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...