Jump to content

.308 boresighter


Ølvomma39

Recommended Posts

Chiefen.v-2 skrev (Akkurat nå):

Jeg bruker 47 i sko, tror dere jeg kan bruke 42? Vil de passe?

 

Seriøst...

Siden det er laser, holde den så den lyser i løpet/ kile den forsiktig med bolten🤷‍♂️  jeg vet jo at dem ikke passer, men da det eksisterer ikke boresighter til 6.5x55 som ikke koster skjorta 

Link to comment
Share on other sites

Ølvomma39 skrev (5 minutter siden):

men da det eksisterer ikke boresighter til 6.5x55 som ikke koster skjorta 


Du kan "boreSighte" fint og like nøyaktig uten laser.. du setter riflen på et stødig underlag.. tar ut sluttstykket og kikker gjennom løpet mot et punkt ca 100m borte.. skru trådkorset slik at det er på samme punkt som det du ser gjennom løpet.. 1 skudd på blinken..og en er som regel på "svarta" på DFS blinken på 100m.. mål avstand fra skuddet til senter.. skru de nødvendige klikkene (Venstre, Høyre,opp,ned) og en er der en skal være.. ett nytt skudd for å verifisere..og har du skrudd riktig er skuddet der det skal være.. (du kommer til å bruke akkurat like mange skudd for å komme deg inn på blinken med en laser) og det blir garantert mye mere nøyaktig enn om du skal "presse" en 308w patron inn i et 6.5x55 kammer.. 

 

PS: jeg er en stor tilhenger av å kose meg med en cognac eller to.. men om det blir for mye "kos" og promillen blir for høy..så kan det være lurt å holde seg unna tastaturet.. sett i lys av dine spørsmål her i tråden og i tråden "22LR og 17HMR forskjellige kaliber? jeg ser ikke helt forskjellen»

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hva med å holde seg til det Ølvomma39 rent faktisk skriver og la det være med det ?

Sunnmøring skrev (7 timer siden):


 

 

PS: jeg er en stor tilhenger av å kose meg med en cognac eller to.. men om det blir for mye "kos" og promillen blir for høy..så kan det være lurt å holde seg unna tastaturet.. sett i lys av dine spørsmål her i tråden og i tråden "22LR og 17HMR forskjellige kaliber? jeg ser ikke helt forskjellen»

 

Link to comment
Share on other sites

Enkel metode hvis en skal grovinnskyte på 100m. 
Sett opp en blink på 30m. Skyt 1 skudd. Mål antall cm feil. Juster 3 ganger så mange knepp som det står på siktet. (Normalt er det 1cm knepp på 100m, dvs  på 33,3m er det ca 3,33mm pr knepp)

Skyt et skudd til og gjenta prosedyre til du er innenfor et par cm fra senter. 
Når du så flytter blink til 100m så er du normalt ganske nærme senter og kan ta videre innskyting der. 
Ikke akkurat det du spurte om, men enklere enn laser eller boresight som uansett kun er for grovinnskytning. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...