Jump to content

8,6 BLK(Blackout)


jkvest

Recommended Posts

Hei!

Jeg er ny her inne.

Jeg skal skaffe meg det nye kalibret 8,6BLK med ei løpslengde 16"(Se lade-tabell). kalibret er så nytt at det er veldig få som produserer ammo ennå.

En håndfull ladedata er publisert, men er med et krutt jeg ikke klarer å finne verken på nett eller i butikker i Norge.

 

Ladedataene kommer med kruttet: Accurate 1680(se ladetabell).

 

Spørsmålet da er om noen her inne vet om et synonymt krutt fra Norma eller Vihtavuori eller andre andre produsenter som er lett å skaffe i Norge? 

8-6-blk-load-data.jpg

Link to comment
Share on other sites

Noen problemer må du regne med å få når du skal ha noe så nytt og sært som dette ;) Skulle jeg hatt en liten subpatron hadde jeg gått for 300 BLK der det finnes mengder av våpen og ladedata pluss endel ammunisjon(kanskje ikke så mye nå om dagen, men det kommer seg vel engang)

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...
On 8/6/2022 at 8:11 PM, jkvest said:

Jeg skal skaffe meg det nye kalibret 8,6BLK

Kom tilfeldig vis over denne tråden da jeg satt og googlet 8,6 BLK.
 

Jeg sitter også og teller på knappene om jeg skal prøve meg på denne? I utgangspunktet hadde jeg egentlig lyst på en 375 raptor, men det er et dyrt og omfattende arbeid å få tak på løp med rett stigning, brotsj, dier og tolk. 8,6 BLK er jo «nesten hyllevare», og kommer sikkert til å gå samme veien som 300 BLK? Det er også spennende med noe så ekstremt som 1:3 stigning, og de mulighetene som ligger i det.
 

Jeg regner med at du ikke har erfaring med lading siden du spør om tilsvarende krutt typer til de ladedataene? Mitt spørsmål er om du bare tenker å bare lade subsonisk, eller om du også skal lade supersonisk? Jeg ser det er stor forskjell på hylsevolumet til 8,6 BLK avhengig av om du lager hylsene fra 308 win eller 6,5 creedmoor. Det vil bety en god del for maksladningen, og de dataene du har vist til er ikke oppgitt med noe hylsevolum så de blir bare en pekepinne i ca riktig rettning.
 

Du må foresten også dreie hylsehalsen om du velger å bruke 308 win som utgangspunkt for og ende opp med riktig halstykkelse. Er du ny som hjemmelader må du lese/YouTube deg litt opp på disse greiene, ellers tror jeg du kommer til å få mange overraskelser på veien.

 

Hva har du egentlig tenkt å bruke denne patronen til? 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 months later...
Bly skrev (På 6.7.2023 den 22.26):

Kom tilfeldig vis over denne tråden da jeg satt og googlet 8,6 BLK.
 

Jeg sitter også og teller på knappene om jeg skal prøve meg på denne? I utgangspunktet hadde jeg egentlig lyst på en 375 raptor, men det er et dyrt og omfattende arbeid å få tak på løp med rett stigning, brotsj, dier og tolk. 8,6 BLK er jo «nesten hyllevare», og kommer sikkert til å gå samme veien som 300 BLK? Det er også spennende med noe så ekstremt som 1:3 stigning, og de mulighetene som ligger i det.
 

Jeg regner med at du ikke har erfaring med lading siden du spør om tilsvarende krutt typer til de ladedataene? Mitt spørsmål er om du bare tenker å bare lade subsonisk, eller om du også skal lade supersonisk? Jeg ser det er stor forskjell på hylsevolumet til 8,6 BLK avhengig av om du lager hylsene fra 308 win eller 6,5 creedmoor. Det vil bety en god del for maksladningen, og de dataene du har vist til er ikke oppgitt med noe hylsevolum så de blir bare en pekepinne i ca riktig rettning.
 

Du må foresten også dreie hylsehalsen om du velger å bruke 308 win som utgangspunkt for og ende opp med riktig halstykkelse. Er du ny som hjemmelader må du lese/YouTube deg litt opp på disse greiene, ellers tror jeg du kommer til å få mange overraskelser på veien.

 

Hva har du egentlig tenkt å bruke denne patronen til? 

Hei Igjen! 

er ikke mye her inne å titter men ser nå at det har kommet flere som vil ha 8,6blk. 

jeg har kommet et godt stykke lengre i ladig og fått supersonic oppe og gå. suksess!

 

har ladet en runde med sub, mange patroner gikk bra helt til jeg fikk en som ikke gikk så bra. fikk overflatetenning og meget for høyt kammertrykk. dette er rette på nå og har skutt ca 50 patroner feilfritt med god nok samling. 

 

jeg bruker Lapua 6,5cm hylser. presset om, dreid ned og neckturnet.(Lapua cm må du også dreie halsen på) hylsevolum på 46,7gr. 

 

finner tabeller på synonyme krutt ift brennhastighet, men det er et aspekt av info som ikke er så lett å finne. korntype og størrelse på krutt, da dette har litt å si ift fyllingsgrad.

noen erfaringer om dette? accurate1680/N120?

 

noen som har tips til medium for å fylle tomrom i hylse ved for liten fyllingsgrad?

 

jeg skal bruke rifla med super og sub til jakt. 

Link to comment
Share on other sites

@jkvestJeg kjøpte ei Faxon pipe fra Brownells i 8.6 BLK og gjorde noen forsøk med litt forskjellige kuler og ladninger, men fikk ikke noe fornuftig ut av det.

Jeg endte opp med å sende pipa i retur til Brownells som en reklamasjon på et ræva produkt. Bommen var maltraktert i kammerenden. Nå venter jeg på svar om børsemakeren er like imponert over kvaliteten som jeg var?

 

Jeg har skrevet en god del i denne tråden;

 

2 hours ago, jkvest said:

noen erfaringer om dette? accurate1680/N120?

Jeg har ladet med N120 og N105

Link to comment
Share on other sites

jkvest skrev (2 timer siden):

korntype og størrelse på krutt, da dette har litt å si ift fyllingsgrad.

noen erfaringer om dette? accurate1680/N120?

Ingen praktisk erfaring, men jeg er god til å lese 🤓

 

I følge Vihtavuori så skal 1680 og N120 ha sammenlignbar brennhastighet, men i følge to andre kilder jeg finner så skal 1680 være raskere. Romdensiteten for 1680 og N120 er henholdsvis 960 og 860 kg/m^3. Det betyr at N120 vil fylle hylsa bedre gitt like mange gram med krutt.

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (6 timer siden):

@jkvestJeg kjøpte ei Faxon pipe fra Brownells i 8.6 BLK og gjorde noen forsøk med litt forskjellige kuler og ladninger, men fikk ikke noe fornuftig ut av det.

Jeg endte opp med å sende pipa i retur til Brownells som en reklamasjon på et ræva produkt. Bommen var maltraktert i kammerenden. Nå venter jeg på svar om børsemakeren er like imponert over kvaliteten som jeg var?

 

Jeg har ladet med N120 og N105

ja har lest igjennom tråden du linker til, mye bra lesing. 

mulig du har fått et mandags-løp, for mitt løp begynner å passere ca 350 skudd super og ca 100 sub. bore-scopa etter hver tur på banen og det eneste jeg har å utsette på er finnishen i kammeret, hylsa får tiger-striper. kun overflate slik at man ser møstret. det har jeg ikke brydd meg noe om og ser ikke ut til at det har noe å si for de 25 hylsene jeg har brukt om og om igjen.

 

det var ny info for min del mtp romdensiteten. :) takker!

 

jeg har funnet ut etter endel om og men med sub-lading at jeg bruker et fyllingsmedium for å fylle tomrommet som ikke fylles av krutt. etter at jeg begynte med det har samlingene blitt bedre  og aldri mer opplevd overflatetenning og overtrykk.

 

har du prøvd noe medie for fylling? ev hva bruker du?

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, jkvest said:

mulig du har fått et mandags-løp

Ja, jeg håper jo egentlig at det bare er det? Jeg har lyst å «forske» litt mere på 1:3 stigning siden det er så sært…, men med den presisjonen jeg fikk mister man fort interessen. 
 

12 hours ago, jkvest said:

hylsa får tiger-striper.

Når du nevner det, så har jeg sett små antydninger til det samme…

 

Men hvilke kuler har du skutt i sub og hva slags samlinger får du?

 

12 hours ago, jkvest said:

har du prøvd noe medie for fylling?

Nei, jeg har ikke sett behovet. N120 fyller kanskje så mye som 2/3 deler, og N105 fyller ca halve volumet etter at 300 gr kula er satt nedi. Jeg har brukt Federal 210 hetter, som er ganske mye futt i. Du bruker ikke ei slapp hette som tenner litt dårlig?


Som jeg skrev i den andre tråden så er antagelig trykket med N120 veldig lavt, mens N105 gav litt mere trykk, kanskje 2500 bar ish? 
 

De dataene jeg endte opp med var følgende;

Kule 300 gr NCC med COL 70mm.

Krutt N120 - 15 gr gav Vo-297m/s

Krutt N105 - 12 gr gav Vo-301m/s

 

Jeg ville satsa på å få litt trykk. Jeg innbiller meg at det er best.

 

Jeg har testa dacron (putefyll) i 308 en gang for lenge siden. Det var bare gris og fjas… Du må i hvert fall ha en lyddemper som kan åpnes for å få ut dotten som samler seg inni der.

 

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (13 timer siden):

Ja, jeg håper jo egentlig at det bare er det? Jeg har lyst å «forske» litt mere på 1:3 stigning siden det er så sært…, men med den presisjonen jeg fikk mister man fort interessen. 
 

Når du nevner det, så har jeg sett små antydninger til det samme…

 

Men hvilke kuler har du skutt i sub og hva slags samlinger får du?

 

Nei, jeg har ikke sett behovet. N120 fyller kanskje så mye som 2/3 deler, og N105 fyller ca halve volumet etter at 300 gr kula er satt nedi. Jeg har brukt Federal 210 hetter, som er ganske mye futt i. Du bruker ikke ei slapp hette som tenner litt dårlig?


Som jeg skrev i den andre tråden så er antagelig trykket med N120 veldig lavt, mens N105 gav litt mere trykk, kanskje 2500 bar ish? 
 

De dataene jeg endte opp med var følgende;

Kule 300 gr NCC med COL 70mm.

Krutt N120 - 15 gr gav Vo-297m/s

Krutt N105 - 12 gr gav Vo-301m/s

 

Jeg ville satsa på å få litt trykk. Jeg innbiller meg at det er best.

 

Jeg har testa dacron (putefyll) i 308 en gang for lenge siden. Det var bare gris og fjas… Du må i hvert fall ha en lyddemper som kan åpnes for å få ut dotten som samler seg inni der.

 

Jeg bruker SMK 300gr. 
jeg bruker akkurat samme lading i N120, forskjellen er COL på 68,5mm og da har jeg friflukt på 2mm. Fylling av tomrom med oppflising dasspapir. Papiret har jeg fått til å fungere bra, jeg stapper ikke men fyller pent og pyntelig og nok til at kruttet holder seg samla ved tennhetta. Jeg har ikke kronograf men gått etter lyden, gøy at vi har havna på samma lading :)

 

skal ikke påstå at fylling at stor påvirkning på presisjon, men liker å tenke at x-faktoren med ulik tenning av kruttet er borte. 
 

Bildene er fra ladestige på 100meter.
18gr,17gr,16gr,15gr,14gr,13gr. 

15gr ble best presisjon og fin lyd av. 
med 15gr lading tar 12,5mm av 19,96mm tilgjengelig hylsevolum opp til kula. 12,5/19,96 er grunnen til at jeg vil bruke fylling og tror det har litt å si for presisjon, det er også noe volum fra kulbunnen og opp til halsen. 

virker som du har endel mer peiling enn meg på lading og diverse så du har sikkert tips å komme med til veien videre for bedre presisjon. 
 

For min del trenger det ikke gå hullihull men ha bruksverdi i praksis😊

Siden samlingene med SMK 300gr gikk som på bildene har jeg bestilt Maker sine 350gr ekspanderende kuler. 
 

 

IMG_0372.jpeg

IMG_0365.jpeg

IMG_0366.jpeg

IMG_0369.jpeg

IMG_0368.jpeg

IMG_0367.jpeg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, jkvest said:

…du har sikkert tips å komme med til veien videre for bedre presisjon. 

Jeg ville droppa fylling av tomrom med papir. Det tror jeg er helt unødvendig, og i tillegg så introduserer det bare enda en komponent som kan skape ujevnheter i volum/forbrenning. Bytt heller tennhette om du tror tenning/forbrenningen er ujevn. 
Jeg vil anbefale en kronograf for å kunne gjøre seg opp en mening om ladningene er jevn eller ikke. 
 

Når jeg testa presisjon på den pipa jeg hadde var det ingen sammenheng mellom fart og treff høyt/lavt i skiva. Når alt fungerer som det skal pleier det etter min erfaring å være en sammenheng mellom fart og høyde. Jeg tenker at det jeg så på skiva skyldes graden av «ødelagt/mishandla» kule ut fra pipa. Kuler som kommer ut av løp med mye spinn har også en tendens til å tippe ræva ned og har de da ekstra ujevn BC som følge av at løpet har mishandla mantelen på kula så er ikke dette et godt utgangspunkt for presisjon. Jeg mistenker også at piper med 1:3 snurr vil skyte bedre når kulene har kortere bæreflate nettopp som en konsekvens av dette.

8 hours ago, jkvest said:

For min del trenger det ikke gå hullihull men ha bruksverdi i praksis😊

Det er ikke lett å få noe til å gå hull i hull underlyds. Behovet beror jo også veldig på hva man skal jakte med den greia. Til «stor» fugl, som jeg kanskje ser for meg, så bør det krype ned mot 30mm eller mindre. Og vil man prøve på lengre hold enn 100 m så blir det ikke noe bedre.

 

Link to comment
Share on other sites

Hmm..

Dere blir presisjonsmessig omtrent slått av TC Contender og metallsiluettrevolvere med subsoniske ladninger i 357mag med 170-200gr kuler.

Gjør dere det litt for komplisert for å skyte "lydløst" ut til 200m?

 

 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

25 minutes ago, Torf said:

Gjør dere det litt for komplisert for å skyte "lydløst" ut til 200m?

Ja hadde det nå bare stoppa på ut til 200m😂

 

Jeg mistenker at 1:3 snurr er et blindspor med tanke på å oppnå presisjon. Det er vel heller mulighet for spesielle kuler med alternative måter å oppnå ekspansjon på at 1:3 kan skinne? Men uansett tror jeg at 1:5 hadde været et bedre kompromiss. For presisjon ser vel kanskje 1:6,5 ut til å være lureste valg?

Her er jo en som ser ut til å ha suksess med 338 whisper i denne konfigurasjonen;

https://www.thetruthaboutguns.com/building-the-ultimate-subsonic-suppressed-338br-rifle-video/

 

Greia med 8.6BLK er vel muligheten til å lage dreide ekstremt lange kuler med utenom det vanlige design?
 

 

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Spørsmålet er vel om dreide kuler kan oppnå bedre presisjon siden de kanskje kan tilpasses stigningen på en annen måte? Det ser jo også ut til at noen får til god presisjon med konvensjonelle kule uten at jeg skjønner hva oppskriften er. Kanskje det bare er løpskvaliteten? Men 1:3 jobber vel mot odsene.

Edited by Bly
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...