Jump to content

308 med tracer?


Ølvomma39

Recommended Posts

Det finnes, men da heter det 7,62x51 NM62 og er militær ammunisjon som ble brukt i AG3 geværet og MG3. Denne er standardisert i et dokument som heter MOPI.

.308 Win er stort sett samme patronen som NATO patronen, men standardisert i SAAMI som er USA sin standardiseringsinstitusjon for ammunisjon og våpen.

Finnes intet forbud mot sporlys, men det kan skade løpet i våpenet om du er uforsiktig med puss.

Link to comment
Share on other sites

Quote

 

§ 3-5.Våpendelar og ammunisjon

Det er ikkje tillate å erverve, ha, tilverke, innføre eller omsette følgjande våpendelar eller ammunisjon:

 

 

5.komplette patroner med sporlysprosjektil, og

6.komplette patroner med prosjektil som har kjerne av hardmetall og som er konstruerte for å trenge gjennom verneutstyr.

 

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Da har jeg ikke fulgt med i timen, jeg har tidligere kjøpt sporlys både til .22 LR og til hagle og trodde dette fremdeles var tillatt.

Når jeg ser på teksten lurer jeg på hva som menes med hardmetall, tidligere ble det brukt om diverse karbider, men ikke om stål, så det er da tillatt med herdede stålkjerner skal en følge teksten.

Edit, da sjekket jeg store norske, og der er hardmetall definert som karbider i en metallmatrise.

Edited by Per-S
Link to comment
Share on other sites

Hadde en gang i tiden en god del sporlys til en US karabin. US karabin er et artig våpen men kan ikke si at sporlys tilførte noe ekstra. Det ble ved en anledning tømt et magasin ut i nattemørket uten at dette opplevdes som noe spesielt. Greit å teste sporlys hvis man har men hadde ikke tatt meg bryet med å anskaffe noe bare for og teste.

Link to comment
Share on other sites

Sporlyskuler er stort sett en del lengre enn tilsvarende blykjerna helmantlede kuler, så jeg kan tenke meg at en del stigninger ikke vil være helt match for sporlys.

 

IMG_20220611_140836__01__01.jpg

 

I tillegg kommer den faktiske virkningen av sporlyssatsen, uten å vite hvor mye krefter det tilsvarer sånn rent matematisk, har jeg sett (og følt) effekten av sporlyssatsen som brenner i ei kule i skrustikke. Og det brenner nokså heftig..

 

Ole

Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (10 timer siden):

Sporlysammo er gjerne brannstiftende. Mange har fått seg en overraskelse når skogen tok fyr.

Presisjonen er gjerne elendig også.

 

K

Som gammel MG skytter kan jeg skrive under på at skogen kan ta fyr lang fra der blinken sto. Røde rikosjettet i hytt, og pine, kan fly langt. Særlig i øvelser som ild, og bevegelse som foregikk i skytefelt, og ikke på bane med grusvoll. 

Noen som husker M72 med 9 mm innlegspipe ? Vi skjøt med redusert sporlysammo,. Løpet måtte pusses ofte for å unngå at pappblinken brant opp. Hvis ikke stoppet kula i pappen, og satte fyr på denne. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...