Jump to content

Rådyrjakt - Egnet blyfri kule i 6.5x55


CRUB

Recommended Posts

Hei,

Skal på rådyrjakt for første gang i år og jakter med rifle i kaliber 6.5x55.

Spørsmålet blir: Hvilken kule skal jeg velge til dette, da jeg kanskje ikke bør bruke en kule beregnet for større dyr?

 

Alle tips og meninger tas imot med takk!

 

CRUB

Link to comment
Share on other sites

I 6.8mm har 129gr LRX og 130gr TTSX (Barnes) fungert ypperlig. Utgangshastigheten har vært høy vel og merke (950-1000m/s).

 

vil tippe de lettere versjonene opp til 120gr i 6.5mm, vil fungere ypperlig..så lenge presisjonen er der..

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Av kjøpeammo så er nok Sako Powerhead Blade (120 gr) et godt og trygt valg. På lager er den også.

Et annet alternativ blir RWS Evo Green (93 gr). Norma sin ferdigladde Evostrike (med samme kule, 93 gr) fås en god del billigere, men fortsatt vesentlig dyrere enn Powerhead Blade.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Sako Blade har fungert utmerket for meg også på mindre vilt som rådyr og rev. Har selvfølgelig ikke funnet igjen noen kuler i slikt småvilt og for så vidt ikke i litt større vilt heller. Kommer til å fortsette med denne i 6,5 x 55

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke kule beregnet for større dyr? 
Rådyr detter for alle tilgjengelige kuler i 6,5.  jeg har brukt Federal Fusion de siste årene. Kjøpte en del på tilbud. Har brukt 140 grains kule. Det er jo veldig lite rekyl i 6,5 uansett, og effekten i rådyret er fin. 
vil du være klar når blyforbudet kommer så er det like greit med en monolittisk kule. Alle funker på rådyr. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har selv brukt mest 308, på 8-10 rådyr i året de siste årene. Smaken er jo som baken på slikt, så like greit å starte et sted og utvikle det derfra hvis du ikke blir helt fornøyd.

 

Edit: Så ikke at det ble spurt om blyfri kule, så da kan du se bort fra nedre halvdelen.

 

For noen år siden hadde jeg jaktet mye villrein med flattskytende dvs relativt lett, raskt, bra BC, kobber. Federal Premium Copper heter den vel. På rådyrene hadde jeg da for vane å skyte rett bak bogen og de fleste dyrene merket ikke engang at de var skutt og blødde ut i løpet av 10 sek. Men hadde de merket det hadde de hatt mulighet til å sprette et godt stykke inn i krattet så det er kanskje greiest med god tilgang på hund og ikke må ringe en ettersøksring og være nervøs i tre timer til de kommer bare for å finne dyret helt i nærheten.

 

Så gikk jeg vel tom for de patronene og fant en pakke med Nosler Partition i skapet, da ble alle dyrene liggende på flekken.

 

Så skulle jeg jakte i tettbefolket strøk i Danmark og i mangel på noe bedre alternativ begynte jeg å bruke av Federal Fusion lageret fra gammelt av for å få mindre flat kulebane og full blykjerne dvs mindre sannsynlighet for rikosjetter. Tror jeg brukte det i fjor også, da falt også dyrene greit, såklart med litt større radius enn Partition. Et halvdårlig treff førte til at et dyr gikk ca 80 meter over grensen til naboen (og da er det naboen sitt). I forhold til mye av min jakt med bebyggelse og hundefører/poster i nærheten liker jeg fortsatt tanken på blykjerne men kunne gjerne tenkt meg litt mer ekspansjon enn Fusion gir. For enkelhets skyld (og økonomi, jeg har det liggende) er det dog det det er skutt inn med i år også.

 

For et par uker siden hadde jeg klart å ta med feil løp (eller ammo, avhengig av hvordan man ser på det) til bukkejakten i Danmark så jeg lånte meg en 6.5 med Nosler Ballistic Tip. Bukken lå på stedet og det var knuste ben både her og der, spiserøret var også skadd (og jeg tok ikke ut av den med en gang siden det var flere dyr i området så det ble grisete). Har sett flere som bruker BT i Danmark, det er vel fordi et ettersøk går rett til folk/hunder i det offisielle systemet og man ikke kan forfølge til naboen.

 

Så kan det jo være at noe samler bra eller dårlig i ditt våpen også.

Edited by keenhunter
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Er nosler ballistic tip hunting brukande til rev, gås, og rådyr? Tenkte og gjera det enkelt for meg sjølv etter kvart med berre ei kula. Vil helst ha ei litt lett ei for mindre rekyl. Er vel ikkje lov då, men i tilfelle det skulle dukka opp èin hjortekalv så tenker eg 120 grains kula. Denne her viss det eingong vert råd og få tak i. Er ikkje det at eg er så gira på og bryta loven for det er ikkje heilt min stil, men eg er så lei av og laborera med forskjellige jaktkuler og innskytinger om èin annen så no har eg lyst til og minimalisera litt og berre benytta meg av ei kula. Ferdig med det. Derfor eg tenkte på denne kula her. Kunne jo brukt sierra GK til alt men glad i plastspiss og litt mindre rekyl. Prøvde Barnes tsx 120 gr her i fjor, men fekk ikkje skikkeleg presisjon med ho. https://www.nosler.com/6-5mm-120gr-ballistic-tip-hunting-50ct.html

 

såg eg var litt snar og leste ikkje overskrifta nøye nok, men de forstår kva det går i.

Edited by Stihl Crazy
Link to comment
Share on other sites

Det er egentlig ingenting å lure på. Gå for 120 gr Sako Powerhead Blade. Mange her på kammeret begynner å få rikelig med erfaring med denne kula i 6,5 nå. God presisjon og meget god ekspansjon. Du må likevel over til blyfritt, kanskje allerede jaktsesongen 2025 - i verste fall.

 

Børsemaker Wear har disse kulene til gammel pris i 6,5. (Bare et tidsspørsmål før den øker med 25% fra 824,- til 1030,-.)

https://bmwear.no/produkt/hjemmelading/kuler/sako-6/sako-kuler-6-5-120g-bullet-blade-657h-50-pk

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn skrev (På 5.6.2022 den 9.50):

Hvorfor ikke kule beregnet for større dyr? 
Rådyr detter for alle tilgjengelige kuler i 6,5.

Jeg er enig med Skaubjørn, har en en storviltpatron så hvorfor lade med kuler som ikke oppfyller krav til alt storvilt. Da må en ha to ammunisjonstyper om en får muligheter for større dyr. Et rådyr merker ikke noe forskjell og uansett blir det utgangshull. Det er bedre med en solid kule som ikke lager for mye graps i en spinkel rådyrskrott. Det er skuddplassering og ikke patronen som gjør at dyret ligger på stedet, min begrensede erfaring med rådyr er at de løper 50-70 m uansett med lungeskudd utenfor bogen. Jeg har skutt rådyr med Woodleigh 286 gr kule i 9,3 og med 180 grswift A-frame i 300 WM. Hull så store at en kan stikke knyttneven gjennom dyret, men uansett løper det videre. Det gjør ingenting, bogen er uskadd og det blir solide blodspor å følge.

Link to comment
Share on other sites

Per-S skrev (1 time siden):

hvorfor lade med kuler som ikke oppfyller krav til alt storvilt

120gr Sako (som de diskurerer) gjør jo nettopp det. 

 

Per-S skrev (1 time siden):

min begrensede erfaring med rådyr er at de løper 50-70 m uansett med lungeskudd utenfor bogen

I topografien man ofte jakter rådyr i, så skal de ikke mange meterne før det blir leteaksjon ut av det. 

Rett før jul i fjor skjøt jeg ett i skumringa; 40m hold, hull gjennom hjerte, og rådyret løp 15-20m i ett svært kupert terreng.

Det endte med lommelykt og hvitt laken for å finne blodspor og retning det hadde løpt. 

 

Tynnmantlede kuler som SST/interlock/ Nosler BT etc. legger de ganske fort ned selv ved treff utenom bog er min erfaring.. men det blir fort unødvendig mye gris ut av det. 

Før var det (for egen del) stort sett rådyrjakt med losende hund og postering, og da er det greit å ha litt "splatt" i kula om man ikke traff helt ideelt.. 

 

Nå er det mest snikjakt med termisk og vanlig kikkert, og dyrene blir skutt i ro mens de ligger nede, eller står og beiter og aner fred og ingen fare. 

Det spiller også stor rolle for fluktstrekning, kontra om de de står klare til å flykte eller er i bevegelse. 

Vi (to stk) har vel skutt 10-15 rådyr på det viset nå, og flere blir det i år. 

Dette er med lette blyfrie kuler i høy fart, og (stort sett) bogskudd. 

Nesten samtlige har "blitt på stedet", og slaktene er stort sett veldig fine. 

Samme ladning, og samme kule, gir samme effekt på voksen hjort (og rein). 

 

Link to comment
Share on other sites

CRUB skrev (På 5.6.2022 den 11.22):

Tenkte at mindre kule = bedre ekspansjon og mindre sjanse for gjennomskyting.

 

Ospa skrev (3 timer siden):

120gr Sako (som de diskurerer) gjør jo nettopp det. 

Som du ser er det ikke alle som diskuterer 120 gr Sako.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...