Jump to content

Valg av forstørrelse


yngve

Recommended Posts

Har et inntrykk at mange kikkerter blir uklar når de nærmer seg maks forstørrelse.

Er det noen som har erfaring med å velge en kikkert med unødvendig høy forstørrelse for å bruke den på lavere forstørrelse ?

Ser spesifikt på Vector Continental 34mm  ,, 3-18x50  mot  5-30x56 .  3 eller 5 som min forstørrelse ser jeg ikke som et problem..

 

mvh

Yngve

Link to comment
Share on other sites

Har inntrykk av at det ofte blir grått når forstørrelsen går opp. Så derfor tenkte jeg at kanskje en 5-30 , brukt på 18x kanskje ville være bedre enn en 3-18 brukt på 18x.

Kanskje jeg har sett på for dårlig optikk ?

 

Link to comment
Share on other sites

bardp skrev (8 timer siden):

Har nå sikte som er 2-16x50 og bruker det masse på max forstørrelse og det er sylskarpt. Tror denne myten må stamme fra dårlig optikk.

Snakker ikke om skarphet, men om hvor "lyst" bildet fremstår. Amatør svarer vell godt på hvorfor.....

Link to comment
Share on other sites

Ja men det vil være det samme uavhengig av om det er en 6-32x56 eller 2n 3-18x56 som står på 18 ganger forstørrelse. Det som får en kikkert til å virke mørkere med høy forstørrelse er det faktum at ugagns pupillen er mindre en pupillen i øyet. Dette er gitt av forholdet mellom linsestørrelse og forstørrelse og har ingen ting med Zoom og gjøre. har du 56 mm lysåpning og 18 i forstørrelse blir utgangspupillen uansett hvor en er i zoom området  3,1 mm.

Link to comment
Share on other sites

bardp skrev (1 time siden):

har du 56 mm lysåpning og 18 i forstørrelse blir utgangspupillen uansett hvor en er i zoom området  3,1 mm.

Nei, utgangspupillen er avhengig av forstørrelsen, og en kikkert med 56 i lysåpning vil ha 7 mm utgangspupill ved 8x forstørrelse (teoretisk).

Link to comment
Share on other sites

bardp skrev (1 time siden):

... har du 56 mm lysåpning og 18 i forstørrelse blir utgangspupillen uansett hvor en er i zoom området  3,1 mm.

Kanskje litt uheldig å bringe inn zoom i problemstillingen, når det er linsediameter (lysåpning) og graden av forstørrelse som bestemmer utgangspupillen? Men jeg oppfatter deg slik at om du har en 6-32x56 og zoomer til 18 ganger forstørrelse eller en 3-18x56 på full zoom, dvs. 18 ganger forstørrelse, blir utgangspupillen den samme. For øvrig enig i at premium optikk ikke gir et mer uklart bilde på høy forstørrelse, men om utgangspupillen nærmer seg størrelsen på pupillen i brukerens øye og du ikke er helt i senter vil bildet oppfattes mørkere.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Takker for mange innspill. Forstår nå litt om sammenheng mellom lysåpning og pupillstørrelse. Fikk med meg at for en gamlis ikke kan dra nytte av større lysåpning enn pupillen.

 

Er virkelig et kikkertsikte i 10.000 kroners klassen så tvilsomt at det kan kalles en skrothaug og da egentlig være ubrukelig ?

Link to comment
Share on other sites

Nei selvsagt alt til sitt bruk. Jeg har sikter både til 10.000 og 40.000 og ja det er forskjell. Men ikke derved sakt at et til 10.000 ikke er brukbart. Kommer jo helt an på hva det skal brukes til og hvor mye en vil legge i et sikte.

Link to comment
Share on other sites

yngve skrev (21 timer siden):

Fikk med meg at for en gamlis ikke kan dra nytte av større lysåpning enn pupillen.

Ja, det er korrekt. Så i teorien vinner du lite med stor linsediameter. Men, om du ved en gitt forstørrelse får større utgangspupill enn du kan mobilisere blir siktet mindre følsom for øyeplassering. Skal du få fullt nytte av lyset når utgangspupillen har samme størrelse som din egen må denne ligge helt i senterlinjen for kikkertsiktet.

 

Og til innlegget ovenfor: premium optikk er sterkt vanedannende!

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (1 time siden):

Ja, det er korrekt. Så i teorien vinner du lite med stor linsediameter

Man kan utnytte stor linsediamer, selv om man ikke lengre får like stor pupille i mørket. Det er bare å skru opp forstørrelsen. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

yngve skrev (22 timer siden):

Fikk med meg at for en gamlis ikke kan dra nytte av større lysåpning enn pupillen.

Det er riktig, men det betyr ikke at en gamlis ikke har nytte av kikkerter med stor lysåpning. Med 56 mm lysåpning vil en med å øke forstørrelsen redusere diameter på lysbunten som kommer ut fra kikkerten slik at den passer med øyets pupill. Da kan en gamlis utnytte en kikkert med stor lysåpning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...