Jump to content

Hundeføtter og snø


beagle

Recommended Posts

Trenger tips om kva som fungerer best på ein hund som får store snøballer på potene! Har klipt pelsen heilt kort så det er blitt bedre men ikkje bra nok.

 

Kva brukar du til din hund for å unngå problemet?

Å bruke sokker ser eg ikkje på som noko alternativ.

Link to comment
Share on other sites

Klipp mer! Du har vel ikke klippet kort nok hvis bikkja fortsatt er plaget av snøballer. Du kan også bruke en potesalve som hindrer is og snø i å bygge seg opp. Jeg bruker "Fyra Ess Hundsalva" som ser ut til å funke greit. Virker også mykgjørende og beskytter potene og hindrer uttørking. Feit og vannfri salve.

 

På skaresnø bruker jeg sokker på bikkja.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har god erfaring med formfett på sprayboks, kjøpes i dagligvaresjappe. Spray på labbene og gni inn med fingrene. Utrolig med sant!

 

Blandingsdyret her hjemme mener også at det er helt utrolig, han er nemmelig hemningsløst kilen på labbene... Jeg får bestandig det skråblikket som sier: DUST!

Link to comment
Share on other sites

Hvis du klipper for kort, så må du være forberedt på at det kan oppstå irritasjoner i huden når pelsen vokser ut igjen. Dette oppstår spesiellt mellom tredeputene. Om du er flink og smører ofte, slik at det ikke bare er skippertak akkurat rett før du skal ut, så har oftest pelsen bedre motstandsdyktighet mot snø/is.

Link to comment
Share on other sites

Det med formfett eller vaselinfett funker sikkert bra. Vi klipte så mye vi klarte, så brukte vi en barbermaskin på resten. Sånn som frisøren bruker i nakken. Dette funka fint på vår langhåra tervueren/groendal gatemix.

 

Lykke til.

Klipper med maskin ja, å jeg driver aktivt med vinterprøver( gordon setter) :D

Link to comment
Share on other sites

Vår erfaring med smøring av potene er at det fungerer en stund, så forsvinner fettet og det blir snøklumper lell. Vi klarer ikke å klippe kort nok, og har endt med å bruke sokker. Mye enklere enn alt annet til vårt bruk. Problemet er at de kan falle av, men strammer man skikkelig så sitter de.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har begynt med ett nytt genialt alternativ til hundesokker http://www.xxl.no/shopping/showitem.aspx?id=78830

Man får kjøpt det på apotek også, er bare å surre på noen runder så har du potesokker som sitter behagelig på og som de aldri mister. Skifter de hver dag hvis jeg skal jakte mange dager på rad.

 

Mulig tipset har vært oppe før men fant det ikke så la det til i denne tråden.

Link to comment
Share on other sites

Tapen som sauer 6,5x55 referer til heter i helsevesenet coban bind og det er sikkert noen som kan skaffe det fra et eller annet lager fra helsevesenet.......

 

Det er en selvheftene elastisk tape, men vær forsiktig, pass på at det ikke blir for stramt. Har en egen evne til å komprimere og da blir den fort stram på foten.

Link to comment
Share on other sites

Fikk et par heimsydde sokker av General Custer (fruens kreasjon) som jeg brukte på skareføre i høst. Funka noen timer, da var de brukt opp, men jeg var veldig fornøyd med de. Fordi: De var laget av noe lett fleeceaktig stoff som var veldig føyelig, ergo kunne bikkja både sprike med tærne og få en forholdsvis god hjelp av klørne. Har sett dyre, glatte, tjukke nylonsokker hos en ledende forhandler, men ser for meg at disse blir fryktelig glatte og vil gi bikkja problemer når den skal ta seg fram i brattlendt snøføre.

Hvis det ikke er skareføre holder jeg meg derfor til salve, og så får jeg heller legge på ny forsyning etter noen timer. I tillegg til å klippe.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...