Jump to content

Miljøhagl kal 16


Nittenølløv

Recommended Posts

Hei! Jeg jakter en del skogsfugl, rev og rådyr med en Sauer lux drilling i kal 16/70-7x57r. Lurer derfor på ved et forbud av blyhagl hva slags alternativer som er å oppdrive. Ved forrige runde med forbud prøvde jeg noe bismuth som ikke funket. Noen som har noe anbefalinger? Gjerne med egne erfaringer. 
På forhånd takk!

Link to comment
Share on other sites

Kaliber 16 er litt kinkig på akkurat miljøhagel. Under blyforbudet brukte jeg selv Eley ViP Bismuth str 4 (3.1mm) i 32 grams ladning i min Buhag  Suhl sideligger. Var greit til harejakt, er jo ikke så hardskutt som f.eks storfugl, rev og rådyr. Denne Bismuthen var "siste" generasjon" den gangen, de første Bismuth patronene jeg brukte i kaliber 12 var håpløs-"pulverhagel". Det ble produsert TungstenMatrix i en kort periode i kaliber 16 av Gamebore/Kent, men fikk ikke tak i det. TungstenMatrix funka bra i kaliber 12 og 20....Det hadde vært et optimalt alternativ i forhold til bly.Kanskje det kommer på banen igjen når det blir et større forbud mot blyhagel i Europa og UK?At marekdet for miljøhagel i kaliber 16 blir større?

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder jakt på rådyr,og rev med vismuthagl,så dro jeg noen erfaringer under forrige periode med blyforbud.

Jeg har jaktet rådyr her på sørlandet i temmelig nøyaktig 42 år,skutt ett tresifret antall,og majoriteten med hagle.Har brukt både kaliber 12,16,og 20.Brukte blyhagl i alle år,BB,nr 2,og 3.

En høst under forbudet skjøt jeg,og to kompiser 18 rådyr med vismuthagl,størrelse BB,og nr2,kaliber 12.Vi brukte fra 36-42 grams ladninger,som er tyngre enn det vi normalt brukte i bly.

Vi målte skuddavstander,skrittet og sto i.Vi hadde sikre fellinger på avstander fra 5 til 16-17 meter.Utover det ble det mye mere usikkert.Den høsten hadde vi tre ettersøk med hund,ett av dyrene fant vi aldri.

Vismuthaglene var sprø,og hadde dårlig inntrenging på alt annet en det vi kalte korte hold.De fragmenterte,og gikk i stykker.Nå skal visst nyere vismuthagl være seigere,og holde bedre sammen,får håpe det...

 

Det er verdt å merke seg at danskene,som må bruke "Skovhagl" i områder der sagtømmer tas ut,lovpriser vismut på avstander inntil 15 meter på rådyrjakt.15 meter!! Kan jeg ikke skyte rådyr på over 15 meter,ja da blir det lite jakt på meg fremover.

Vismut fungerer fint på fugl,orrfugl,duer,etc.Men til rev,og rådyr......Hmmm,skeptisk.

Edited by Rigby
Skrivefeil
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Rigby skrev (På 14.4.2022 den 10.30):

Når det gjelder jakt på rådyr,og rev med vismuthagl,så dro jeg noen erfaringer under forrige periode med blyforbud.

Jeg har jaktet rådyr her på sørlandet i temmelig nøyaktig 42 år,skutt ett tresifret antall,og majoriteten med hagle.Har brukt både kaliber 12,16,og 20.Brukte blyhagl i alle år,BB,nr 2,og 3.

En høst under forbudet skjøt jeg,og to kompiser 18 rådyr med vismuthagl,størrelse BB,og nr2,kaliber 12.Vi brukte fra 36-42 grams ladninger,som er tyngre enn det vi normalt brukte i bly.

Vi målte skuddavstander,skrittet og sto i.Vi hadde sikre fellinger på avstander fra 5 til 16-17 meter.Utover det ble det mye mere usikkert.Den høsten hadde vi tre ettersøk med hund,ett av dyrene fant vi aldri.

Vismuthaglene var sprø,og hadde dårlig inntrenging på alt annet en det vi kalte korte hold.De fragmenterte,og gikk i stykker.Nå skal visst nyere vismuthagl være seigere,og holde bedre sammen,får håpe det...

 

Det er verdt å merke seg at danskene,som må bruke "Skovhagl" i områder der sagtømmer tas ut,lovpriser vismut på avstander inntil 15 meter på rådyrjakt.15 meter!! Kan jeg ikke skyte rådyr på over 15 meter,ja da blir det lite jakt på meg fremover.

Vismut fungerer fint på fugl,orrfugl,duer,etc.Men til rev,og rådyr......Hmmm,skeptisk.

Flott innlegg!

Link to comment
Share on other sites

Rigby skrev (På 14.4.2022 den 10.30):

Når det gjelder jakt på rådyr,og rev med vismuthagl,så dro jeg noen erfaringer under forrige periode med blyforbud.

Jeg har jaktet rådyr her på sørlandet i temmelig nøyaktig 42 år,skutt ett tresifret antall,og majoriteten med hagle.Har brukt både kaliber 12,16,og 20.Brukte blyhagl i alle år,BB,nr 2,og 3.

En høst under forbudet skjøt jeg,og to kompiser 18 rådyr med vismuthagl,størrelse BB,og nr2,kaliber 12.Vi brukte fra 36-42 grams ladninger,som er tyngre enn det vi normalt brukte i bly.

Vi målte skuddavstander,skrittet og sto i.Vi hadde sikre fellinger på avstander fra 5 til 16-17 meter.Utover det ble det mye mere usikkert.Den høsten hadde vi tre ettersøk med hund,ett av dyrene fant vi aldri.

Vismuthaglene var sprø,og hadde dårlig inntrenging på alt annet en det vi kalte korte hold.De fragmenterte,og gikk i stykker.Nå skal visst nyere vismuthagl være seigere,og holde bedre sammen,får håpe det...

 

Det er verdt å merke seg at danskene,som må bruke "Skovhagl" i områder der sagtømmer tas ut,lovpriser vismut på avstander inntil 15 meter på rådyrjakt.15 meter!! Kan jeg ikke skyte rådyr på over 15 meter,ja da blir det lite jakt på meg fremover.

Vismut fungerer fint på fugl,orrfugl,duer,etc.Men til rev,og rådyr......Hmmm,skeptisk.

Veldig bra innlegg. 

Link to comment
Share on other sites

Tidligere var det tungsten matrix laget av Kent/Gamebore i 16.Men i en veldig kort stund.De lagde også en de i 20/76 i en kort periode.Ingen av de lages mer..

 

I 12/70ble det laget flere ladninger på både 28, 30, 32 og 36 gram.Haglnr 1,3,5 og 6.Str  1 og 3 var kun i 36grams varianten.Det kunne også ha vært nr 3 i 32 gram. Ladningene i 28 og 30 var 12/65, kanskje 32 gram også. Det var såvidt jeg husker fiberforladning i de laveste ladningene med finest hagel. 32 og 36 hadde plastikk så vidt jeg husker.

 

I 20 hadde de 67mm i 30gram nr 3 og 5.Samt 20/76 i 3 og 5.Samt 20/67 24gram str 6.Her var det fiberforladning, litt usikker på 20/76 varianten (kanskje plastikk).

 

16/70 var det 5 og 6 i 30gram.Mulig også i 3, men veldig usikker. Her var det fiberforladning etter det jeg har sett av bilder fra nettet.

 

I starten var det Kent på esken, så ble det Gamebore.Alt etter husken. Patronene er brukt og og eskene er kastet. 

Edited by kongle
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...