Jump to content

Ønsker en robust allround jakt og vakthund!


Truls Trym

Recommended Posts

Hei 

Jeg søker etter en rase som er allround jakt og vakthund primært til fugel i alle former og ettersøk. 

Vakthund egenskaper er forbindelse med at jeg er lei av tyveri fra gården. 

Lar ikke dette seg kombinere, ønsker jeg tips om to raser jeg kan ha sammen.

Link to comment
Share on other sites

Weimaramer.
Aldri jaktet med selv. Bor en i nabolaget som er jævla sinna. Stor er den også. Eierene har åpenbart tatt seg vann over hodet med den bikkja. Lite hyggelig å ha i nabolaget. 
 

..men jeg kjenner ett par som har jaktet med de. Tror de fungerte ok. De er vel relativt like en vorsther i bruksområde, men i tillegg har de glad i å vokte. 
 

Skal du ha vaktbikkje, bør du være rimelig erfaren og vite hva du holder på med. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Skal du ha "vakthund" som bjeffer når den ser eller hører uvedkommende og det i seg selv er nok, kan en strihåret vorstehhund være egnet. Skal du ha en vakthund som har gjennomføringsevne og tar jobben sin seriøst, er f.eks Malinois (vanskelig å få kjøpt uten å ha en brukshund el.l plan overfor oppdretter), bruks-schæfer, rottweiler å foretrekke. Disse rasene går fint sammen med andre hunder de kjenner. Hannhund og tispe så er det enda enklere..

Link to comment
Share on other sites

Cruiser skrev (12 timer siden):

Skal du ha "vakthund" som bjeffer når den ser eller hører uvedkommende og det i seg selv er nok, kan en strihåret vorstehhund være egnet. Skal du ha en vakthund som har gjennomføringsevne og tar jobben sin seriøst, er f.eks Malinois (vanskelig å få kjøpt uten å ha en brukshund el.l plan overfor oppdretter), bruks-schæfer, rottweiler å foretrekke. Disse rasene går fint sammen med andre hunder de kjenner. Hannhund og tispe så er det enda enklere..

Er mest ute etter noe som bjeffer. Så ordner jeg resten eventuelt selv. 
Tusen takk for tips

Link to comment
Share on other sites

Ja det er nokk best og gå for en som varsler. Sikkert ikke så bra med en løs aggressiv vakthund om nå en unge skulle rote seg inn på eiendommen din. Da har du fort et kjempeproblem. En svart elghund er jo glimrende til fuglejakt og varsler så det holder.

Link to comment
Share on other sites

bardp skrev (1 time siden):

Ja det er nokk best og gå for en som varsler. Sikkert ikke så bra med en løs aggressiv vakthund om nå en unge skulle rote seg inn på eiendommen din. Da har du fort et kjempeproblem. En svart elghund er jo glimrende til fuglejakt og varsler så det holder.

Første gang jeg har hørt att svart elghund er glimrende til fuglejakt. 

Link to comment
Share on other sites

T.S. De fleste hunderaser fra 2 - 3 kg, til 80 kg kan da varsle. Men det gjør da de fleste fuglehunder også, hvis de får lov. Vorsteh hunder er nevnt og de varsler og det er fuglehunder når du bruker dem til fuglejakt. Ellers kan de jakte hårvilt også. Kan nok bli skarpe vakthunder også, men som du nok har forstått så er det ansvar å ha skarpe hunder, så jeg anbefaler det ikke. Har selv hatt noen korthårede vorsteh og en strihåret. Lite forskjell i gemytt og skarphet i rasene i det norske miljøet.  Langhåret kan nok være noe skarpere. Men alle trenger en tydelig eier, ellers kan det bli problemer, da spesielt med hannhundene. Mine vorsteh hannhunder har alle varslet, til jeg plukket det av dem i valp-/unghund stadiet. Ønsket ikke noen gneldrehunder. D.v.s. jeg tillot inntil 2- 3 bjeff, ble det mer var det korreks. Så, da gradvis sluttet de å varsle. Vet enkelte ar hatt problemer med å få dem til å slutte å varsle. Men i forhold jeg kjenner til, så har også dressuren vært lite konsekvent og dårlig, og da er det ofte mer som ikke er bra. Så ønsker en en varsler, så får du nok en varsler med også vorsteh. :) Vorsteh går bra sammen med alle i huset, til og med husets katter, som den ellers gjerne dreper. Så den går nok bra sammen med andre hunder i huset også. Men som jakthund og kanskje sammen med venner og deres hunder, anbefaler jeg å gjøre den sosial mot alle hunder fra valpestadiet. Burde gjelde alle hunder!

Edited by Geco5
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har ikke selv jaktet ful med svarthund men den siste jeg hadde pleide en kompis av meg og låne til toppjakt og til det var den vist glimrende. Den tok jo stand på ryper når vi var på elgjakt og det ikke var noe elg i nærheten. Jeg brukte den kun til elgjakt og til å sanke sauer med.

Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, Truls Trym said:

Jeg søker etter en rase som er allround jakt og vakthund primært til fugel i alle former og ettersøk.

Hvorfor ikke gå for en jaktlabrador? De aller fleste hunder varsler om det dukker opp noen som er utenfor "flokken".

 

Personlig synes jeg det er plagsomt med hunder som må bjeffe på alt og alle. Jeg har nokså nettopp hatt en labradorblanding hvor vi ikke fikk til å plukket av han "alarmen". Uansett hvilken metode vi prøvde så forsvant ikke "alarmen" før han ble nesten helt døv etter 15 år... Jeg er helt sikker på at han hadde sprukket om ikke det kunne komme ut et boff.

Nå har vi husky og han er helt "alarmfri", og det er jammen meg det beste jeg noen gang har vært borti, men du verden som han prater og diskuterer i stedet😂

 

Før jeg hadde giddet en ny vakthund til skulle jeg heller brukt en formue på overvåkningskamera og alarmer (eller miner😉)

 

 

Edited by Bly
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Kan anbefale norsk buhund når det kommer til varsling, min hannhund på 11mnd varsler om det meste, hvert fall hvis det er ukjent for han. 

 

Han vil jo mest sannsynlig ikke ta stand på rypene, men han har luktet seg frem til dem i dokk og funnet en i dødsøk jeg ikke hadde funnet uten han. Orrfugl har han luktet seg frem til og løpt etter, så kan bli en treskjeller av han med trening. Ellers er han 100% gira på spor av elg, hjort og villsvin. Har troen på at det blir godkjent ettersøksekvipasje av oss i løpet av sommeren. 

 

Ellers er det jo en del kontinentale fuglehunder, og de fleste burde vel duge bra for alt av fugl og ettersøk i tillegg? Wikipedia har en liste over de fleste mener jeg å huske... 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...