Jump to content

Jaktfeltkikkert


per-ulv

Recommended Posts

Hei folkens

Er en vanlig sporter b skytter som skjelver på stående skyting

ligger på+- 135 i poeng en god dag :)

nå var det kikkert jeg skulle nevne da, har en Zeiss  HD5 6-25x50 som virker perfekt ang retur på klikk osv

men er veldig kilen på å finne det punktet du ser hele bildet i kikkerten klart, samt at den er ganske mørk nå du begynner å komme opp på 20x ++ i forstørrelse

lurer på om noen har testet zeiss v4 ev v6 serien med tilsvarende verdi ev Kahles ev Noblex mtp optisk opplevelse samt klikk nøyaktighet

da jeg skruer på de forskjellige holdene/holder midt i blinken,  det kikkerter over disse, type Zeiss/swaro v8 ev z8 men de er liksom så veldig dyre, bruker Sauer 202 med Leupold qr baser/ringer pga jakt kikkert osv så skinnemontasje blir vanskelig

lurer derfor på om noen har kikket i noen av disse/merket seg forskjeller

mvh Per

 

Link to comment
Share on other sites

Ta en kikk på Zeiss V4 6-24x50 , den kjem med retikkel 60 og parallaksejustering ned til 10 meter.

 

Kjøpte meg ein slik i fjor, til nettopp jaktfelt og jakt. Veldig klår og fin optikk. 

 

Har brukt den ein haust på jakt og vert brukt no når jaktfeltsesongen her på vestlandet startar i slutten av månaden.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Mange gode kikkerter, jeg bruker selv den du har nå HD5 5-25x50. Helt ok til jaktfelt synes jeg. Men det er klart at det finnes andre gode alternativ. V8 4,8-35x60 er jo blitt populært blant sporterskytterne. Kahles 10-50x er vell også en god kandidat. Sightron 10-50 er også et alternativ. Har bare skutt noen få skudd v8en og sightron, men du må nesten teste selv 😀

Edited by Håkon223
Link to comment
Share on other sites

Håkon223 skrev (2 timer siden):

Mange gode kikkerter, jeg bruker selv den du har nå HD5 5-25x50. Helt ok til jaktfelt synes jeg. Men det er klart at det finnes andre gode alternativ. V8 4,8-35x60 er jo blitt populært blant sporterskytterne. Kahles 10-50x er vell også en god kandidat. Sightron 10-50 er også et alternativ. Har bare skutt noen få skudd v8en og sightron, men du må nesten teste selv 😀

Får ta en tur til en velsortert butikk å kikke, ta med den gamle for sammenligning. 

Link to comment
Share on other sites

Med såpass budsjett har du jo muligheten til å velge brukt optikk fra øverste hylle. Det går nok an å gjøre et gode kjøp på sikter fra proffsegmentet da jaktfelt ikke krever de "riktige" finessene som FFP, mrad justering og retikkel, som mange er ute etter til sk langholdsbruk. MOA retikkel og knepp samt SFP fungerer helt greit i denne sammenhengen. Vekt er gjerne heller ikke noe stort tema i Sporterklassen. PM II og lignende hindrer iaf ikke toppskytterne å skyte fullt "hele tida".

Bruker selv en FL 6-24x56 med retikkel 60 til formålet. Synes det fungerer godt. Tolerant for øyeplassering, god optikk som godt tåler 24x, og gode repeterbare knepp. At resultatene ikke alltid er noe å rope hurra for skyldes iaf ikke siktet.

Link to comment
Share on other sites

vavlo skrev (12 timer siden):

Med såpass budsjett har du jo muligheten til å velge brukt optikk fra øverste hylle. Det går nok an å gjøre et gode kjøp på sikter fra proffsegmentet da jaktfelt ikke krever de "riktige" finessene som FFP, mrad justering og retikkel, som mange er ute etter til sk langholdsbruk. MOA retikkel og knepp samt SFP fungerer helt greit i denne sammenhengen. Vekt er gjerne heller ikke noe stort tema i Sporterklassen. PM II og lignende hindrer iaf ikke toppskytterne å skyte fullt "hele tida".

Bruker selv en FL 6-24x56 med retikkel 60 til formålet. Synes det fungerer godt. Tolerant for øyeplassering, god optikk som godt tåler 24x, og gode repeterbare knepp. At resultatene ikke alltid er noe å rope hurra for skyldes iaf ikke siktet.

Hei

enig i det du skriver, har vurdert  den kikkerten du bruker, ligger faktisk et par/tre ute på finn nå fra 14-16-18 k der omkring, men var usikker på pris kontre alder på disse

når de koster like mye som nye v4/v6 mtp garanti osv, jeg skal prøve å få kikket i alle variantene

før jeg kjøper, skyter med HD5,n ut denne sesongen :)

Link to comment
Share on other sites

Ulempen med "langholdskikkertene" er at retiklene ikke er intuitivt gode til å skyte med i jaktfelt.

HD5'en du har er vel utstyrt med duplex som utklasser mildot, P4F, MSR, etc til jaktfelt.

De ekstra 3-400 grammene disse kikkertene veier bør du heller putte i en tung ståldemper på munning.

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Dodraugen skrev (3 timer siden):

Ser du treffområdet i gaupa (gammel type) på 150m med den?

Ja, på en god dag så gjør jeg det. Men er det dårlig vær så er det bare å sikte etter erfaring. Ifølge optikeren hadde jeg det perfekte syn, men det har nok endret seg de siste årene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...