Jump to content

Systemvåpen for 223 og 6.5?


Mazeking

Recommended Posts

Det går jo an men er vel kanskje ikke den perfekte kombinasjonen. Det er jo forskjellig bunn på patronene noe som krever forskjellig sluttstykke og forskjellige magasiner i tillegg til løp. Da er det jo ikke mye en ikke har byttet. I tillegg krever 6,5x55 en lang låskasse noe som jo ikke akkurat er perfekt for 223.

Jeg har selv systemvåpen for både 6,5x55 og 223. Men det er to forskjellige våpen ville ikke hat de i en og samme børsa.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Blaser sin R8 kommer med bl.a. disse to patronene. R8 har ikke låsekasse i tradisjonell forstand og bruker innlegg i magasinet slik at bolt-gangen blir kortere jo kortere patronen er. Bruker samme sluttstykke på alle patroner, men du må bytte sluttstykkehode dersom patronbunnen er ulik.

 

Men prisen er slik at du får komplette våpen til samme pris som løpsbytte. Er vel mest aktuelt om du har full garderobe eller vil ha rett-trekker.

 

En fordel (eller ulempe) er at optikken monteres på pipa. Da kan du ha ulik optikk montert på hver pipe og slippe innskyting mellom bytte, men det øker jo kostnaden om du skal ha montasje og optikk til hver pipe...

 

Sauer sine systemvåpen har optikk i låsekassa og da holder det (kanskje) med ett kikkertsikte til flere patroner.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Just now, Nybegynn3r said:

Hvorfor 223 og 6,5x55, og ikke bare 6,5x55?

Jeg tenker at 223 vel være et godt kaliber på jaktfelt. Nå har jeg brukt alt for mye tid på å lese på forumet her og ser virkelig fram til å komme meg ut på skytebanen når de siste papirene dukker opp. Føler man blir litt «teoretisk idiot» av å lese for mye her inne.

 

Det blir en hagle eller 2, en 22 lr og sikkert da en 6.5. Dum som jeg var søkte jeg ikke på 308. Ser det ligger mengder på finn.bo, men lite 6.5 og 223

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har du lyst, lov og plass i garderoben blir du sikkert fornøyd, men 6,5 x 55 duger veldig bra til jaktfelt og har et bredere bruksområde.

Hadde jeg vært i dine sko hadde jeg kjøpt en i 6,5 og sett an hvordan behovet utvikler seg med tiden.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Dyrere:
Blaser R8 - Rettrekker
Sauer 404 - Bolt

Middels pris:
Strasser RS - Rettrekker -- som er samme design som Blaser sitt (samme designere) bare betydelig rimeligere
Sauer 202 - Bolt
Røssler Titan - Finnes som bolt og rettrekker

Lavere prisklasse:
Sabatti Rover Ranger / Rover Patrol - Bolt -- men er 6.5 creedmoor eller 6.5x47 lapua + 223 remington
(Denne har litt forvirrende markedsføringsvalg -- bruker AICS magasiner på disse modellene, men det finnes 10 "Rover Etellerannet" -- og også en ikke-systemrifle som heter Rover, uten tilnavn, hvor halvparten bruker AICS-magasiner. Det er forskjellige utførelser på alle løpene, men alle passer angivelig til alle modellene, selv om det ikke går klart frem på noe sted i markedsføringen.)
Dermed kan man ta en Rover Ranger i 223 og får et litt tykkere løp på 223 og et lengre flutet løp til 6.5 creedmoor.
Det er teknisk mulig å bruke et 6.5x55 løp og skaffe AICS-magasiner som tar 6.5x55.

---

Alle krever at du bytter ut fronten på bolten og magasinet, i tillegg til løpet.
Men det er raskt på alle.

Selv ser jeg etter 223 og en av 300 win mag eller 338 win mag, så jeg satte meg litt inn i dette.
Fjellrifle som kan ta rype, rev og hare og rimelig mengdetrening -- som enkelt byttes om til å kunne felle villrein eller hjort / villsvin, på 300 meter.
Jeg liker ikke ting som ikke lever lengre enn meg ved normalt vedlikehold, så magnumrifle uten løpsbytte var utelukket.

Edited by Red FR
Fjernet unødvendig tvetydighet om villsvin.
Link to comment
Share on other sites

Schultz & Larsen synes jeg absolutt bør tas med i lista over systemvåpen. 
Jeg har selv hatt Blaser R93 som systemvåpen, men foretrekker i dag «separate» våpen. Skapet er tømt for alt fjaset jeg kjøpte som ung og impulsiv, og med utvidet garderobe går det foreløpig fint med tanke på plass.

Link to comment
Share on other sites

Har R93 i 223 og 6,5x55, og bruker samme kikkert på begge løpene(ca 25k spart). Det er 7 klikk i høyde forskjell på de to kaliberne i mi rifle, fungerer knirkefritt og skifter kaliber på 1 min. Sikkert praktisk med to våpen, men jeg ønsket å kun forholde meg til ei rifle, med et avtrekk og mener at det gir meg mer trygghet i skytinga mi. Når jeg i tillegg sparer utgift med ekstra kikkert og montasje, så er argumentet om at to rifler er billigere borte også.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Rössler titan alpha med løp i .223, 6,5x55 og 30-06. Med dette våpenet er det slik at det følger med ekstra sluttstykke og magasin når du kjøper ekstra løp. Presisjon og funksjon er helt utmerket. .223- løpet har 1:12 riflestigning. Styresporet på sluttstykket er patrontilpasset, slik at ladegrepets lengde tilpasses patronlengden.

 

Jeg vet ikke hva prisen er nå, jeg betalte vel 11.000 for rifla og 4700 for ekstra løp/sluttstykke/magasin. 

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Mazeking said:

Blir 308 for brutalt på jaktfelt?

 

Tja, de fleste jeg har sett med .308W eller .30-06 på jaktfelt dukker snart opp med en 6,5x55. Personlig bruker jeg gjerne enda mindre patroner, som .223 Remington. Den er fin-fin til jaktfelt. Det er korte hold, store blinker, ustødige stillinger. Vindavdrift er sjelden et tema. Og de gangene det blåses mye, så står du der med lang arm og svaier 10 ggr. mer enn den kula flytter seg.

 

Mye av tanken med jaktfelt er (var?) å stille med den jaktbørsa du har. Hva du bør bruke kommer mye an på ambisjonene. Du finner neppe mange toppskyttere med .308W. Men for å få trening med jaktbørsa så er det helt ypperlig.

 

.223 Remington er billig om du bruker middelmådig ammunisjon. Skal du ha the good stuff eller lader selv, så kan du like gjerne bruke .22-250. Da kan du bruke samme sluttstykke som med 9,2x62 m.fl. Jeg ville nok vurdert 2 stk. Tikka framfor én systemrifle. F.eks. en Schultz & Larsen med ekstra pipe koster antagelig minst like mye som 2 Tikka.

Link to comment
Share on other sites

Casey Jones skrev (6 minutter siden):

F.eks. en Schultz & Larsen med ekstra pipe koster antagelig minst like mye som 2 Tikka.

Tja har hatt Tikka T3X i 223 og den gikk så dårlig at den ble byttet i en Schultz & Larsen Legacy som går meget bra.

Til DFS fekt er det 6,5x55 jeg bruker og til jaktfelt er det 223 med Lapula 69gr kuler ladet til 900 m/s som brukes.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...