Jump to content

Noen som har tips råd og meninger..ny hær og rimelig fersk på ladding.308w.sauer 404 xtc


shadow1

Recommended Posts

Hei alle sammen :)

Har en sauer 404 xt med 56 cm løp   tror det er 1 x10 eller 1x12 snurr. Leiter etter noen ladninger som fungerer i denne.Har n540,n550 og n140,krutt. Kuler eg har v-max 110g,scenar 167g.oryx 180g,bondstrike 180g og accubond lr 190g.Tennhetter federalpremium large rifel,hylser norma og lapua.

Jakter det meste med denne rifla.Til nå i år har eg kun skutt 4 rev med v-max 110 med 46g n550 det blir sprengt rev.Den kula eg har mest lyst på gode ladedata til er bondstrike 180grain.

Åpen for nye forslag til kuler som kan gå godt i denne børsa.alle tips og råd hjelper da eg e heilt fersk.

Link to comment
Share on other sites

Du finner ladedata til ulike kuler her: Rifle reloading data | Handloading | Rifle calibers | Centerfire Rifle bullets | Reload your own ammo - Vihtavuori. N550 er for tregt krutt for de letteste kulene, sikker på at du ikke har ladet v-max 100 grs med N140? Hvis ikke, prøv det. Siden ditt våpen er 5 cm kortere enn testvåpenet kan du regne med hastighet i underkant av 900 m/s med laveste ladning. Men med v-max blir det nok sprengt rev uansett.

 

Jeg mener kuler med vekt 180 grs og oppover er tungt (og nesten litt krampaktig) i .308 Win, og ville (mye) heller gått for jaktkuler på 165 grs (130-150 grs om du skal lade med blyfritt). Her ville jeg ladet med N540. Om du insisterer på 180 grs bruker du N550. Jeg lader trenings- og oppskytingsammo til dama som har en A-bolt i .308 Win. Da bruker vi 147 grs FMJ og 150 grs SP og lader med 44,5 grs N150. Får veldig god presisjon med begge. 

 

(Gratulerer med flott våpen, forresten. Jeg har en tilsvarende med karbonstokk i .30-06 som jeg er ekstremt godt fornøyd med!)

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

shadow1 skrev (1 time siden):

Hei alle sammen :)

Har en sauer 404 xt med 56 cm løp   tror det er 1 x10 eller 1x12 snurr. Leiter etter noen ladninger som fungerer i denne.Har n540,n550 og n140,krutt. Kuler eg har v-max 110g,scenar 167g.oryx 180g,bondstrike 180g og accubond lr 190g.Tennhetter federalpremium large rifel,hylser norma og lapua.

Jakter det meste med denne rifla.Til nå i år har eg kun skutt 4 rev med v-max 110 med 46g n550 det blir sprengt rev.Den kula eg har mest lyst på gode ladedata til er bondstrike 180grain.

Åpen for nye forslag til kuler som kan gå godt i denne børsa.alle tips og råd hjelper da eg e heilt fersk.

 

Sølvrev skrev (23 minutter siden):

Du finner ladedata til ulike kuler her: Rifle reloading data | Handloading | Rifle calibers | Centerfire Rifle bullets | Reload your own ammo - Vihtavuori. N550 er for tregt krutt for de letteste kulene, sikker på at du ikke har ladet v-max 100 grs med N140? Hvis ikke, prøv det. Siden ditt våpen er 5 cm kortere enn testvåpenet kan du regne med hastighet i underkant av 900 m/s med laveste ladning. Men med v-max blir det nok sprengt rev uansett.

 

Jeg mener kuler med vekt 180 grs og oppover er tungt (og nesten litt krampaktig) i .308 Win, og ville (mye) heller gått for jaktkuler på 165 grs (130-150 grs om du skal lade med blyfritt). Her ville jeg ladet med N540. Om du insisterer på 180 grs bruker du N550. Jeg lader trenings- og oppskytingsammo til dama som har en A-bolt i .308 Win. Da bruker vi 147 grs FMJ og 150 grs SP og lader med 44,5 grs N150. Får veldig god presisjon med begge. 

 

(Gratulerer med flott våpen, forresten. Jeg har en tilsvarende med karbonstokk i .30-06 som jeg er ekstremt godt fornøyd med!)

 

Link to comment
Share on other sites

Du skriver at du har ladet 180 grs Norma Bondstrike med 48 grs N550. Jeg lurer litt på hvor du har funnet den ladningen? Den virker ganske så frisk ift. Vvs tabell som har max. 43,4 (noe lavt?) for 180 grs Oryx, mens Ladeboken utgave 8 opererer med 47 grs (noe høyt?) som max-ladning. Norma oppgir nesten like ladninger med sine krutt for 180 grs Bondstrike og Oryx, men ca. 0,5 gr høyere max-ladning for førstnevnte. Da tenker du kan bruke Oryx-datene. Jeg lurer også på hvor du har funnet ladningen til 110 grs v-max hvor du har brukt 46 grs N540? Ganske uvanlig å bruke dette kruttet til så lette kuler....

 

Når det gjelder forslag til kuler som går godt i en Sauer 404 i .308 Win tror jeg ikke det har stor hensikt å prøve for mange. I mitt våpen går det meste bra. Du får eksperimentere litt med ulike ladninger, ofte blir det best presisjon med ladninger litt under max. Det du kanskje kunne forsøkt var en helmantelkule til Mikkel, mindre matvilt, samt trening. Jeg har oppnådd svært gode resultater med Lapua FMJ 123 grs. Den kan du forsøke å lade med N140-krutt etter oppgitte data for 125 grs kuler (legg deg noe under max). Bruker du kula til rev, vær forberedt på at Mikkel kan rusle noen meter selv ved godt treff.

Edited by Sølvrev
Rettet kulevekt
Link to comment
Share on other sites

shadow1 skrev (3 timer siden):

Kan tilføye at eg ladet bonstrike 180 grain med n550. 48grain col.73.15.


Det er en rimelig "heit" ladning.. når du i tillegg sier du bruker Norma og Lapua hylser så vil jeg tro at ladningen blir enda "heitere"  når du benytter Lapua hylser pga mindre volum og mere gods i hylsene..

 

litt vanskelig å skjønne hvor du vil..? Du har tydeligvis god nok peiling.. eller is nok i magen til å operere med ladninger langt over Max med 180 grs bondstrike.. og i tillegg til et særs utradisjonelt valg av kombo med 110 grs v-Max..

shadow1 skrev (4 timer siden):

v-max 110 med 46g n550


med kvalitets våpen som en R8..404 med mere så går de fleste kule komboene bra.. og med litt kunnskap innen lading så er det enda lettere å få gode resultater med tanke på presisjons.. om kulen heter Norma..Barnes..eller S&B..

 

men som jeg nevnte tidligere.. blir litt stuss over hva du skriver.. du ber om råd.. men viser med det du skriver at du ønsker å gå egene veier med tanke lading og komponenter..

Edited by Sunnmøring
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Hei sølvrev.Startet på 43grain gikk gradvis opp til 48grain ingen trykk tegn på noen måte.men lader i engangs skutte Lapua hylser som er necksiced.jeg anbefaler ikke denne ladningen til andre..e vel det man kaller en bajasladning. ang v-max 110grain så tok eg utgangspunkt i annen Hornady 110grains kules Lade data.der var det brukt n540.

Skal prøve med litt lettere fmj.men om noen har Hornady a-max i 150grain så e eg interesert.dem veit eg funker på lange hold med stor fart.takk for tips så langt..trenger nok mere råd og oppstrekk etterhvert 😊😅 learning by doing🤔

 

Link to comment
Share on other sites

shadow1 skrev (8 minutter siden):

..trenger nok mere råd og oppstrekk etterhvert 😊😅 learning by doing🤔

Nå tar jeg på meg GGG-hatten: I hjemmeladingens verden er "prøv og feil-metoden" absolutt ikke veien å gå, og særlig ikke for ferskinger. Så er det sagt!

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

drar ikke 

høggern skrev (58 minutter siden):

Jeg pleier avogtil å si til enkelte overoptimistiske hjemmeladere:
"Si fra når du er på banen og skal skyte de skuddene dine, så jeg kan holde meg unna"

 

;););)

trur du e splittepine.:)tar ikke sånne ladninger med på en skytebane..har egen eiendom uten folk i nærheten til det..når eg e på en skytebane går eg ALDRIG over det vitavorri anbefaler i deres lade data bare så det er sagt.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (1 time siden):

Nå tar jeg på meg GGG-hatten: I hjemmeladingens verden er "prøv og feil-metoden" absolutt ikke veien å gå, og særlig ikke for ferskinger. Så er det sagt!

bruke ikke den metoden...gir meg før eg feile.

Link to comment
Share on other sites

Sunnmøring skrev (2 timer siden):

Det er en rimelig "heit" ladning.. når du i tillegg sier du bruker Norma og Lapua hylser så vil jeg tro at ladningen blir enda "heitere"  når du benytter Lapua hylser pga mindre volum og mere gods i hylsene..

48gr N550 er nok "greit trykk", men på ingen måte verdens ende slik noen her later til å tro. Men det er nok på eller over maks, og vil nok slite ut hylsene, og sikkert gi et tungt hevarmsløft nå og da. Minst. 
Men å tro at det er tryggere å skyte med friske ladninger hjemme enn på banen er jo også en merkelig oppfatning.

 

Uansett virker det som TS har ladninger som virker. Etterhvert vil du oppdage fordeler og ulemper med de ulike. 

 

Skal jeg gi noen tips, så er det vel å holde seg under VV-maks, det er sjelden hensiktsmessig å holde seg over det. Ihvertfall ikke i 308. Du kan prøve 565, eller N19 bak 180-kula om du får plass til nok, og N133 er knall til 110V-Max.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Sunnmøring skrev (48 minutter siden):


siden du er her..og ber om råd..hvordan vet du at du er i ferd med å feile? Hva ser du etter? Hvilke parameter bruker du til å avgjøre om du er i ferd med å feile? 

samling,trykk tegn på hylsa.hastighet.har forøvrig ikke hatt tregt hevarmsløft en eneste gang...skutt 157 skudd med denne ladningen i følge loggen min.

 

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, shadow1 said:

Den kula eg har mest lyst på gode ladedata til er bondstrike 180grain.

 

6 hours ago, shadow1 said:

Kan tilføye at eg ladet bonstrike 180 grain med n550. 48grain col.73.15.

Det var vellykket..ble to elg okser.begge falt med hjerte skudd.

 

Hvorfor vil du ha ladedata, når du tydeligvis har funnet noe som "gjør jobben"?

Virker litt pussig, men du har vel dine grunner.....?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (12 timer siden):

48gr N550 er nok "greit trykk", men på ingen måte verdens ende slik noen her later til å tro. Men det er nok på eller over maks, og vil nok slite ut hylsene, og sikkert gi et tungt hevarmsløft nå og da. Minst. 

Det er vel ikke snakk om verdens ende, men la oss nå i hvert fall være enige om at ladningen er ganske frisk. Med et krutt som N550 skal det vel mye til for at det i et moderne våpen oppstår fare for liv og helse, så lenge man får plass til kula. Men fornuftig er det neppe.

 

Levetid på hylsene er en faktor, på lengre sikt kan det også være usunt for våpenet. Vurdering av trykk er en komplisert sak uten avansert måleutstyr. Derfor reagerer jeg når en som er "rimelig fersk" på hjemmelading styrer sine ladninger over tabellmax etter samling, trykktegn på hylsa, og hastighet.

 

Hvis høy hastighet er en viktig parameter i .308 Win, har jeg tidligere antydet at 165 grs jaktkuler er et bedre valg enn 180 grs. For det blyfrie alternativet 150 grs eller lettere.

Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (5 minutter siden):

Det er vel ikke snakk om verdens ende, men la oss nå i hvert fall være enige om at ladningen er ganske frisk

Den er på den friske siden. Men jeg syns folk er snare til å idiotforklare såsnart folk går over en tabell. Jeg lader selv 2-3gr over "maks" i 6.5x55. Men jeg er ikke nybegynner, og det er stor forskjell på å lade over tabellmaks i 6.5x55 og 308.

 

Sølvrev skrev (6 minutter siden):

Men fornuftig er det neppe

Nei. Og det vil jo trådstarter oppdage. 

 

Sølvrev skrev (7 minutter siden):

Levetid på hylsene er en faktor, på lengre sikt kan det også være usunt for våpenet

Hylsene vil slites. Våpenet også, men mange rifler leveres jo også i magnumversjon uten modifikasjoner.

 

Sølvrev skrev (8 minutter siden):

Vurdering av trykk er en komplisert sak uten avansert måleutstyr. Derfor reagerer jeg når en som er "rimelig fersk" på hjemmelading styrer sine ladninger over tabellmax etter samling, trykktegn på hylsa, og hastighet.

Dette er det jeg syns er verst med Ladeboka. Den gir lett et inntrykk av at man kan det, og at man skal "finne maks" og alt det der. "Trykktegn" med 1000 andre ukjente variable, og lett tvilsomme målemetoder beskrives.

 

Sølvrev skrev (11 minutter siden):

Derfor reagerer jeg når en som er "rimelig fersk" på hjemmelading styrer sine ladninger over tabellmax etter samling, trykktegn på hylsa, og hastighet

Ja, det er "dust". Men vi var der vi og, back in the days - etter å ha lest nettopp Ladeboka.

 

Sølvrev skrev (12 minutter siden):

Hvis høy hastighet er en viktig parameter i .308 Win, har jeg tidligere antydet at 165 grs jaktkuler er et bedre valg enn 180 grs. For det blyfrie alternativet 150 grs eller lettere.

"Tunge kuler" for god penetrasjon, er også en sånn "gammelmannsvitenskap". Det stemte sikkert i 1970. Folk må bruke de kulene de vil, men personlig liker jeg fart, og 150-168gr kuler i 308. Jeg skyter rett nok langhold og trening med 190, men det er fordi de er billige. Faktisk har jeg jaktet med 110gr også.

 

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (27 minutter siden):

Dette er det jeg syns er verst med Ladeboka. Den gir lett et inntrykk av at man kan det, og at man skal "finne maks" og alt det der. "Trykktegn" med 1000 andre ukjente variable, og lett tvilsomme målemetoder beskrives.

Var muligens slik i de tidligste utgavene (jeg har utgave 4, 7 og 8 som er den siste). Men si meg, har du lest hele kapitlet "Vurdering av trykk" i siste utgave? Hvis ikke, gjør det, så kan vi diskutere videre etterpå;).

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

Sølvrev skrev (28 minutter siden):

utgave 4, 7 og 8

Jeg har vel utgave 2 og 4. Eller, de er vel bortlånt. Det er såpass mye bedre litteratur tilgjengelig nå at jeg ikke har fulgt med på ladebokens utgaver. 

 

 

FNJ skrev (34 minutter siden):

"Det har vel med ulike trykkstandard å gjøre

Ja. Trykket på "maks" i tabellen til 6.5x55SE er vel 3600 bar, og 3800 for SKAN - eller noe deromkring. For 308Win er det 4150, andre patroner har tilogmed 4350.

Disse patronene bruker hylser av samme design, samme messing, og de skytes i samme våpen. I patronene med høyt normert makstrykk skal det mye mindre "slurv og slabbedaskeri" til før en får plagsomme trykktegn. Det er f.eks. veldig tydelig i PRS, der det "alltid" er en eller flere med et eller annet slags trykkproblem, i 6.5Creedmoor eller 6mm "fast'n hot" - mens ingen noengang har hørt om slike problemer i 6.5x55. 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Takk @M67 Hva er grunnen til at man har den lavere trykkstandarden for 6.5x55 i moderne rifler? Ser jo at det gir en bedre sikkerhetsmargin, men samtidig gir det jo en begrensning i maxhastighet som kanskje ikke er nødvendig? Blir jo av interesse dette i forhold til å lade homogene kuler i 6.5x55 om man ønsker høy hastighet.  

Link to comment
Share on other sites

FNJ skrev (43 minutter siden):

Hva er grunnen til at man har den lavere trykkstandarden for 6.5x55 i moderne rifler?


«problemet» er at det finnes mange «gamle» 6.5x55 kreasjoner så for å unngå at en «moderne» ladning havner i et «gammelt» våpen så har det blitt slik..

 

i min Blaser R8 så kan jeg med samme sluttstykke hode (se bilde) ha mange forskjellige kaliber og samme sluttstykke hodet må håndtere mange forskjellige «trykk standarder» og som @M67 sier så er messingen, kvalitetskontrollen og framstillingen av hylser lik på tvers av kaliber.. slik at jeg med flere har få betenkeligheter med å lade 6.5x55 til hastigheter som langt overstiger det en finner i ladetabellene fra krutt produsentene..

D831FDDC-210B-4F1E-9E9F-BD9B3AAA22DE.jpeg.44264e3491a762a82174d4d4dd7fca5a.jpeg

 

feks. Så har jeg med 140 grs eld M kule V0 890 m/s i et 60 cm løp..

 

Men med feks 308w og 6,5creedmoor så har jeg litt større betenkeligheter med å tøye grensene..

 

På jakt så kan det komme fukt i løp/kammer..ammunisjon kan bli fuktig av regn eller kondens.. en ladning som på banen under tørre og fine forhold kan oppleves radikalt annerledes når hylsen/kammeret ikke er tørt..

 

Skal en jakte/trene i varme omgivelser så kan også trykket gå over kanten.. jeg har vært på konkurranser si sommervarmen der folk har måtte gi seg pga ammunisjon som har fungert helt prikkfritt tidligere..nå gir trykk og en må bruke en trekubbe for å slå sluttstykket opp.. pga sol og varme.. så det er ingen garanti for at ladningen en selv har utviklet selv på banen.. oppfører seg slik under alle forhold.. forholder en seg til ladningene en får i tabellene til kruttprodusentene så er en rimelig trygg på at det går bra under de fleste forhold..

 

skal en tøye grensene så blir en avhengig av å passe på alle parameter.. headspace..hylselengde..kulehold osv.. må være likt hele tiden..endrer noen parameter seg så er det nok til at ting kan skjære seg..

Link to comment
Share on other sites

FNJ skrev (57 minutter siden):

ar en R8 selv så løsningen for meg ble et løp som er litt raskere enn 6.5x55 heller enn å sprenglade.

 

Når 6.5x55 ladningen på 140 grs eldM og V0 890 m/s er på sin 30 omladning av samme hylsene så definerer jeg det ikke som "sprengladning" da påvirker ikke ladningen hylsen i stor grad.. hadde tennhettelommene blitt romme etter en eller to avfyringer så ja.. da er den hott.. men ikke når hylsen nærmest virker "evigvarende" med riktig stell..

 

6.5x55 kan fint komme opp og "snuse" på hastigheter som 6.5x284 jobber i.. det samme gjelder 6.5PRC om en skal forholde seg til tabellene til de sistnevnte..

 

Off topic: så sliter jeg med å forstå "hypen" rundt 6.5 creedmoor her hjemme når vi ser hva den vanlige og "kjedelige"  6.5x55 presterer.. ut over at en kan benytte kort kasse til 6.5cm så ser jeg bare bakdeler.. og når mange bestiller korte 264/6.5 patroner i T3 kasser så er logikken enda vanskeligere å forholde seg til..

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Sunnmøring skrev (1 time siden):

Off topic:

Jeg tror ikke det er så mange som kjøper Tikka med korte 6,5 patroner i Norden. Det er nok kun de som har bruk for 10/12 skudds magasin til et eller annet. I andre land er jo fort 6,5x55 et problem å få tak i, og creedmoor selges på bensinsstasjonen. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...