Jump to content

340 Weatherby


Krieghoff Optima

Recommended Posts

Hei

Jeg har ikke hatt dette kalibret selv men har hatt ei lett rifle i 338 lapua mag. Skøyt noen elg med den men ble vel heftig rekyl i ei 3 kg lett rifle :oops: Ser vel heller ikke behovet for noe sånt og 340 Weatherby er vel ennå noen hakk heftigere.

 

Du skal trene MYE med et sånt kaliber for å kunne skyte godt for det gir en kjapp og hard rekyl som ikke er så lett å håndtere.

Dyrt med hylser, diesett og det går mye krutt opp i hylsa.

 

Hvis dette er ditt første jaktvåpen så anbefaler jeg deg å gå for et annet kaliber.

300 wm er jo ikke dum hvis flat kulebane og lange hold er viktig samt at den er lettere å håndtere tross alt.

Har du andre jaktvåpen og er en erfaren skytter så er det vel bare å kjøre på med 340`n :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har skutt noen få skudd med .340wby mag. Den børsa veide en del, og har i tillegg en svært lang hausken tut. Dette var med skudd ladd for elg, så de var ikke så slappe at det gjorde noe, men jeg tålte ferre skudd når jeg hadde ladd .30-06 maks med 180grs kule (*host* over 900m/s :oops: ). Men det var min lette Tikka T3 uten hausken tut.

 

Slik jeg har forstått det er .340 wby mag noen m/s slappere en .338 lap mag...

 

Men det er IKKE å annbefale til et førsterifle kaliber!

 

Om du er litt mer erfaren, så løp og kjøp, men det er å annbefale å prøve noen skudd FØR du bestemmer deg :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Dersom du ikke har andre våpen eller skal kjøpe ditt første, styr unna. Det meste som er skrevet her så langt stemmer, bortsett fra at 338 Lapua er et hakk hvassere enn 340'en, ikke motsatt. 340'en har en heftig, kjapp rekyl som kjennes godt i skuldra, før en går på 340'en bør en ha skutt seg opp på f.eks en 338 WM. Forskjellen mellom disse to er absolutt merkbar. Sjøl må jeg skyte 75-100 skudd med 338'en før jeg er komfortabel med 340'en. Og før jeg skyter 338 må jeg ha skutt med 7mmRM, og før det osv......? Som du skjønner, ikke et kaliber å hoppe rett på. Med mindre du er over gjennomsnittlig rekylsterk.

Lader min 340 med 225grs Nosler/90grs MRP, som gir en hastighet rundt 96o m/s (har ikke sjekket med notatene mine, derfor ca). Skal du ha et våpen/et kaliber for all jakt kan 340 anbefales, relativt grovt og veldig flattskytende. Skutt inn på 100 meter detter kula ca 30 cm ut til 300m. Innskutt på 200m detter kula ca 18-20 cm ut til 300m, ca 35 cm ut til 350m, og det er jo respektabelt for en 14,6grams kule. Ser en på tallene trenger en i praksis ikke tenke på å holde over på noen fornuftige skyteavstander.

Link to comment
Share on other sites

Jeg gikk fra en mauser i .30-06 til en .340. Men hadde dog prøvd min brors .340 før jeg kjøpte min.

.340 er ett fint kaliber til storviltjakt, hvis du klarer rekylen. Men som nevnt er det ikke å anbefale som den første riflen. I tillegg må man i praksis lade selv til det kaliberet.

Ang rifler, er det vel bare wby pluss evt custom våpen. men er jo ikke noe problem å bygge ei 340 på ei lang magnumkasse

Link to comment
Share on other sites

Da jeg kjøpte en Weathermark i 340 i hin hårde dager hadde jeg hørt (lest) så mange fantastiske historier om rekylen at jeg bestilte med "accubrake" rekyldemper, aka smellforsterker. Uten rekyldemper er rekylen frisk, om ikke fullt så ille som ryktene vil ha det til. Med rekyldemper er rekylen mild, men det smeller desto verre. Det er alltid like moro å skyte opp med 340-en - stakkarene som ligger ved siden av får ofte ny hårsveis, øyne som tinntallerkener og løse tenner :lol: .

Jeg har aldri skutt annet enn papp med min - har en tendens til å plukke med meg en karabin i 308 når jeg rusler til skogs - men det heter seg at 340 er et utmerket kaliber for f.eks. elg. Det er både flattskytende og hardtslående, og regnes som et av Mr. Weatherbys mest harmoniske patronkreasjoner. Som andre har vært inne på er det nesten nødvendig å lade selv - fabrikkammunisjonen er vanskelig å få tak i og koster flesk. Som en kurisoitet kan jeg nevne at en bekjent nylig kom over to pakker Norma med 250 grains Woodleigh Weldcore, som hadde ligget på en eller annen våpenforretnings hylle siden 80-tallet elns, til 25 kroner skuddet :shock:

 

Edit: skriveleif

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Som jaktkaliber er 340 ett av de absolutt beste valg du kan gjøre.

Men det er ikke alle som klarer å utnytte mulighetene. Den har en heftig og skarp rekyl, hastigheten er så høy at den krever meget solide kuler. Det betyr at du må lade selv dersom du skal utnytte kaliberet, og du må takle rekylen. Det er bedre med en 6,5 som treffer enn en 340 som bommer.

Behersker du våpenet er det et fantastisk effektivt jaktkaliber.

Link to comment
Share on other sites

Ang rifler, er det vel bare wby pluss evt custom våpen. men er jo ikke noe problem å bygge ei 340 på ei lang magnumkasse

 

 

En kompis har en Sako 75 i .340 wby, om sako har dette kal i sortimentet nå er jeg ikke sikker på. Han bruker den på elg og har også skutt svartbjørn med denne.

Link to comment
Share on other sites

Sako leverte 340 rifler tidligere men mener bestemt de har sluttet.

 

Og i realiteten, på normale jakthold er det ikke noe dyr man kan skyte med en 340 som ikke også detter med en 338 Win Mag. Og 338 Win er jo både billigere om mye mer kurant og tilgjengelig. Og dermed ett mer "fornuftig" valg. Men har man lyst på en 340, så for all del løp og kjøp.

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Har hatt min Weatherby 340 i noen år nå, jaktet noe med den og skutt mye med den, og kan ikke få skrytt nok av kaliberet. Skulle eg bare hatt ei rifle så hadde det garantert blitt 340`n.

Hvordan man takler rekyl er inviduelt, men personlig syns eg ikke at 340`n er noe problem. Regner med du lader selv, når du skal ha et sånt kaliber, det er ikke så dyrt lade som andre kaliber, riktignok må du nok kjøpe hylser, men bruker du orginalhylser, så varer de lenge, har ladet mine 12-14 ganger, og ikke noe problem ennå, kan også bruke 300 weatherby-hylser, disse er rimeligere, men må lades svakt første ladning, så du får formet hylsen etter kammeret når du skyter.

Bare send PM om du lurer på noe, hjelper gjerne, om lurer på mer.

Hvorfor ikke Weatherby-rifle? Finnes noe brukt, og stokkformen på disse riflene er suverene til å takle rekyl.

Link to comment
Share on other sites

Hei, jeg har brukt 340 Weatherby i ca. 20 år. På den tiden har jeg skutt mye vilt med riflen, alt fra Elg til Eland. Som tidligere beskrevet er en 340 frisk i frasparket. Jeg vil si den er som en 375 H&H men kjappere i rekylen. Så skyter du bra med en 375H&H går det greit med 340'en. Selv har jeg skutt mye vilt med Barnes-X, Swift A-Frame og Thropy Bonded. Min favoritt er 250grs Swift. Presisjonen ligger rundt 20mm på 100 meter og effekten på vilt er upåklagelig. Med en god dose MRP ligger utgangen på 3000fps/914 m/sek med en 250grs kule. Det er ALT du trenger på storvilt. Hvis du skal strekke holdet er fek. en 225grs Barnes TSX å foretrekke. De fleste premiumkuler vil oftes gi gjennomskyting selv ved skrå vinkler. Hvis jeg måtte velge kun et kaliber til all storviltjakt hadde det blitt 340'en. PS. Det ligger en nydelig EuroMark tilsalgs på finn.no Link: http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=15428023&sid=xz7cbaUSUbv076901&WT.svl=Link

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner ikke helt alles ønsker om flattskytende kalibre. Hvor lange hold skyter dere på egentlig :?: Jeg lader .340 WBY for en jaktkompis, og jeg bruker gamle,gode .375 H&H selv. På hytta mi,har jeg det så fritt at jeg kan skyte på blink på hold opp til kilometern om jeg vil. Vi har testa en del, og jeg må bare si at jeg kan kan skyte på alle avstander en .340 kan, hvertfall opp til 350 meter uten noe problem, fordi jeg kjenner børsa,ammunisjonen jeg lager og hvordan dette fungerer sammen. Nå mener ikke jeg at man skal skyte på vilt på så lange avstander, selv om man noen ganger må (skadet vilt). Og under,la oss si 200 meter, er det vel omtrent samme pokkern hva man skyter med,hva kulebaner angår. Når det er sagt så er .340'n en fin patron, men jeg ville nok heller valgt en .338 Win. mag. da den er noe mildere og kanskje lettere og treffe med,mens kula har samme diameter. Men om man bare kjøper en .340 fordi man bare har lyst på en, så er vel det en grunn god nok. Det er derfor jeg bruker H&H'n min, og jeg har for lenge siden skjønt at den ikke er noen mirakelpatron, den heller :)

Link to comment
Share on other sites

Hvis man har en Weatherby Euromark i 300 Weatherby magnum i utgangspunktet; Er det bare å skru inn et 340 løp i denne? Ser for meg at 340'en er hakket bedre egna på ælj og annet svært enn 300'en. Pris på et sånnt løp + jobben?

 

Ja, hylsene er identiske bortsett fra hylsehalsen. Prisene ligger vel fra ca. 3500,- og oppover. Jeg vil anbefale at du får den nye pipen kopidreid fra din orginale profil. Slik at stålet passer 100% i stokken etter pipebytte. Vær også klar over at Lothar Walter oppgir at de har Weatherby sine konturer. Dette stemmer ikke, de profildreide løpene de selger stemmer ikke overens med Weatherby sine. jeg har en pdf fil liggende på portalen min som viser Weatherby sine konturer.

 

Lykke til!

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner ikke helt alles ønsker om flattskytende kalibre. Hvor lange hold skyter dere på egentlig :?: Jeg lader .340 WBY for en jaktkompis, og jeg bruker gamle,gode .375 H&H selv. På hytta mi,har jeg det så fritt at jeg kan skyte på blink på hold opp til kilometern om jeg vil. Vi har testa en del, og jeg må bare si at jeg kan kan skyte på alle avstander en .340 kan, hvertfall opp til 350 meter uten noe problem, fordi jeg kjenner børsa,ammunisjonen jeg lager og hvordan dette fungerer sammen. Nå mener ikke jeg at man skal skyte på vilt på så lange avstander, selv om man noen ganger må (skadet vilt). Og under,la oss si 200 meter, er det vel omtrent samme pokkern hva man skyter med,hva kulebaner angår. Når det er sagt så er .340'n en fin patron, men jeg ville nok heller valgt en .338 Win. mag. da den er noe mildere og kanskje lettere og treffe med,mens kula har samme diameter. Men om man bare kjøper en .340 fordi man bare har lyst på en, så er vel det en grunn god nok. Det er derfor jeg bruker H&H'n min, og jeg har for lenge siden skjønt at den ikke er noen mirakelpatron, den heller :)

 

Vel, denne diskusjonen er jo debattert opp og i mente. Selvsagt ønsker man en flattskytende patron slik at man kan skyte sikkert på lange (lengre) hold. Har selv jaktet en del i Afrika på store åpne områder. Der kommer du rett og slett ikke nært viltet, og der skinner en 340.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har et spørsmål i samme lei som jaktfalkens, men det går ikke på lange hold, men på effekt.

 

Jeg ser at flere mener dette kaliberet er svært effektivt og "det eneste man trenger" etc etc. det er meget mulig, men på hvilken måte er dette så effektivt i forhold til andre kaliber med omtrent samme kulediameter (8,59 mm)? "Normalkaliberet" i denne gruppen er vel 338 wm - på hvilken måte overgår 340 wby`en 338 wm på la oss si maks 150 meter - (som er det uttalte "lovlige maksholdet" i Norge...)

 

Jeg har selv en 338 wm som jeg for tiden bygger litt om til en mer "stasjonær" rifle (tung sniper lignende sak). Skal til å bestille Mcmillan A5 stokk nå, resten er ok fra før. Har vært innom tanken om å brotsje den opp til 338 RUM, men jeg ser ikke helt behovet egentlig. ut til en kilometers avstand tror jeg ikke det er mye RUMen greier som ikke 338 wm greier omtrent like bra?

 

Men mer interessant for mitt vedkommende - dette våpenet kommer til å tjene som børifle på hjort - jeg tror slakt blir vel så fine med en moderat ladet 338 wm enn med en 340/338RUM med turbo? eller har noen andre erfaringer?

Link to comment
Share on other sites

Krieghof optima

Ser at mange argumenterer for at 338WM er et bedre kaliber. Men saken er den at rifla skal brukes til antilopejakt i afrika, der holdene ikke unormalt blir 2-300meter. vil derfor ha et flattskytende kaliber med "nok" power. 338Wm kommer nok til kort der!

 

Hva mener du med at 338 wm kommer "til kort der"? antilpoer på 200-300 meter hadde man jo fint greidd å skyte med en vanlig 30-06...

 

Enten tuller du, eller så har du forlest deg på teorier om flat kulebane og "high power" synspunkter.

Link to comment
Share on other sites

Krieghof optima
Ser at mange argumenterer for at 338WM er et bedre kaliber. Men saken er den at rifla skal brukes til antilopejakt i afrika, der holdene ikke unormalt blir 2-300meter. vil derfor ha et flattskytende kaliber med "nok" power. 338Wm kommer nok til kort der!

 

Hva mener du med at 338 wm kommer "til kort der"? antilpoer på 200-300 meter hadde man jo fint greidd å skyte med en vanlig 30-06...

 

Enten tuller du, eller så har du forlest deg på teorier om flat kulebane og "high power" synspunkter.

 

Ja, man kan jo bare teste det ut på en kalkulator, da ser man at forskjellen i kulebane ikke er stort større enn egenspredninga :wink:

Link to comment
Share on other sites

Teoretisk løsning på et problem som ikke eksisterer. En god avstandsmåler samt kjennskap til våpen og ammunisjon løser det problemet. Det viktigste er nok også kjennskap til egne begrensninger. kalkulatoren din vil ikke gi deg svaret på om du i det hele tatt er kapabel til å treffe dyret i vital sone på 300 meter. Sørlandsgjengen gonget med 22lr på 300 meter og dette kaliberet er ikke kjent for flat kulebane.

Link to comment
Share on other sites

Hei

Jeg har ikke hatt dette kalibret selv men har hatt ei lett rifle i 338 lapua mag. Skøyt noen elg med den men ble vel heftig rekyl i ei 3 kg lett rifle :oops: Ser vel heller ikke behovet for noe sånt og 340 Weatherby er vel ennå noen hakk heftigere.

 

Du skal trene MYE med et sånt kaliber for å kunne skyte godt for det gir en kjapp og hard rekyl som ikke er så lett å håndtere.

Dyrt med hylser, diesett og det går mye krutt opp i hylsa.

 

Hvis dette er ditt første jaktvåpen så anbefaler jeg deg å gå for et annet kaliber.

300 wm er jo ikke dum hvis flat kulebane og lange hold er viktig samt at den er lettere å håndtere tross alt.

Har du andre jaktvåpen og er en erfaren skytter så er det vel bare å kjøre på med 340`n :wink:

340 Wtby er basert på belted magnum mens 338 LM er basert på 416 Rigby. Volumet er nok størst i Lapuaen. Dette er teoretisk, men 340 henger godt med. Frisk rekyl gjør at dette ikke er det ideelle våpen å prikkskyte med på 300 meter, det må en del trening til

Link to comment
Share on other sites

Krieghof optima
Ser at mange argumenterer for at 338WM er et bedre kaliber. Men saken er den at rifla skal brukes til antilopejakt i afrika, der holdene ikke unormalt blir 2-300meter. vil derfor ha et flattskytende kaliber med "nok" power. 338Wm kommer nok til kort der!

 

Hva mener du med at 338 wm kommer "til kort der"? antilpoer på 200-300 meter hadde man jo fint greidd å skyte med en vanlig 30-06...

 

Enten tuller du, eller så har du forlest deg på teorier om flat kulebane og "high power" synspunkter.

 

338 er ikke flattskytende, me mine erfaringer i afrika. skal ha et kaliber med minst mulig fall på kulebanen. kall meg rar men sånn er nå jeg!! Det blir enten 340 eller gå ned til 300. 338 har jeg så det er uaktuelt. 375 har jeg også :) dessuten har ikke 30-06 samme kraften på 2-300meter som 340. kan jeg aldri tro! har aldri lest meg til noe, snakker bare av mine erfaringer på diverse jakturer på savannen! du kan treffe det meste på 300 meter med all salgs kaliber, det er ikke det er snakk om. Flattskytende kaliber!!!! 340,300, 338LM osv..

Link to comment
Share on other sites

338 er ikke flattskytende, me mine erfaringer i afrika. skal ha et kaliber med minst mulig fall på kulebanen. kall meg rar men sånn er nå jeg!! Det blir enten 340 eller gå ned til 300. 338 har jeg så det er uaktuelt. 375 har jeg også :) dessuten har ikke 30-06 samme kraften på 2-300meter som 340. kan jeg aldri tro! har aldri lest meg til noe, snakker bare av mine erfaringer på diverse jakturer på savannen! du kan treffe det meste på 300 meter med all salgs kaliber, det er ikke det er snakk om. Flattskytende kaliber!!!! 340,300, 338LM osv..

 

Amen!

 

Dette er ofte problemet når man antyder at man ønsker noe flattskytende og hardtslående. Halve tråden går med på å argumentere med personer som ikke aksepterer dine ønsker. Ja, det er faktisk mange jegere som skyter skudd på over 150meter både hjemme og i utlandet. At man da ønsker et verktøy som er i stand til dette bør være en selvfølge. Jeg har skutt nok vilt med 340'en til å vite hva den er god for. For å sitere Ross Seyfried: "If it can't be done with a .340 Weatherby, it probably can't be done with a rifle."

Link to comment
Share on other sites

338 er ikke flattskytende, me mine erfaringer i afrika. skal ha et kaliber med minst mulig fall på kulebanen. kall meg rar men sånn er nå jeg!! Det blir enten 340 eller gå ned til 300. 338 har jeg så det er uaktuelt. 375 har jeg også :) dessuten har ikke 30-06 samme kraften på 2-300meter som 340. kan jeg aldri tro! har aldri lest meg til noe, snakker bare av mine erfaringer på diverse jakturer på savannen! du kan treffe det meste på 300 meter med all salgs kaliber, det er ikke det er snakk om. Flattskytende kaliber!!!! 340,300, 338LM osv..

 

Amen!

 

Dette er ofte problemet når man antyder at man ønsker noe flattskytende og hardtslående. Halve tråden går med på å argumentere med personer som ikke aksepterer dine ønsker. Ja, det er faktisk mange jegere som skyter skudd på over 150meter både hjemme og i utlandet. At man da ønsker et verktøy som er i stand til dette bør være en selvfølge. Jeg har skutt nok vilt med 340'en til å vite hva den er god for. For å sitere Ross Seyfried: "If it can't be done with a .340 Weatherby, it probably can't be done with a rifle."

 

 

Siden jeg tydeligvis er uvitenede, hvilket hjortedyr i Afrika er det som detter for ett godt treff på 350m med en 340 og IKKE detter for ett godt treff med Win magen?

 

man må gjerne kjøpe en 340 hvis det er det man har lyst på en, men jeg ser ikke hva man kan skyte med den og ikke en 338 Win mag med 225 TSX på 2800fps.....

Link to comment
Share on other sites

Siden jeg tydeligvis er uvitenede, hvilket hjortedyr i Afrika er det som detter for ett godt treff på 350m med en 340 og IKKE detter for ett godt treff med Win magen?

 

man må gjerne kjøpe en 340 hvis det er det man har lyst på en, men jeg ser ikke hva man kan skyte med den og ikke en 338 Win mag med 225 TSX på 2800fps.....

 

Den store forskjellen på en 338WinMag og en 340Wby er selvsagt utgangshastigheten. Dette er spesielt merkbart med 250grs kuler der 340'en virkelig kommer til sin rett. Nå har jo trådstarter skrevet at han har både 338 og 375 fra før. Som han sier ønsker han noe med virkelig flat kulebane og mye energi på lengre hold. Dette får han i en 340. En 340 har mer energi og flatere kulebane en 338. I min 340 får jeg 3000fps på en 250grs Swift, og 3150-3200fps med diverse 225grs kuler.

Link to comment
Share on other sites

Er fullstendig klar over forskjellen i hastighet, hadde som sagt en 340 før.

 

I og med du ikke svarte på spørsmålet, tolker jeg det til at du ikke kan komme på noe dyr man kan skyte med en 340 og som ikke går med 338. :wink:

Forskjellen på 350m med en 225gr T-TSX @2800 og 3100 er 10cm (innskutt 200m). Men man må jo uansett kompansere for avstanden og om man kompenserer med 35 eller 45 cm betyr ikke noe.

 

Mitt poeng er bare at den evt lille fordelen man kan si 340 evt har på 300m+ mht kulebane, veier ikke opp for ulempene med færre våpen tilgjengelig, mer rekyl, dyrere hylser, mye dårligere utvalg av fabrikkammo, dårligere tilgjengelighet på fabrikkammo (hvor mange butikker i Afrika har 340 ammo?) etc. (IMHO)

Link to comment
Share on other sites

338 er ikke flattskytende, me mine erfaringer i afrika. skal ha et kaliber med minst mulig fall på kulebanen. kall meg rar men sånn er nå jeg!! Det blir enten 340 eller gå ned til 300. 338 har jeg så det er uaktuelt. 375 har jeg også :) dessuten har ikke 30-06 samme kraften på 2-300meter som 340. kan jeg aldri tro! har aldri lest meg til noe, snakker bare av mine erfaringer på diverse jakturer på savannen! du kan treffe det meste på 300 meter med all salgs kaliber, det er ikke det er snakk om. Flattskytende kaliber!!!! 340,300, 338LM osv..

 

Amen!

 

Dette er ofte problemet når man antyder at man ønsker noe flattskytende og hardtslående. Halve tråden går med på å argumentere med personer som ikke aksepterer dine ønsker. Ja, det er faktisk mange jegere som skyter skudd på over 150meter både hjemme og i utlandet. At man da ønsker et verktøy som er i stand til dette bør være en selvfølge. Jeg har skutt nok vilt med 340'en til å vite hva den er god for. For å sitere Ross Seyfried: "If it can't be done with a .340 Weatherby, it probably can't be done with a rifle."

 

Takk!!!! :D

Link to comment
Share on other sites

Krieghof optima

338 er ikke flattskytende, me mine erfaringer i afrika. skal ha et kaliber med minst mulig fall på kulebanen. kall meg rar men sånn er nå jeg!! Det blir enten 340 eller gå ned til 300. 338 har jeg så det er uaktuelt. 375 har jeg også dessuten har ikke 30-06 samme kraften på 2-300meter som 340. kan jeg aldri tro! har aldri lest meg til noe, snakker bare av mine erfaringer på diverse jakturer på savannen! du kan treffe det meste på 300 meter med all salgs kaliber, det er ikke det er snakk om. Flattskytende kaliber!!!! 340,300, 338LM osv..

 

Når du skriver at du skal skyte antiloper på 200-300 meter og at du derfor trenger en 340 wby, så mener jeg at du tar feil hvis man med det skal forstå deg dithen at f.eks en 338 wm ikke duger. Poenget mitt er at selv en vanlig 3006 hadde klart den jobben med et ok resultat.

 

Det jeg stiller spørsmål ved er hva som i manges øyne gjør 340 til slikt et fantastisk og effektivt kaliber sammenlignet med f.eks 338 wm. Jeg vet at den har høyere utgangshastighet og at den dermed får en flatere kulebane enn 338 wm når man bruker like kuler. Jeg vet også at denne forskjellen har en pris i form av økt rekyl (og andre ulemper) som gjør at 338wm for svært mange vil være et bedre valg enn 340 wby.

Og som det tidligere er påpekt i denne tråden- om du må korrigere siktepunktet ditt med 35 eller 45 cm utgjør ingen forskjell. Og på slike avstander det da vil være snakk om vil egenspredningen begynne å gjøre det alvorlig å betenkelig å skyte på levende dyr.

 

Mitt poeng med å kommentere i denne tråden er ikke å fortelle deg hva du er best tjent med - det må være opp til deg å avgjøre. Men det jeg savner er erfaringer og gode argument som underbygger det som mange hevder er fantastiske egenskaper med 340 wby sammenlignet med f.eks 338 wm eller 375 H&H ladet med lettere kuler enn tradisjonelle 300 gr.

 

Etter mitt skjønn vil de fordelene som de "hardtslående og flattskytende" 338ene innehar i forhold til en vanlig 338 wm, kun gjøre seg gjeldende på skikkelig langholdsskyting utover ca 800-1000 meter. Det er først da de ca 100 meter/sekundet i økt utgangshastighet vil komme til sin rett.

Link to comment
Share on other sites

Er fullstendig klar over forskjellen i hastighet, hadde som sagt en 340 før.

 

I og med du ikke svarte på spørsmålet, tolker jeg det til at du ikke kan komme på noe dyr man kan skyte med en 340 og som ikke går med 338. :wink:

Forskjellen på 350m med en 225gr T-TSX @2800 og 3100 er 10cm (innskutt 200m). Men man må jo uansett kompansere for avstanden og om man kompenserer med 35 eller 45 cm betyr ikke noe.

 

Mitt poeng er bare at den evt lille fordelen man kan si 340 evt har på 300m+ mht kulebane, veier ikke opp for ulempene med færre våpen tilgjengelig, mer rekyl, dyrere hylser, mye dårligere utvalg av fabrikkammo, dårligere tilgjengelighet på fabrikkammo (hvor mange butikker i Afrika har 340 ammo?) etc. (IMHO)

 

Grunnen til at jeg ikke tok deg på kornet i første omgang er at du formulerte deg (sleivete og belærende) på denne måten: "Siden jeg tydeligvis er uvitenede,"

Det er vel ingen her som har skrevet at ikke du kan skyte på 350meter med din 338. Det jeg skriver er at 340 er et bedre valg.

Rekylen har aldri plaget mmeg, og ammoen lader jeg selv. Forøvrig får du tak i så mye 340 ammo som du ønsker i Sør Afrika.

Jeg har selv hatt en 338 så jeg har erfaring med begge kalibrene. Jeg har prøvd å unngå diskusjonen om lange hold. Og hvor lange. Mange skriker over seg hvis man antyder skudd på over 150 meter. Hvor langt er for langt etc. og noen svarene på denne tråden underbygger dette.

 

Hver sin lyst!

Link to comment
Share on other sites

Det er to ting, i tillegg til større hylse, som gjør 340 bedre enn 338. Det er lengre hylsehals og på Wby våpen er overgangskonus brotsjet så mye lengre at tunge kuler kan settes langt ut.

I en lang kasse kan derfor 340 lades til vesentlig høyere hastighet med tunge kuler enn 338.

Link to comment
Share on other sites

Hver sin lyst!

 

Ja og kjøp gjerne en 340 av den grunn.

men jeg kjøper bare ikke den at en 340 skal være ett så forbaska mye bedre kaliber for annet enn meget spesielle situasjoner (laange hold)

Innenfor 300-350m ser jeg ingen store fordeler.

 

For the record, jeg har ikke noen 338 winmag så jeg har ingen grunn til å "forsvare kaliberet" av den grunn.

Kjøpte derimot en 458 Lott, og som 340, er vanskelig å forsvare (for annet enn Big 5) på andre grunner enn at man har lyst på kaliberet....

Link to comment
Share on other sites

Det er to ting, i tillegg til større hylse, som gjør 340 bedre enn 338. Det er lengre hylsehals og på Wby våpen er overgangskonus brotsjet så mye lengre at tunge kuler kan settes langt ut.

I en lang kasse kan derfor 340 lades til vesentlig høyere hastighet med tunge kuler enn 338.

 

 

Hylsehalsen er stort sett en teoretisk fordel. Kan faktsik aldri huske å ha lest om noen som har hatt noen problemer med det, på noen av forumene jeg leser (her, SL, AR, 24hr etc)

Link to comment
Share on other sites

Cardinal - med tunge kuler og heftig rekyl så bankes kulene lett inn i hylsen dersom de ikke krympes. Det mangler krymperille på mange kuler. En lang hylsehals holder noe bedre fast på kulen. I tillegg så gir den i teorien bedre styring på kulen slik at patronen blir rettere.

Link to comment
Share on other sites

Cardinal - med tunge kuler og heftig rekyl så bankes kulene lett inn i hylsen dersom de ikke krympes. Det mangler krymperille på mange kuler. En lang hylsehals holder noe bedre fast på kulen. I tillegg så gir den i teorien bedre styring på kulen slik at patronen blir rettere.

 

 

Ja det er teorien. Som sagt så jeg aldri hørt om noen som har klagd på det. Og det inkl. feks bruk av 300gr Woodleigh. Så jeg anser det som å være en teoretisk fordel.

Det samme med styringen. bare se på alle de forskjellige skarpskytterriflene i 300winmag som også har kort hals. (og den hadde jeg ikke noe problem med, selv med lange 220gr SMK og harde ladn)

Link to comment
Share on other sites

Nei gutter, nå er det bolletid!!!

 

Vi kan diskutere side opp og ned uten å bli enige. Uansett, så er vel (min) konklusjon denne:

 

Bakdelene med 340 Weatherby:

 

Færre rifler leveres i kaliberet.

Dyrere komponenter.

Færre fabrikkpatroner.

Krever magnumkasselengde.

 

Fordelene med 340 Weatherby:

 

Flatere kulebane.

Mer energi på alle hold.

Designmessig en bedre patron. (Ikke minst ved bruk av de tyngste kulene 250-300grs)

 

Siden jeg tar en bolle, kan jeg legge ved et skrytebilde: Jeg, 340'en og to Kafue Lechwe felt i Zambia på Kafue Flats.

Dette er de lengste holdene jeg noengang har skutt vilt på. Og 340'en virket den. 2 skudd, 2 dyr.

 

Kafue3.jpg

Link to comment
Share on other sites

du glemte noen bakdeler: :mrgreen:

 

mer rekyl

Dårligere tilgjengelighet på fabrikkammo

(høyere hastighet stiller større krav til kuler)

Dårligere tilgjengelighet på hylser (med det mener jeg at med en 338 finnes det ørten forskjellige fabrikanter. Med 340 blir det i praksis Norma. Å omforme 8mm Rem er vel mulig til noen våpen, men gikk ikke min brors 340)

Link to comment
Share on other sites

Cardinal - med tunge kuler og heftig rekyl så bankes kulene lett inn i hylsen dersom de ikke krympes. Det mangler krymperille på mange kuler. En lang hylsehals holder noe bedre fast på kulen. I tillegg så gir den i teorien bedre styring på kulen slik at patronen blir rettere.

Vel, skyter en del med 358 NM og tunge kuler. Jeg har ikke den erfaringen som du har med at tunge kuler bankes inn i hylsa. Spiss blyspiss kan noen ganger bli litt flat i tuppen av å bli banket mot forkant av magasinveggen.

Link to comment
Share on other sites

En kjenning av meg var på antilopejakt i Afrika med 6,5x55. Det største dyret han skjøt av på 300 kg. Det lengste holder var 285 lasermålte meter. 6 dyr med 6 skudd. Ser man bort fra giraff og eland så mente guiden at 6,5 dugde til det som var aktuelt å skyte. En av de andre brukte 358 NM, uten at resultatet ble noe bedre. Forresten ble den eneste Eland bukken som ble nedlagt skutt med 3006.

Link to comment
Share on other sites

 

Siden jeg tar en bolle, kan jeg legge ved et skrytebilde: Jeg, 340'en og to Kafue Lechwe felt i Zambia på Kafue Flats.

Dette er de lengste holdene jeg noengang har skutt vilt på. Og 340'en virket den. 2 skudd, 2 dyr.

 

 

Går det an å spørre om avstand her,og hvilken optikk du har på børsa,samt kulevalg og hastighet?

 

Ble mye dette her...

Link to comment
Share on other sites

 

Siden jeg tar en bolle, kan jeg legge ved et skrytebilde: Jeg, 340'en og to Kafue Lechwe felt i Zambia på Kafue Flats.

Dette er de lengste holdene jeg noengang har skutt vilt på. Og 340'en virket den. 2 skudd, 2 dyr.

 

 

Går det an å spørre om avstand her,og hvilken optikk du har på børsa,samt kulevalg og hastighet?

 

Ble mye dette her...

 

Bildet er somsagt fra Kafue, og disse to dyrene ble faktisk felt på nyttårsaften!

Holdet vil jeg ikke oppgi her.

Ladningen var 250grs Swift med en god dose MRP med V0 på 3000fps / 914 m/sek

Kikkerten er en S&B 4-12 med tysk #4.

Rifla er en Weatherby EuroMark med en 26" Douglas pipe.

Brukte SnipeStix beregnet for sittende skyting.

 

Swift A-Frame er ikke det man først tenker på når det gjelder flat kulebane.

Men i forberedelsene for turen var først og fremst målet bøffel (brukte 460 på den) og antiloper.

Disse ble skutt i tett vegetasjon, så her fungerte Swift utmerket.

Ble nok litt lang i maska når jeg kom til Kafue, og så at horisonten langt der fremme buet.

Disse antilopene er meget skye, og er umulige å snike seg innpå i det åpne landskapet.

De blir jo jaktet på en god del, og de samler seg i store flokker på flere hundre dyr.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...