Jump to content

Til den eldre garde


MatsPelle

Recommended Posts

Eldre garden- no pun intended! 
Hobbyer er jo en av få ting der vi sjeldent eller aldri har noen klare fasiter. Likevel så ønsker jeg å gjøre et forsøk på å finne denne fasiten gjennom å gi de med mye erfaring romm til å si hva de mener. Man skal ikke lete lenge før man finner tråder her inne om (Hvilket kaliber?, Hvilken stokk?, Hvilket sikte?, hvilket what ever). Hver gang jeg ser slike tråder så klikker jeg jo inn på de fordi selv om 6,5 x 55 vs 308 har vært diskutert 100 ganger så vekker det interesse og plutselig sitter man for ente gang å leser om hvordan 308 har lengre levetid 6,5 har mindre vinavdrift ect.

Man vet jo aldri helt hva man får til svar her inne og det er jo baksiden med anonyme forum som dette. Likevel så finnes det mye bra informasjon fra enkelte medlemmer og uten å dra alle under en kam så vil jeg si disse hører til "den eldre garden". Senest i kveld så ble jeg sittende å tenke litt vel over en respons jeg fikk på en kommentar relater til en annen tråd. I dette spesifikke tilfelle så mente jeg at det bare var snobbete, å skulle bruke mange ekstra lapper på en låskasse kontra å bare få børsemaker til å fikse den opp den ts hadde. Det jeg derimot ble veldig klar over i etterkant er jo at jeg faktisk ikke har prøvd 100%custom låskasser og kanskje egt bare skulle hold kjeft. De som har vært med i miljøet jakt/skyting i 30 år + har jo sanka noe helvetes med erfaringer om de er aktive i sin hobby. De sitter på erfaringer om at kanskje det er verdt å bruke mer penger på løp, kanskje man bør ha en tykkere riflereim eller kanskje man bør huske et par tørre sokker i sekken.

Poenget mitt er at jeg nå vil ha informasjonen fra dere som da har prøvd, klådd, testa og erfart. Så kanskje jeg selv kan bygge med drømmerifla di og aldri angre en dag på at lommeboka ble lettere av den grunn. 

 

Situasjonen din er:

Du driver med posteringsjakt på elg på høyfjellet der det er lite vegetasjon, du jakter også rådyr der de kan komme på litt avstand, du jakter hare og fjellrype med ski der du stort sett skyter de mellom 100-200meteren og du vil gjerne kunne dra med rifla til å skyte på 500 meter gongen på fritida samt prikkskyte på kortere hold før man skal på jakt igjen. Bygger du deg et løpsbyttesystem, en fullblods custom jævel, en kanon? ingen grenser, her er det rett og slett prissatt om du beskriver akkurat hva du hadde valgt. Og ja sleng gjerne med optikken du hadde kjøpt. 

 

Budsjett setter jeg som X, jeg mener naturligvis ikke at det er vits å skrive opp diamantbelegg på kolben, men når jeg nå ønsker å høre hva dere hadde valgt utfra flere tiår med erfaring så kan jeg ikke binde dere i noe budsjett. Jeg vil da gjerne ha det så prikkete beskrevet som dere gidder. Alt fra hvilken custom/standar låskasse dere hadde kjøpt, til hvilken kroning dere ville hatt på pipa.

 

Link to comment
Share on other sites

Siden jeg er veldig godt fornøyd med min Sauer 404 Syncro XTC tror jeg det ville blitt den med to ulike piper: en i 9,3x62 til å velte elgen, og en i 6,5x55 til alt det andre TS beskriver. Og optikk? En europeisk 1-6x24, ev. 1-8 (gjerne med lysdot, siden jeg tilhører nevnte garde!) til 9,3-pipa, og en 2-16x50 (retikkel 4, også den med lys) til 6,5-pipa. Men det koster!

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke om jeg kan regnes til den eldre garde, det er mange her inne som skyter mer enn meg.

 

Til det bruket du skisserer er det vel rype på 200 meter som utgjør presisjonskravet. Da ville jeg ha byttet til ny pipe på min trofaste Tikka M55 kaliber .308, den begynner å bli litt for sliten til å gi sikre treff på rype såpass langt ute. Låskassa og avtrekket et mer enn bra nok som den er. Gidder ikke noe fancy kaliber skift til skissert bruksområde, .308 gjør jobben og jeg har hylser å lade om i bøttevis. Naturligvis finnes det bedre greier, men godt nok er godt nok.

 

Å legge noen tusenlapper i en god kikkert har nok større praktisk betydning enn å brenne titusener på custom låskasse.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Er det en ting jeg har lært er at Amerikanerene er veeeeeldig flinke til å overdrive prestasjoner og snakke seg selv opp... Custom, Custom, Custom... CNC maskiner er nesten uhørt i visse deler av Statene!

Jeg jobbet som "knapp trykker" for 20 år siden på CNC maskiner her i landet, som de fleste "custom" låskasse produsenten der borte  fremdeles bare drømmer om.

 

Vi her i Europa er mindre skrytete av oss og har som regel bedre utdannede personer som jobber med å sette sammen våpen og mye mer moderne maskinpark. Slik blir det presisjon ut av.. 

 

 

 

Jakter du Elg eller Svin hele tiden, så kan en 308 / 30-06 være løsningen. Men faktum er at 6,5x55 er mer en godt nok til alt annet. Har selv innsett dette, etter flere år i fornektelse, fordi jeg leste for mye på Amerikanske forum.

 

Case in point... man ser nå Amerikanere diskuterer lett og løst om å skyte Elk, dvs nesten Elg størrelse dyr, på 4-500m med 6.5 Creedmoor. Dvs samme ballistikk som vår 130 år gamle 6,5x55. Og de har ingen problemer med det..... 

 

 

Jeg kunne vært fornøyd med en Blaser R8 i 6,5x55 og et ekstra løp i 9,3x62.

1-6x24 på 9,3 og 2-10x50 på 6,5x55.

 

Samme kalibrene som 50-60 år gamle gubber, unnskyld "Eldre garde" ;) jaktet med for 20 år siden når jeg begynte. 

 

Vel, nå skjønner jeg.

Ikke noe skryt, det bare fungerer, og det har fungert i over 100 år, uten ubehagelig rekyl og de dreper bedre enn hva man skulle trodd.

 

 

Kjeeeeedelig... men, det virker!

 

 

.

Edited by Sør-jeger
Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke helt hvorfor jeg skal bygge meg noe som helst da det meste er og få kjøpt fiks ferdig. Jeg har en haug med rifler og velger utstyr alt etter hva jeg skal til med. Når jeg skal ta dagens treningsrunde blir det en Sauer 200 STR i 22 lr. Skal jeg konkurrere velger jeg noe annet om det er ute det foregår men det blir alltid noe i 6,5x55 da. Skal jeg jakte kan det jo bli alt fra 17 HMR til 8x57 alt etter hva jeg skal jakte på.

Jeg har mine nå 5 stk Sauer 200 STR to stykk  i 22lr og tre stykk i 6,5x55 som stort sett alle brukes til trening og konkurranse. Det vil si jeg skyter fra tid til annen noen kråker med den ene 22 lr børsa som har fått rekruttpipe med lyddemper og kikkertsikte.

Til jakt har jeg mye og velge i, men i den senere tid er det stort sett kun tre børser som har vært brukt.

Tikka T1x i 17 HMR med lyddemper og en Hawke Sidewinder 30SF 6-24x56 FFP MIL på toppen for det meste til kråker.

Schultz & larsen tactical med 15mm 8x57 pipe lyddemper og da med en Swarovski Z6I 1,7-10X42 på toppen til elgen. Samme børsa med 15mm 6,5x55 pipe lyddemper og en Swarovski Z8I 2-16X50 på toppen til kobbe og mye annet rart.

Schultz & Larsen Legacy KKC med 223 pipe lyddemper og en Swarovski DS 5-25x52 P på toppen til kråke og en og annen gås.

Disse riflene fra Schultz & Larsen har jeg fått stor sans for. De har et veldig bra pipe bytte system og jeg kan skifte pipe og kikkert på våpenet uten at jeg til nå har behøvd og justere kikkerten etterpå. I tillegg leverer de meget bra presisjon rett ut av eska.

Står en god del annet innerst i skapet men det er ting som ikke blir brukt.

Link to comment
Share on other sites

Enig med @Sør-jeger i at 6,5x55 nok egentlig er et bedre valg, jeg holder meg til .308 fordi jeg liker den tikkaen jeg har og den har for kort kasse til 6,5. Siden antallet tomhylser på boden også utgjør et betydelig beløp, så teller det også for å beholde samme kaliber. Men ja, en 6,5x55 kommer nok etter hvert til å fylle en av de to ekstra plassene vi nylig fikk i garderoben.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...