Jump to content

7.62x39 Er dette et kaliber som man kan få tak i i norge, i såfall er dette lov og bruke i dynamisk skyting?


Vik

Recommended Posts

Hylser til hjemmeladning er i alle fall å få tak i, men ikke helt billige. Jeg bruker Lapua 7,62x39 hylser som basis for å forme om til .401 WSL, Lapuas hylser er av veldig god kvalitet så messingen tåler mye ompressing uten å sprekke. Har null erfaring med å faktisk kjøpe eller lade 7,62x39 men vet altså at komponenter er å få tak i. Neppe det beste hvis du vil klatre på resultatlista, men det kan jo være gøy å delta like vel.

Link to comment
Share on other sites

høggern skrev (9 timer siden):

For 20 år siden mener jeg wolf og barnaul og sånt var svinbillig i 7.62x39. Mulig jeg husker feil? 

Ja, det var før i tiden. Skal man skyte dynamisk så er ammo forbruket høyt. Skulle det lønne seg prisfornuftig må en få kjøpt 7,62x39 til samme pris som til .223 (5,56x45). Ladekomponenter er også dyrt til 7,62x39. Når det gjelder militærammo som har havnet på det sivile markedet har de som regel hatt berdan hetter, og i noen tilfeller stålhylser. Bilde jeg har her er en minst 20 år gammel eske fra S&B, berdan hetter og stålhylser. Spørsmålet til TS bør ikke være merkelig, det ville være merkelig velge en spesifikt patron som 7,62x39 først - og så velge eller finne en sportsgren hvor den er godtatt - deretter finne en egnet rifle. Velger man å skyte dynamisk så lander man på rifle og kaliber som sier seg selv. 

DSC05317.JPG

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...