Jump to content

Rifle 30-06 eller 6,5x55 for småvilt ?


Ulv-

Recommended Posts

Siden du konkret spør om hvem av de to som er bedre så svarer jeg 6,5x55 fordi du har minst kulediameter og mindre krutt bak kula som i utgangspunktet skulle tilsi mindre overkill. Men 6,5 er et veldig grovt kaliber for de viltarter du nevner.
 

Det er dog min subjektive mening at du ser på helt feil kaliber hvis du utelukkende skal jakte småvilt. 223 rem er et av kalibrere du seriøst bør vurdere og som fungerer fint ut til 300 meter og det er godkjent på feks bever og rådyr 😉

Siden du skal ut til 300 meter så er nok randtenningspatronene utelukket, men ellers hadde nok jeg personlig valgt en av dem. 22 hornet er en sterk kandidat i denne klassen, men da bør man lade selv også :)

 

Dette temaet er forøvrig godt dekket i et stort antall tråder her på forumet, så ville søkt litt i de også for å se om man kanskje kan slå seg til ro med noe som allerede er skrevet 😉

Edited by Ludoben
Link to comment
Share on other sites

Ludoben skrev (Akkurat nå):

Siden du konkret spør om hvem av de to som er bedre så svarer jeg 6,5x55 fordi du har minst kulediameter og mindre krutt bak kula som i utgangspunktet skulle tilsi mindre overkill. Men 6,5 er et veldig grovt kaliber for de viltarter du nevner.
 

Det er dog min subjektive mening at du ser på helt feil kaliber hvis du utelukkende skal jakte småvilt. 223 rem er et av kalibrere du seriøst bør vurdere og som fungerer fint ut til 300 meter og det er godkjent på feks bever og rådyr 😉

Siden du skal ut til 300 meter så er nok randtenningspatronene utelukket, men ellers hadde nok jeg personlig valgt en av dem. 22 hornet er en sterk kandidat i denne klassen, men da bør man lade selv også :)

Svaret på spørsmålet er 6.5x55. Uten hjemmelading så tror jeg 6.5x55 > 223Rem også, på grunn av utvalg i ammunisjon. Med hjemmelading 223Rem, men ikke med mye margin.

22Hornet er fin, men over 150m så begynner kulebanen å bli krum, og enda verre er det at det egentlig litt dårlig med gode rifler i kaliberet.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Helt klart 6,5x55 av de to du nevner. Men 223 funker også meget bra til det bruket du beskriver. Men klart en stokkand på 300m er ikke stor, så blåser det mye vil du ha fordelen med mindre vind avdrift med de rette kulene i 6,5x55 om du har såpas løpslengde at du får tilstrekkelig fart på de.

30-06 er et glimrende kaliber til sitt bruk men for det bruksområdet du beskriver blir det nå i største laget. Den kan du kjøpe deg den dagen du skal jakte elg.

Link to comment
Share on other sites

223 er et blindspor med mindre man vurderer størrelse og vekt på rifle og ammo. Det er først når man begynner å se på mini låsekasser/rifler at 223 er interessant etter mitt syn.

 

Skal man ha ei normal rifle som f.eks Tikka så hadde jeg uten tvil gått for 6,5. Utvalget i kjøpeammo som fungere til småvilt fra kort til  drygt lange hold er overlegent 223 og 308/30-06. Så lenge man styrer unna «ferdiglada feltammo» i 6,5, så går det meste helt greit å skyte småvilt med uten for mye komplikasjoner med ekspansjon. Man kan selvfølgelig oppleve et og annet uhell med match kuler som er åpen i tuppen om man treffer veldig uheldig i en fugl, f.eks vingeknoken på tur inn i fileen. Men det gjelder jo egentlig for alle kalibre og kanskje spesielt for de mindre som 223.


Skal du i tillegg lade selv så kan du virkelig dra nytten av alle fordelene med en 6,5 hvor du kan lade ei 144 gr FMJ kule med langholdsegenskaper som ingen andre kalibrene kan stille opp mot uten at du begynner med veldig spesielle kuler.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Med 100 gr kuler går ikke 6,5x55 noe bedre en 223. Skal en utnytte potensiale i 6,5x55 må en opp på tyngre kuler med bedre BC. Først når en får av gåre en minimum 130 gr kule i + 900 m/s får en virkelig se hva 6,5x55 er god for på lengre hold. Men det vil kreve litt løpslengde for å få til. Jeg bruker både 223 og 6,5x55 og 223 er det jeg oftest skyter med på småvilt. Den bråker mindre en 6,5x55 bruker samme lyddemper på begge A-tec mega. Og kulen flyr ikke riktig så mange kilometer som 6,5 kula. Det er først når holdet blir 250m eller mer og det virkelig blåser jeg tar frem 6,5x55 og da med 8,4g DL ladet som har feltammo.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Løp er løp, ladninger er ladninger, og kaliber er kaliber. Etter noen få 223-løp, og gudvethvormange 6.5-løp, så tror jeg kanskje at det er litt lettere å skyte supersmå samlinger med 223 enn med 6.5x55. Lettest er det med 6PPC - men så er rifler rifler også.

Det kommer an på! er svaret her.
 

Men som @bardp sier, når det er 300m og det blåser - så er det mye lettere å treffe der du sikter med 6.5x55 - men ikke med 100gr kuler. Da må du ha 130-140-147gr kuler, og "oooomph" - som igjen dikterer ei mye større og tyngre rifle enn du hadde trengt i 223.

IMG_8042.PNG.3fa8ab6361a29fd50279215bd5bbee8d.PNG

 

Så er høyt og tydelig, konklusivt "tja" er på sin plass her. Men jeg kan legge til egen erfaring og valg.

 

Jeg har flere 6.5-kalibere, og rifler i 223Rem - jeg har jaktet mye rart, med mye rart - bla. har jeg skutt småvilt, kråker og ender, på over 300m, flere ganger. Selv om nok 150-200m nok vil være et bedre utgangspunkt i en diskusjon om jaktetikk... Uansett, poenget var, at når jeg skal jakte småvilt - da tar jeg en av to 6mm-rifler. Vet jeg hat det er usannsynlig med hold over 150-200m, så er det en liten Sako Vixen i 6PPC som blir med. Det går an å skyte vilt på 300m med den og, men da skal du vite hva du holder på med. Tror jeg at det er sannsynlig med lenger hold, så har jeg ei rifle i 6mmXC. Da er 400m helt innafor om det ikke blåser for mye. (og jentungen dro en skarv overende på 380 rett før jakta slutta, "hold 09 venstre..")

 

To each his own heter det jo, men poenget med jakt er å komme seg ut på jakt, ikke hvilket kaliber du har, og her tror jeg det er lite nøye. 30-06 er litt voldsomt, og 308 og. Men et sted mellom 5.56 og 6.5.

 

K

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Kuli skrev (27 minutter siden):

Har 6,5x55 og 223 løp. Jeg skyter mindre samlinger, både med fabrikk og hjemmeladd, i 6,5- løpet. Det eneste kjekke med 223 er mindre smell og rekyl, samt at vmax- kula ofte ikke kommer igjen ut av rev og bever.

Det var tilfelle med meg også når jeg brukte Tika T3 i 223. Men med den S&L som jeg har nå skyter den bedre en det meste og 5 skudds samlinger på 10-11mm på 100m er ikke noe problem med 69g kuler. Så 223 kan jaggu gå bre med det rette utstyret.

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, bardp said:

Det er først når holdet blir 250m eller mer og det virkelig blåser jeg tar frem 6,5x55 og da med 8,4g DL ladet som har feltammo.

Hvordan gjør du denne vurderingen når du skal på jakt? Ser du på værmeldinga dagen i forveien og antar at den dagen skal du bare skyte på småvilt som er 250m unna? Hvis nå pip-pipen eller gakk-gakken sitter på 125m, skal du rygge de neste 125 for å oppnå 250? 
Jeg hadde ikke gått på småviltjakt med DLfelt. Til det har jeg sett mange nok sprengte og vrengte ryper med den «sorte kula». Det er det et mye bedre alternativ å kjøpe en 139/140gr lada til noe nært 800 m/s. Da har du i hvert fall med noe hjem som kan gå i suppa også når du finner vilt på normale hold. Skulle det være at du må strekke holdet til 2-300 m så er jo det ganske uproblematisk med slik ammo.

 

Som jeg har sagt før 223 og 6mm yter ikke i nærheten før man begynner med noe spesial/ukurant/lader den selv. Utfordringene står i kø om man skal kjøpe ammo i butikken til noe sånt. Svaret for enkel logistikk og topp ballistikk til småviltjakt er 6,5x55 med to streker under.

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (20 minutter siden):

Hvordan gjør du denne vurderingen når du skal på jakt? Ser du på værmeldinga dagen i forveien og antar at den dagen skal du bare skyte på småvilt som er 250m unna? Hvis nå pip-pipen eller gakk-gakken sitter på 125m, skal du rygge de neste 125 for å oppnå 250? 

Når jeg går ut så vet jeg utmerket godt hvor jeg skal jakte. Noen steder kan man se kilometervis, og erfaring viser hvor nært man kommer gås og skarv (ikke veldig nært, for de som evt lurer). En ny av året øvelse er meg som "lagfører"/spotter, og jentungen som skytter, etter skarv i skjærgården. Da vet vi at vi ikke skal skyte på 50m for å si det sånn (korteste skudd i år er 310m)

 

Andre steder er tett skog. Men senest lillejulaften hadde jeg en "skuddsjanse" på for langt hold med "lillerifla", og mer enn en gang har jeg halt den store tunge rundt unødvendig...

 

Må legge til at jeg følte meg sikrere da jeg skjøt en skarv på 310m med  "skarpskytterrifle", enn da jeg trakk av mot ei gås på 150m med Finnlighten.

 

Bly skrev (20 minutter siden):

 


Jeg hadde ikke gått på småviltjakt med DLfelt. Til det har jeg sett mange nok sprengte og vrengte ryper med den «sorte kula». Det er det et mye bedre alternativ å kjøpe en 139/140gr lada til noe nært 800 m/s. Da har du i hvert fall med noe hjem som kan gå i suppa også når du finner vilt på normale hold. Skulle det være at du må strekke holdet til 2-300 m så er jo det ganske uproblematisk med slik ammo.

Forsåvidt enig, men det er ikke et så stort problem syns jeg. Det er sjelden det "eksploderer". Jeg har skutt med 144gr Rano/ Sierra, (hjemmeladd til fabrikkspec) 130DL, hjemmeladd 130 VLD Berger, 120gr TTSX, 9g Scenar, 136gr ScenarL nå sist. Det er sjelden det er de store katastrofene.

Jentungen skjøt en hare med 145gr LRX i 7mmWSM, og det var heller ikke noe problem

 

Bly skrev (20 minutter siden):

 

Som jeg har sagt før 223 og 6mm yter ikke i nærheten før man begynner med noe spesial/ukurant/lader den selv. Utfordringene står i kø om man skal kjøpe ammo i butikken til noe sånt. Svaret for enkel logistikk og topp ballistikk til småviltjakt er 6,5x55 med to streker under.

6mmXC får man utmerket Norma DL fabrikkammo til, det er ei Bergerkule som oppfører seg noenlunde OK i vilt. 6PPC må du helt enkelt lade - jeg har brukt Berger 62gr FB, som overraskende nok ikke har eksplodert foreløpig. Men kun skutt noen få dyr.

 

K

Edited by M67
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, M67 said:

Når jeg går ut så vet jeg utmerket godt hvor jeg skal jakte. Noen steder kan man se kilometervis, og erfaring viser hvor nært man kommer gås og skarv (ikke veldig nært, for de som evt lurer).

Det er vel kanskje trangere forhold sør enn nord? Jeg vet jo også hvor jeg skal jakte, men jeg har nå skutt skarv og and fra gummijolle med hagle. Og da har jeg som regel rodd rett på de. Med rifle må du jo gjerne skyte fra et skjær til et annet. Gås kan man smygjakte og jeg har da ved flere anledninger ålet meg inn på godt under 100 meter uten for store problemer. Det er jo faktisk den største spenninga med den jakta. Hvor nært kommer man? En gang har jeg opplevd å komme så nært at både jeg og gåsa skvatt. Den nærmeste i flokken kom plutselig ut bak en hump i terrenget. Der lå jeg med rifle og skulle hatt hagle. Men jo! Av og til må man skyte på andre siden av 500 for å få fangst. Gåsa kan jo også være helt umulig. Sitter det noen måser el.l  imellom deg og gåsa er det full alarm om måsene skulle bli skvetten.  Jakter man rype og hare med rifle så er nå min erfaring at man aldri vet hvilket hold man får skuddsjangser på. Det er jo også et kjent faktum at har du hagle så skulle du hatt rifle og motsatt.

Link to comment
Share on other sites

Bly skrev (11 minutter siden):

Det er vel kanskje trangere forhold sør enn nord? Jeg vet jo også hvor jeg skal jakte, men jeg har nå skutt skarv og and fra gummijolle med hagle.

Jeg har skutt skarv med hagle fra kajakk mange ganger, men kommer du med båt er den j... sky. Pluss at om du ikke er oppe grytidlig om morgenen, så har den blitt skremt rundt av så mange båter at den sitter utrolig "løst"  - men den kjører rindt 300m "sikkerhetsavstand", så kan du skyte 300m får du alltid noen, såfremt været tillater landgang på steinene og skjærene du må skyte fra. Heldigvis kjenner jeg også noen grunneiere som har hele holmer.

Jakt på land her er gjerne i blandingsskog, der alt kan skje, men der kan du smyge deg inn. På sjøen må du skyte fra det skjæret som er der, og ta den avstanden du får.

 

Bly skrev (11 minutter siden):

Gås kan man smygjakte og jeg har da ved flere anledninger ålet meg inn på godt under 100 meter uten for store problemer. Det er jo faktisk den største spenninga med den jakta. Hvor nært kommer man? En gang har jeg opplevd å komme så nært at både jeg og gåsa skvatt. Den nærmeste i flokken kom plutselig ut bak en hump i terrenget.

Gåseflokker har jeg aldri klart å smyge innpå, ikke under 100m iallefall. Enkeltgjess, eller par, joda. men flokker, no dice.

 

Bly skrev (11 minutter siden):

Det er jo også et kjent faktum at har du hagle så skulle du hatt rifle og motsatt.

Men jeg nekter å kjøpe kombi!

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

M67 skrev (47 minutter siden):

klippe..

 

Men jeg nekter å kjøpe kombi!

 

K

Det er vel den eneste diskusjonen jeg kan ha med m67 som jeg er sikker på å vinne: svaret er drilling. Det er det eneste fornuftige svaret på en rekke spørsmål (i mitt liv i alle fall…😉). @M67, du skulle kjøpt  deg en drilling som var fin innvendig men sliten utvendig, en billig en, og cerakoatet den. Perfekt til din jakt. 

Link to comment
Share on other sites

Skaubjønn skrev (7 timer siden):

Det er vel den eneste diskusjonen jeg kan ha med m67 som jeg er sikker på å vinne: svaret er drilling. Det er det eneste fornuftige svaret på en rekke spørsmål (i mitt liv i alle fall…😉). @M67, du skulle kjøpt  deg en drilling som var fin innvendig men sliten utvendig, en billig en, og cerakoatet den. Perfekt til din jakt. 

Æ nægtår ;)

 

 

 

K

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...