Jump to content

Innskyting av rifle/kikkert


223-shooter

Recommended Posts

Jeg har vært å hentet en splitter ny rifle kal. 223. 
hadde lyst å kanskje få skutt inn rifla/kikkerten så jeg kan dra på toppjakt. Men her i Troms er det jo vinter nå og mellom 15-25 minusgrader. Er det noe jeg må ta veldig hensyn når det gjelder innskyting i slik temperatur eller vil det ikke påvirke presisjon eller andre ting på noe som helst vis? 
 

rifla er helt ny i eska, bestandig tidligere kjøpt brukte rifler, er det noe som kan/må/bør gjøres med den før skyting, foruten å få vekk olje i løpet?

 

616C8156-FF4E-4B0A-A78D-A6B45081B65E.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Om det er stor forskjell i temperatur ville jeg tatt et skudd eller to som kontroll. 

 

Ny børse?

Alltid lurt å pusse før en tar i bruk. Sjekk at alt av skruer er dratt til. Sjekk at demper har rett diameter og sitter beint (sikt gjennom løpet fra kammerenden med demper montert). Minus mange grader = bruk lite olje/fett.

 

 

 

 

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Er vel mange som meiner ein bør "skyte inn" det nye løpet. Pusse fyrst, så eit skot. Pusse igjen og så to skot. Pusse endå ein gong og så tre skot...  osb. Du finn fleire oppskrifter på nette og i posten over. 

 

Har vel ikkje nok kunskap til å seie om dette er nødvendig eller ikkje, men trur eg hadde tatt meg tida til det om eg hadde kjøpt meg flett ny børse. Tenkjer og det er viktigare ved mindre kaliber og større hastighet (slik 223 jo er). 

 

Når det gjeld innskyting i sprengkulde så kan ville eg skote inn i forhold som speglar dei jaktsituasjonene du kjem ut for. Samme temperatur på ammunisjon og børse. La alt kjøle seg ned til utetemperatur, om du tildømes går med patroner i magasinet på jakt. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ikke spekuler for mye på dette børsa trenger ingen innskyting den er klar til bruk når du får den. Fabrikken har polert løpet og testskutt det. Pus ut eventuell lagringsolje og du er klar. Det eneste du må gjøre er å skyte inn siktet. Om det er -15°C spiller ingen rolle men vær omtenksom på at om skuddene dine er like kalde kan de få noe nedsatt utgangshastighet. Men nå meldes det jo om mildere vær så da er det bare og hive seg rundt.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

bardp skrev (44 minutter siden):

Om det er -15°C spiller ingen rolle men vær omtenksom på at om skuddene dine er like kalde kan de få noe nedsatt utgangshastighet. Men nå meldes det jo om mildere vær så da er det bare og hive seg rundt.

Amen! Den oppleste sannheten om at vinterjegere MÅ passe på at ammunisjonen har samme temp som under innskyting undres jeg stadig over. Har skutt mye i kulde og har aldri registrert en rifle som skifter treffpunkt på innskytningsavstand 100m. Men ja, hastigheten vill gå noe ned. Dvs at man må skru  mer eller forlegge litt høyre på lange avstander. I min 223 kan man regne med ca 1m/s pr grad, men det varierer med type krutt. På de avstandene jeg bruker 223`en (0-300m) betyr det nesten ingen ting. Jeg måler fart ved 0 grader og bruker dette som ett utgangspunkt for knepptabellen. Skyter jeg da på 250m i - 25 grader og reduserer farten med 25m/s faller min kule 2cm mer enn ved 0 grader. Kan løses ved å skru 1 knepp mer. Man må også spørre seg hvor ofte vill en sånn situasjon oppstå. Streng kulde og lange skudd. Hadde jeg i eksemplet redusert avstanden til mer normale 150m hadde jeg ikke ofret det en tanke. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

bardp skrev (4 timer siden):

Ikke spekuler for mye på dette børsa trenger ingen innskyting den er klar til bruk når du får den. Fabrikken har polert løpet og testskutt det.

Har prøvd å lese meg fram til kva som er rett når det gjeld nye løp og innskyting. Mange meiningar om dette temaet.

 

Stemmer det, slik du seier, at alle fabrikkar polerer løpa og testskyt dei? Og at det derfor er heilt meiningslaust gå gå gjennom denne inskytingsprosedyra?

Link to comment
Share on other sites

Chiefen.v-2 skrev (16 minutter siden):

Ingen treffpunktendring men du må skru eller forlegge mer?

 

Morsomt...

 

begreper som null, og helt nøyaktig er det mange som strør rundt om seg.

 

 

Men det kan godt hende at treffpunktsendringen ikke er signifikant på 100m, men blir det på lengre hold.

Link to comment
Share on other sites

 

stigamundsen skrev (25 minutter siden):

Stemmer det, slik du seier, at alle fabrikkar polerer løpa og testskyt dei? Og at det derfor er heilt meiningslaust gå gå gjennom denne inskytingsprosedyra?

 

Ja i alle fall fra alle seriøse leverandører. Som S&L og mange flere. Her et utdrag fra brukermanual. 

 

Schultz & Larsen barrels are cut rifled and every barrel is lapped. There is no need to “shoot in”, just take it out and start using it. The bore after lapping is micro rifled. Micro rifling are the very fine longitudinal grooves left in the surface after lapping. This micro rifling, together with the slight choke in the muzzle helps prevent copper fouling. The maker says you probably don’t have to do a thorough clean until 300 rounds. This will vary depending on calibre and load.

Edited by bardp
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Nå skal jeg ikke påstå at jeg er ekspert, men kan sitere en som er ekspert. 

 

THLR/Roe har i sine glimrende youtube-videoer og i kommentarfeltene nevnt at han ikke ormer eller skyter inn løpene sine. 

Han bruker jo mye Blaser, så er det nevnt.

 

Han klarer seg meget godt uten orming. Så jeg har gått for hans "metode"

Altså å bare skyte, og tenke mindre på pusseklut og mer på egne ferdigheter.

Edited by BaconErGodtNamNamNAm
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Chiefen.v-2 skrev (1 time siden):

Ingen treffpunktendring men du må skru eller forlegge mer?

 

Morsomt...

Jeg er ganske sikker på at du skjønner dette om du vill og kan lese. Det var snakk om en fast innskytingsavstand som for mange er 100m. Har du opplevd å skyte inn en rifle i 10 varmegrader for så å få ett "i jaktsammenheng" for stor avvik på samme avstand i minus 10 grader?

 

Jeg greier i allefall ikke å registrere ett økt kulefall på 1,3mm @100m pga 20m/s lavere utgangshastighet. Det er kanskje ikke veldig morsomt, men veldig greit. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

How to Break-in a Barrel
-- A Dissenting Point of View

Gale McMillan, of McMillan Stocks fame, was one of the finest barrel-makers and benchrest shooters of all time. Here he argues that elaborate barrel break-in procedures do more harm than good.

Comments collected from Gale's Gun Forum postings.

As a barrel maker I have looked in thousands of new and used barrels with a bore scope and I will tell you that if every one followed the prescribed [one shot, one clean] break-in method, a very large number would do more harm than good. The reason you hear of the gain in accuracy is because if you chamber a barrel with a reamer that has a dull throater instead of cutting clean sharp rifling it smears a burr up on the down wind side of the rifling. It takes from one to two hundred rounds to burn this burr out and the rifle to settle down and shoot its best. Any one who chambers rifle barrels has tolerances on how dull to let the reamer get and factories let them go longer than any competent smith would.

Another tidbit to consider--take a 300 Win Mag that has a life expectancy of 1000 rounds. Use 10% of it up with your break-in procedure. For every 10 barrels the barrel-maker makes he has to make one more just to take care of the break-in. No wonder barrel-makers like to see this. Now when you flame me on this please [explain] what you think is happening to the inside of your barrel during the break in that is helping you.

Consider this: every round shot in breaking-in a barrel is one round off the life of said rifle barrel. No one has ever told me the physical reason of what happens during break-in firing. In other words what, to the number of pounds of powder shot at any given pressure, is the life of the barrel. No one has ever explained what is being accomplished by shooting and cleaning in any prescribed method. Start your barrel off with 5 rounds and clean it thoroughly and do it again. Nev Maden, a friend down under that my brother taught to make barrels was the one who came up with the [one shot one clean] break-in method. He may think he has come upon something, or he has come up with another way to sell barrels. I feel that the first shot out of a barrel is its best and every one after that deteriorates [the bore] until the barrel is gone. If some one can explain what physically takes place during break-in to modify the barrel then I may change my mind. As the physical properties of a barrel don't change because of the break-in procedures it means it's all hog wash. I am open to any suggestions that can be documented otherwise if it is just someone's opinion--forget it.

It all got started when a barrel maker that I know started putting break-in instructions in the box with each barrel he shipped a few years ago. I asked him how he figured it would help and his reply was if they shoot 100 rounds breaking in this barrel that's total life is 3000 rounds and I make 1000 barrels a year just figure how many more barrels I will get to make. He had a point; it definately will shorten the barrel life. I have been a barrel maker a fair amount of time and my barrels have set and reset benchrest world records so many times I quit keeping track (at one time they held 7 at one time) along with High Power, Silhouette, Smallbore national and world records and my instructions were to clean as often as possible preferably every 10 rounds. I inspect every barrel taken off and every new barrel before it is shipped with a bore scope and I will tell you all that I see far more barrels ruined by cleaning rods than I see worn out from normal wear and tear. I am even reading about people recommending breaking-in pistols. As if it will help their shooting ability or the guns'.

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...