Jump to content

Sauer 200str sluttstykkegang


PakningPå

Recommended Posts

@jmosbakk det er godt å høre at du er så gode venner med børsa at du spanderer heimert på'n. :mrgreen:

 

Nei, jeg tror din rensemåte er like god som min. Poenget med froglube aka kokosfett er at det "sitter" på stålet. Ingen oljefilm blir værende på låseklakkene, derfor er det fordel med grease for å få glatte hevarmsløft. 

 

Ja, og en ting til, smør spennflatene og spennroa likt med låsklakkene, så er det lettere å få opp hevarmen. 

Edited by boble
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Hehe, av døde ting så er nok børsene det som får mest omsorg her i huset.

 

Fremgangsmåten jeg nevner er primært for de som ønsker å gjøre det på enkleste mulige måte.


For min egen del så må jeg nok innrømme at jeg legger litt mer i det.

Stripper ned sluttstykket, renser alt med bremserens, polerer sluttstykkekroppen og oppspenningsflatene med Autosol på bomullspad i drillen, rengjør med bremserens igjen og avslutter med Flunatec på alle polerte flater.

 

Jeg har ikke for vane å smøre låseklakkene fordi jeg ble fortalt en gang i verden at man ikke skulle gjøre så. Noe med tørre låseflater for maks styrke eller noe sånt.

Hvis det derimot er konsesus blandt folk at det er greit så kommer jeg også til å begynne med det.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, jmosbakk said:

Jeg har ikke for vane å smøre låseklakkene fordi jeg ble fortalt en gang i verden at man ikke skulle gjøre så. Noe med tørre låseflater for maks styrke eller noe sånt.

 

På Krag med asymmetrisk låsing kan det kanskje stemme. Men de som kommer på trening med Sauer i ene handa og en brødpose ammo rett fra 650'en i den andre smører alt de kan. 

Link to comment
Share on other sites

Det er mange forskjellige "ideer" ute og går når det gjelder smøring, eller ikke. Som mekaniker mener jeg at alle metallflater som har innbyrdes bevegelse skal ha smøring. Om ikke får man mangedoblet slitasje og evt rivningssskader. Om det  er slik at en ikke får sikker låsing av sluttstykke med smøremidler på låseflater er konstruksjonen feil.

Oftest er det greit å smøre smøre flater som ikke har (skal ha)innbyrdes bevegelse også. Feks siktemontasjer. Det sikrer at delene sklir helt på plass slik som de skal. Den eneste plassen jeg ikke bruker smøremidler, som jeg kommer på i farten, er på koniske presspasninger. Husk at også låsevæsker i denne sammenheng er å regne som et smøremiddel ved montering.

Unntaket er som nevnt pipemontering, iaf i Sauer, der det erfaringsmessig kan gi dårligere presisjon om anleggsflatene er oljet. Etter min vurdering er dette en feilkonstruksjon. Et våpen som  mister presisjon om det kommer aldri så lite olje inn mellom kasse og pipe er feilkonstruert. En konstruksjon som krever nitidige prosedyrer for at det ikke skal krype inn olje på nevnte sted har iaf ikke noe å gjøre ute i felt, er som sagt min mening. Joda, jeg ser den at om rifla leverer 1 MOA isf en 1/2 når løpsforbindelsen blir "forurenset", så har det liten praktisk betydning på elgjakt, men likevel.

Link to comment
Share on other sites

51 minutes ago, vavlo said:

rifla leverer 1 MOA isf en 1/2 når løpsforbindelsen blir "forurenset"

Er det noen som med sikkerhet kan si at det bare skyldes olje? Det kan ikke være at overtrekte skruer og strekt kasse har noe med dette å gjøre?

Slik S&L lager pipene med riller gjør det noen forskjell som noen kan påvise? 

Link to comment
Share on other sites

På Sauer 200 STR har olje mellom løp og låskasse definitivt betydning for presisjonen det har jeg gjentatte opplevelser av. På S&L har jeg aldri sett noe til dette fenomenet, men så skal det nå sies at med Sauer 200 STR har jeg skutt langt over 100.000 skudd mens jeg med S&L kun har skutt rundt 1000 skudd.

Edited by bardp
Link to comment
Share on other sites

24 minutes ago, bardp said:

På Sauer 200 STR har olje mellom løp og låskasse definitivt betydning for presisjonen det har jeg gjentatte opplevelser av

Og spørsmålet mitt er jo om låsekassa har strekt seg, og om det er den faktiske årsaken til problemet? Det er mange myter og rare løsninger på utfordringer som oppstår med STR i DFS, og jeg synes ikke bestandig de kommer med plausibel forklaring. Jeg finner uten unntak alltid olje mellom løp og kasse etter en tids bruk på mine STRer uten at det har hatt betydning for presisjonen. Det er nesten sånn at jeg har begynt å tvile på om det faktisk har noen betydning? 

Link to comment
Share on other sites

Nei tror ikke noen av mine låskasser har strekt seg. Jeg har alltid brukt 8 N/m på boltene. Nå skal det jo sies at det ikke er snakk om totalt tap av presisjon her. Den går ikke ut av tieren på 200m om det kommer inn noe olje. Men en skyter ikke like tett som den gjør når det er tørt. Kjenner jo flere som limer inn løpet med loctite for å unngå denne problematikken og det fungerer jo fint.

Link to comment
Share on other sites

@Bly: Godt spørsmål, og det kommer an på hva du mener med spredning.

 

Jeg har knapt sett noen med ekstreme kast pga olje siden tidlig på nittitallet. Siden da har folk sluttet med å sause olje overalt og begynt med momentnøkkel på skruene. Men jeg kan love deg at om du trekker skruene feil og får break-free CLP som trekker gjennom hele løpsfestet, da sprer det. Langt. 

 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, boble said:

det kommer an på hva du mener med spredning.

Da mener jeg spredning i form av at du kan si helt sikkert at det som skjer på skiva ikke kommer fra egen skyting eller andre eksterne forhold. Spiller ingen rolle hvor mange mm vi snakker om, men du må kunne si sikkert at her er det olje mellom låsekasse og løp som gjør at gruppa er større enn normalt..

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg har Mye olje og fett på hele min Sauer. Spesielt passer jeg på å ha en del fett i løpsfestet, for å unngå rust. 
 

Aldri merket noe som helst svikt i presisjon siden jeg begynte med dette. Løpet mitt sitter ekstremt godt fast etter at løpsskruene er ute, må utvide kassa for å få ut løpet.

  • Confused 1
Link to comment
Share on other sites

boble skrev (1 time siden):

@vavlo ja det er tydeligvis noe som varierer.

 

Jeg kan ha hatt hell i uhell med min eldste; den liker ikke olje men er rent spektakulært rustbestandig. 

Jeg erfarer at sauere der man kan ta ut pipe enkelt når skruene er løsnet fungerer dårlig med olje i løpsfestningen. Derimot Går det helt greit med olje i de Som er et H...... å få pipa løs på.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...