Jump to content

Tennhettebrønn Federal 223


Bäke

Recommended Posts

Jeg har noen Federal hylser i 223 Rem som jeg hadde tenkt å bruke i egenproduserte patroner, men tennhettene (Magtech) går ikke inn. Jeg legger merke til at det er en rand i tennhettebrønnen som jeg ikke har sett i andre hylser. Er det dette som kalles niting? Det må være den aom gjør at small rifle hetter ikke går inn. Er det bare å kaste hylsene?

 

20211128_185128.jpg.6cef1b2f46e16a35bd5576b871df2c0a.jpg

Link to comment
Share on other sites

Bäke skrev (39 minutter siden):

kalles niting?

Ja.

 

Du kan kvitte deg med nitingen med en brotsj, avgrader eller hettelommepresse/die.

Det billigste verktøyet som gjør jobben, er Lee sin avgrader for (vanligvis) hylsehalser. Det er den dingsen som ser ut som et fingerbøl. Den kan fjerne niting på både store og små hettelommer.

Link to comment
Share on other sites

  • Olesøn changed the title to Tennhettebrønn Federal 223

Den tingesten fra Lee har jeg. Nå har jeg prøvd den på noen hylser. Det

går jo, men jeg må sannelig arbeide en del med hver hylse for å skave bort nok metall til at hetta går inn.

 

Jeg lurer påom nitingen er laget av stål.

Edited by Bäke
Link to comment
Share on other sites

Ja, det er litt jobb med lav rekreasjonsverdi, for å si det sånn. Lyman har et sett med brosjer, som du kan sette i en batteridrill- det går litt fortere. 

Mange .223- hylser har niting. Mange produsenter lager hylser for militære og sivile kunder på samme produksjonslinje.

 

De som bruker mye slike hylser, ender ofte med en presse- løsning. RCBS har et die-sett for vanlig ladepresse, ellers finnes frittstående spesialverktøy.

Eller du kan bare kjøpe noen hylser..... Starline f.eks gir god valuta for pengene.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte en kartong PMC "bulk" for ei tid tilbake. Merket meg at hettene ikke var nitet. Ellers vet jeg ikke hvor bra disse hylsene er for omlading. Nitalommer kan være noe herk. Har avgradet, brotsjet og presset, men ennå trenger det ikke å bli bra. Har rett og slett bare kassert de hylsene som ikke er ok å sette hetta i etter behandling.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

I dag forøkte jeg med en PZ.3 bit i drillen og det kan fungere, men jeg skulle gjerne hatt noe skarpere. Noen ideer?

 

Jeg søkte på gradverktøy hos Biltema men fsnt ikke noe som passet. Var det riktig søkeord? Ordet brotsj gsv ikke noe resultat

Edited by Bäke
Link to comment
Share on other sites

Jeg skaffet meg et sånt sett med forsenkere. Det går jo unna. Er det noen som ser en fare med denne aktiviteten? Jeg har et tilfelle hvor jeg muligens tok litt mye og det kan se ut som om jeg skavet litt av hylsebunnen. Man må ta bort nok, men stoppe i tide.

20211213_211139.jpg.30fda6435aece423870f32dd95a4b134.jpg

Link to comment
Share on other sites

Bäke skrev (12 timer siden):

Jeg har ikke klart å finne den fra Lyman noe sted.

Forsenkerne tar heller ikke noe fra bunnen av tennhettebrønnen. Som du ser av bildet kan jeg ha skavet litt av randen av brønnen

Nei, men hvis ikke lengden stemmer ift vinkelen på brotsjen kan det fort bli at det freses for mye der nitingen sitter. Jeg kjøpte dette settet, som inneholder brotsjer for store og små tennehetter samt innvendig og utvendig fres for hylsehals: https://skytterlinken.no/case-prep-multi-tool 

Link to comment
Share on other sites

Geco hylser skal være bra saker for omlading, de har noen slike 50-skudds esker her:

 

https://www.bmwear.no/butikk/ammunisjon/riflepatroner/223rem

 

Kr. 9,45 pr skudd, og de hylsene burde kunne lades om en god del ganger. Jeg har ikke prøvd dem i 223rem men i andre kalibre har de vært bra.

 

Edit: På bildene jeg finner ser det ut som det er 3 slike små punker som er presset inn rundt tennhetta, men disse er vel enklere å fjerne vil jeg tro.

 

 

Geco 223rem.jpg

Edited by Bergara-Man
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...