Jump to content

Skuddpremie på rev og annet rovvilt!


Polskjakt

Recommended Posts

Vi er noen kamerater som har pratet litt om skuddpremie, noe som ikke er i Vennesla men lurer på hvor ellers i norge dette er vanlig på rev, mink, kråker osv!

Legg gjerne også med en mening om dere er for eller i mot skuddpremie på rovdyr :shock:

Vi mener jo selvfølgelig at dette kunne være et pluss også for å få yngre jegere til å sitte noen timer i glugga :D

Men vær gjerne uenig eller enig og kom med meninger om dette :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Her på Jæren mener jeg det er mulig å få noen hundrelapper for en rev. Synes det er et bra tiltak. Har tenkt å utforske mulighetene for revejakt nå i vinter. Reven er jo slem og spiser bl.a. snille dyr som mus (jfr. Hakkebakkeskogen) så det er klart det skal være dusør på den. :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg bor like utenfor Haugesund, og her er det skuddpremie på kråke og mink, rev er jeg usikker på. Men minken er verdt 150,- stk og kråka 20,- for et par bein. Mener det er for lite for begge, skal det bli noe penger ut av minkefangst må man jo ha over 10 feller. Og det er litt av et arbeid skal jeg si dere. Men min mening er uansett at det er bra med skuddpremier på skadedyr. Men at de kanskje kunne hevet prisen litt, hadde ikke vært vondt, da hadde det vært felt flere, tror jeg.

Link to comment
Share on other sites

Her hvor jeg bor (jøa n-trøndelag) er skuddpremien på rev 200,-

Det var det på kråke før, den var bare på 10,- det lønte seg for de med kråkefell men ellers var det dårlig butikk.

Link to comment
Share on other sites

Denne ligger jo på Bergens Jæger og Fiskerforening sine hjemesider.

Vet jo ikke om dette er noe dei har laga som en service men andre organisasjoner rundt om i landet burde gjerne ha lignende info. Kansje dei har også.

Skjekk opp med lokale Jæger og Fiskeforeninger så har dei kansje slikt dei også!

 

 

 

John

:twisted:

Link to comment
Share on other sites

vet ikke hvordan det er med skuddpremie her på stjørdal. tror det ble slutt på det. værtfall for kråke pga de fant ut at da ble det enda flere måker. jeg syns skuddpremie er knall fin ordning for å få flere til å jakte på predatorer selv om jeg ikke trenger noen slik ordning for å gå ut å skyte noen. for meg holder det lenge med selve jakta. ikke noe som er så krevende som å lure blaserte kråker!

Link to comment
Share on other sites

Mener det burde vært følgende minimumssatser:

Rev 200,-

Mink 100,-

Kråke/ravn 50,-

Måke 25,-

(Mygg 0,50,- :evil: )

 

Og denne føringa burde kommet fra sentralt hold, som en del av kommunetilskuddene. Det er jo en vits når en kommune har bare noen få tusenlapper til rådighet.

Link to comment
Share on other sites

Mener det burde vært følgende minimumssatser:

Rev 200,-

Mink 100,-

Kråke/ravn 50,-

Måke 25,-

(Mygg 0,50,- :evil: )

 

Og denne føringa burde kommet fra sentralt hold, som en del av kommunetilskuddene. Det er jo en vits når en kommune har bare noen få tusenlapper til rådighet.

 

Da hadde det lønt seg med en mygg felle :)http://www.skeetervac.no/images/SV5000_Norwegian_usermanual.pdf

Link to comment
Share on other sites

Her i kommunen er det Sau og Geit/småbrukerlaget som har skuddpremie.

200 pr rev.

Dei har satt av 5000,-

pr kalender år.

Så det er kun dei første 25 som får.

Meiner att dei lokale JFF kunne hatt en ordning.

All kontigenten vi betaler går jo inn til sentralt hold uansett.

Eller brukes til å kultivere en bekk....

Link to comment
Share on other sites

I min kommune jaktes det ganske effektivt og da er skuddpremien:

Rev--------500.-

Kråke------100.-

Ravn-------200.-

Mår--------400.-

Røyskatt---100.-

Mink-------100.-

Grevling----100.-

 

Her skulle eg ha sopt inn mye på en tur til nærmeste boss fylling.

kjørte forbi der i dag og det var noe inn i h.... med dollar som satt på på fyllingen der...

:twisted:

 

John

:twisted:

Link to comment
Share on other sites

Ja men slik er det ikke her lengre skjønner du , kråka er temmelig sky og ikke lett og jakte på og betydelig mindre er det blitt også . Det var slik for noen år siden da det ikke var noe skuddpremie at det var svermer med kråke men etter noen tusen skutte begynner det og bli ganske langt imellom dem ialfall i de mest jaktede områder.

Link to comment
Share on other sites

 

Her skulle eg ha sopt inn mye på en tur til nærmeste boss fylling.

kjørte forbi der i dag og det var noe inn i h.... med dollar som satt på på fyllingen der...

:twisted:

 

John

:twisted:

 

Sånn er det her i byen også, men regner med at hvis jeg drar dit for å samle sammen pengene, kommer det en hel gjeng med uniformer og MP5, uten økonomisk bondevett.

Link to comment
Share on other sites

Det står ofte på de kommunale hjemmesidene hvor stor en evt. skuddpremie er. Uansett er det noen som vet det dersom man tar en telefon.

 

Det jeg lurer på er hva som skal til for at man får skuddpremie for reven man har skutt? Som alt annet må vel dette også dokumenteres på et vis.

Link to comment
Share on other sites

Det står ofte på de kommunale hjemmesidene hvor stor en evt. skuddpremie er. Uansett er det noen som vet det dersom man tar en telefon.

 

Det jeg lurer på er hva som skal til for at man får skuddpremie for reven man har skutt? Som alt annet må vel dette også dokumenteres på et vis.

 

man kapper av høyre fram fot og tar den med til politiet

Link to comment
Share on other sites

.. eller man tar med seg hele reven og lar de på kommunen klippe klørne :)

Hvis en ligger på mellom 20 - 30 stk blir det sikkert stas å ta med hele dungen :lol::lol:

 

Skabbrev burde det vert høy premie på over hele landet, det skulle vert statlig ordning for sånt.

(Men da får vel noen ideer om bruk av filbørste :mrgreen: )

Link to comment
Share on other sites

Heromkring var det egentlig ikke penger til skikkelige skuddpremier så man arrangerte isteden kråkelotteri. Innleverte fotpar av kråke, ravn, skjor,svartbak og blåmåke ble ett lodd per stk. Trekning etter sesongslutt. Ikke så mye penger men litt morro. Vi håper at dette hjelper litt på situasjonen for rypa. Den trenger all hjelpen den kan få.

Link to comment
Share on other sites

Skulle hvert åpen dag på fylliga en gang iblant, med utdelig av gratis ammo. Så det bare var å ta med hagle og rydde opp i kråkebestanden.

Kunne fintklart meg uten skudpremie hvis ammoen var gratis.

Er med i et jaktlag som driver denne type jakt på avfallsplassen til Bodø Kommune. Denne type jakt har fått en del negativ omtale i media. Vi kan jakte der når det passer oss.

Link to comment
Share on other sites

Jeg sendte en e-post til komunen og spurte hvor mye det var i skudt premie. Men når jeg leste e-posten så ble jeg veldig skuffet over hvor lite det hvar for vært dyr.

 

Skuddpremien er som følger.

 

 

 

Kråke og Ravn kr 15,-.

 

Mink kr. 50,-.

 

Rev kr. 125,-.

 

Det er vell ingen andre som har så lite i skudd premie?

 

Glemte å skrive at dette var i Øksnes komune

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Sjekket litt med kommunene i nærheten av meg.

Stavanger: Intet

Klepp: Intet

Time: Intet

Gjesdal: 20 pr. mink (alt for lite) og 272 for rev.

Rennesøy: 75 pr. mink

Har ikke fått svar fra Hå og Sandnes kommune enda...

Glemte å spørre Sola...

 

Det er for lite skuddpremie i Rogaland, da det begynner å bli mye kråkefugl og mink...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...