Jump to content

Elgjaeger

Recommended Posts

Nå ble jeg motløs. Som jeg har skrevet i noen andre poster her har jeg kjøpt en Browning BAR mk3 for årets drivjakt i Polen. Rifla er justert, skutt inn og testet på forskjellig vis…Alt OK så langt, men så sendte jeg inn våpenpasset for en uke siden for å få lagt inn den nye rifla, har ikke mottatt våpenkort enda, men e-mail til politiet tilsa at det skulle gå bra, de har mottatt papirer fra forhandler, ja den brukte halvautoen ble kjøpt av anerkjent forhandler.

 

Idag får jeg først en mail fra politiet som sier de har lagt inn to nye våpen på passet og utvidet gyldighet. Betal 375kr så sender de passet osv…

 

Et par timer etter får jeg en ny mail, her spør de om serienummeret på søknaden er det samme som på våpenet. Jeg sjekker et bilde jeg har og bekrefter på mail at det stemmer. Da får jeg en ny mail som sier at dette nummeret ikke finnes i Våpenregisteret, men at det er et identisk våpen med nesten samme nummer, bare at siste siffer er 4 i stedet for 5. Dette våpenet er registrert på forhandler jeg kjøpte våpenet at.

 

Ringer forhandler for å finne ut om de har forvekslet to våpen, noe de sier de ikke har. De har også tatt kontakt med importør som bekrefter at nummeret på mitt våpen er solgt nytt i Norge fra dem i 2017.

 

Så, lurer på hva som sjer nå? Er jo ganske overbevist at det slettes ikke blir noe halvauto i Polen 2. desember hvertfall. Klarer ikke å få ny tillatelse og få kjøpt en annen BAR samt å få denne inn i våpenpass før 2. desember……

 

Forbannet!

  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

Så den logiske forklaringen her (gitt at forhandler ikke har hatt inn to identiske brukte rifler med påfølgende serienummer) er at det har skjedd en tastefeil når våpenet ble importert, og denne tastefeilen er ikke oppdaget før du søkte om våpenpass? 

 

I så tilfelle ville jeg forventet at politiet klarte å bruke såpass mye skjønn og fornuft at de fikset dette i våpenregisteret uten at det skal gå ut over deg som uskyldig tredjepart... 

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ingen grunn til å gå rett i kjelleren med en gang. Hva som skjer nå er det ingen her som kan svare på, det må du ta med politiet. Forhåpentligvis klarer de å rydde opp i feilen og du kommer deg til Polen, men det er for en gangs skyld ikke de som har gjort noe galt. De har sine rutiner og regler, og dette er naturligvis noe de må undersøke nærmere. 

Link to comment
Share on other sites

45 minutes ago, Bartemannen said:

"for en gangs skyld"....??? Ok??

Du er den eneste på denne jord som mener politiet er ufeilbare og nekter tydeligvis å åpne øynene for alle andre som har hatt elendige opplevelser med politiet i både utøvende kapasitet og forvaltningen. Du kan sitte til i morgen tidlig og lese her på forumet om tvilsomme ting de har funnet på, jeg selv eier knapt våpen og har vært plaget mer enn en gang av at de roter det til.. Jeg fikk f.eks en gang godkjent erverv til et annet kaliber enn jeg søkte på siden damen på våpenkontoret mente det var et mer vanlig kaliber...?? Dette medførte 2 uker til oppå den allerede 12 uker lange behandlingstiden. Men det er jo klart at de aldri gjør feil!

Link to comment
Share on other sites

56 minutes ago, vass said:

Du er den eneste på denne jord som mener politiet er ufeilbare og nekter tydeligvis å åpne øynene for alle andre som har hatt elendige opplevelser med politiet i både utøvende kapasitet og forvaltningen. Du kan sitte til i morgen tidlig og lese her på forumet om tvilsomme ting de har funnet på, jeg selv eier knapt våpen og har vært plaget mer enn en gang av at de roter det til.. Jeg fikk f.eks en gang godkjent erverv til et annet kaliber enn jeg søkte på siden damen på våpenkontoret mente det var et mer vanlig kaliber...?? Dette medførte 2 uker til oppå den allerede 12 uker lange behandlingstiden. Men det er jo klart at de aldri gjør feil!

Nei, det er over hode ikke sant. Nå finner du på ting jeg aldri har sagt eller skrevet.
I en tråd om Oslo Skytesenter så skrev jeg (og mener fortsatt) at jeg ikke tror at en enslig små-konge i Politiet er eneste grunn og årsak til at Oslo Skytesenter må legge ned.

Det er milevis derfra til å påstå at jeg mener Politiet er ufeilbare. Du tilegner meg påstander jeg aldri har kommet med og det vil jeg ha meg frabedt.

 

Og det også milevis fra det å mene at Politiet også kan gjøre feil noen ganger til å komme med utsagnet "for en gangs skyld".  Det er jo å påstå at Politiet stort sett gjør feil, og en sjelden gang gjør noe rett. Det blir som å si at alle xxxxx (velg nasjonalitet) er kjeltringer fordi 2 stk ble tatt i et innbrudd forrige uke.

 

Jeg skjønner jo at du har et veldig anstrengt forhold til Politiet, men å dermed påstå at de stort sett gjør feil (som "for en gangs skyld" tydelig impliserer) er tull og tøys.

Min påstand er at Politiet stort sett gjør det de skal, men som alle andre yrkesgrupper så kan de også gjøre feil noen ganger. Akkurat som brannmenn, leger, offiserer, mekanikere, snekkere, jurister, yrkesfiskere, butikkmedarbeidere m.m.

Edited by Bartemannen
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

For min del er tilliten til polititjenestemenn noenlunde god.

Når det gjelder tillit til den delen av politiorganisasjonen som driver våpenforvaltning er tilliten svær lav. Min oppfatning er at det ikke er de skarpeste knivene i skuffen som brukes der, mye inkompetanse og saksbehandlere som følger sine egne meninger i stedet for å følge lov og forskrift.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Da kom våpenkort og våpenpass i posten idag!

 

Gjennom fantastisk samarbeid og serviceinnstilling, som inkluderte tre politidistrikt, klarte de å løse denne floken. Våpenet var ved en feil ikke registrert riktig da det var nytt i 2017. Forhandler, importør og tre politidistrikt klarte å ekspedere dette raskt og fikse opp i tidligere feil, så nå kan jeg reise til Polen med våpenet som er kjøpt for dette.
 

Reiser neste torsdag for tre dagers drivjakt. Nå håper jeg bare vi slipper ulv, svinepest og annet svineri og ser frem til utenlandsjakt igjen.

  • Like 11
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...