Jump to content

Beretta BRX1 rettrekker.


Polardego

Recommended Posts

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...
  • 1 year later...
Red FR skrev (40 minutter siden):

Er det noen som har lest noe om hvorvidt Beretta har ambisjoner om å lage et bredere spektrum av piper i løpet av 2024, konkrete løfter eller planer?

Jeg trenger en rifle i .223 for å få unna treningsskuddene litt raskere enn man kan med .308.
 

Jeg kan lite om BRX så lite å bidra med der når det gjelder piper. Satt meg på venteliste når den var på vei til markedet, men ombestemte meg og kjøpte R8 i stedet.

Men jeg ble veldig nysgjerrig på hvordan du skyter raskere med 223 enn 308. Eller misforstod jeg setningen din?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Oppdateringer på BRX1:

 

Løse piper snart i salg, grønn syntetstokk og trestokk for salg, og kommer i kaliberene:

 

.243 Winchester

6.5 Creedmoor

.308 Winchester

30-06 Springfield

300 win mag.

 

...

Håper fremdeles på mini-bolthode og .223 Remington:

 

.243 er ekstremt dyrt i Norge, selv om man lader selv, i og med at man må gjerne må bytte pipe før 2000 skudd.

 

Det er også laget tredjeparts chassi til BRX1 nå

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

PakningPå skrev (13 timer siden):

Vet du hva prisen på ekstra løp blir på?


I en nettbutikk i Australia koster riflen tilsvarende 15 500 på tilbud, i beholdning, og har normalpris på 18 500.
Samme butikk har forhåndsordre på løpssett inkludert magasin og bolthode avertert til 10 500 uten tilbud.

Så, gitt at de har brukt prisene de har fra leverandør så vil prisene i Norge sikkert ligge på 12 000 for komplett conversion kit.
Kanskje 8000-10 000 på pipe alene, i Norge, de første par månedene?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Da har jeg fått testet en Beretta BRX1, som har avkreftet mye av fryktene mine.
Jeg prøvde en fordi jeg vil ha en systemrifle, og rettekker vs. bolt var ikke en faktor i valget -- kun budsjett under 35 000, et solid krav til kvalitet, funksjonalitet, tilgjengelighet, og presisjon -- samt mulighet til å bruke kikkertgarderoben min av kikkerter for picatinny.

Avtrekket opplevdes å ha kryp lignende en halvautomat på tørrklikking, men i praksis, på banen, skutt like etter en Browning BAR mk3 -- så var avtrekket betydelig bedre enn på halvautomaten.
Det er litt kryp, langt mer enn på en Tikka eller Bergara boltrifle, men ikke betydelig for et ambisjonsnivå om småviltjakt og større: På stående skyting gikk skuddene akkurat når de skulle, uten at jeg opplevde å måtte å 'dra av' skuddene som på en del billige avtrekk med både kryp og dårlig polering.

Det ble dog introdusert et nytt problem, i forhold til en boltrifle: Det er praktisk umulig å lade stille, da mekanismen trenger litt kraft for å  rotere bolten.
Sikringen skal dog være god nok til å kunne gå med skudd i våpenet:
Chris Parins fra Chris Parkin's Shooting Sports både dropptestet og testet riflen han hadde gjennom å slå en i bakken med kolben først, med skarp ammunisjon.
Mekanismen er temmelig vanskelig å avsikre med et uhell, da man må bruke kraft på sikringen, med hensikt, for å få sikringen av.
Det er dog ikke oppspenner.

Dobbeltradet magasin som kan toppmates gikk fint å toppmate med hansker og kalde fingre.
Presisjonen var god og holdt seg godt opp til ~12 skudd, da gjorde mirage fra demperen det umulig å skyte videre.

Det er godt mulig jeg beholder denne gjennom sesongen 2024, selv om jeg definitivt skal prøve ut Sauer 505 når feriepengene kommer.

Link to comment
Share on other sites

I forhold til ditt budsjett på 30k så bør jo absolutt Sauer 202 og Schultz & Larsen vurderes. 
Jakt & Friluft hadde en grisefin brukt 202 inne forrige uke når jeg var innom.

På begge disse setter de også på en god Picatinny for 1200-1500 kr.

Avtrekk av en annen kvalitet en BRX, og stille lading ikke eksisterende problem.

Sannsynligvis kan du komme langt under 30k for en av de riggene.

Link to comment
Share on other sites

Bartemannen skrev (3 timer siden):

I forhold til ditt budsjett på 30k så bør jo absolutt Sauer 202 og Schultz & Larsen vurderes


BRX1 lar meg trene med et avtrekk og profil som ikke er helt grusomt langt unna Browning BAR3, selv om det viste seg å være betydelig bedre likevel, med samme demper, uten slitet med å pusse en hel kveld, og uten at samvittigheten begynner å gnage når den har gått 4000 skudd.
For da har jeg allerede ekstra piper i skapet.
Med litt flaks så kommer .223 til BRX1 før heller eller siden, så blir det enda billigere å trene med profilen.

Jeg har uansett bestemt meg for å teste ut BRX1 frem mot sommeren -- mens jeg lar Sako, Sauer og alle de andre rifleprodusentene sine systemrifler komme med hvilke enn nyheter og nyskapninger de enn har planlagt, før jeg bestemmer meg for hvilken systemrifle(r) som skal være i garderoben til høsten på høstbudsjettet.
Vårbudsjettet har gått litt opp i ingenting etter besøk til optiker, jaktbriller med forsterket glass, et ekstra digitalt sikte med god øyeavstand, og enda en fordømt hurtigmontasje til 5000 kroner.

Sauer 505 på tilbud i august fremstår som den mest sannsynlige kandidaten for høstbudsjettet.

Edited by Red FR
Link to comment
Share on other sites

@Red FR

 

Du skriver du tenker å teste. Får du ut rifler i et halvt år på lån eller kjøper du riflen for å teste, og så selger du den hvis det ble feil? Har selv et veldig bra forhold til Jakt&Friluft og det hender titt og ofte jeg får låne med en rifle på banen for å teste. Men å få låne den et halvår hadde nok vært rimelig uaktuelt selv for meg.
Forstod ikke helt dette.

 

Er BRX spesielt godt egnet for å trene avtrekk for en Browning BAR? Du skriver jo selv at avtrekkene ikke var spesielt like alllikevel.

 

Har en kompis som har tre Sako'er i 22lr, 223 og 3006 med identiske stokk og kikkert. Han har mye overførbart når han trener med sin 22lr.

 

Når det er sagt: all trening er god trening. Så lenge du trener riktig selvfølgelig. Trener du feil så gir du deg selv bare mer og mer vranglære 😀

Edited by Bartemannen
Link to comment
Share on other sites

Har prøvd den Brx1 noen ganger, i 308. 

Ikke noen rifle for meg, og det jeg likte minst med den var avtrekket.

Enten skal rifler ha trykkpunkt eller helt direkte avtrekk, denne har kryp. @Red FR, skjønner ikke helt det du skriver at Bergara og Tikka har mindre kryp enn BRX. Alle de Tikka jeg har prøvd (og har) har null kryp.  De har 100prosent direkte avtrekk. Null kryp er jo mindre enn krypet som BRX har, jeg blir kanskje litt forvirret av måten du skrev på. Har bare prøvd ett par Bergara, men de hadde også 100prosent direkte Utne noe kryp (BA13). 

Link to comment
Share on other sites

CRC skrev (1 time siden):

Har prøvd den Brx1 noen ganger, i 308. 

Ikke noen rifle for meg, og det jeg likte minst med den var avtrekket.

Enten skal rifler ha trykkpunkt eller helt direkte avtrekk, denne har kryp. @Red FR, skjønner ikke helt det du skriver at Bergara og Tikka har mindre kryp enn BRX. Alle de Tikka jeg har prøvd (og har) har null kryp.  De har 100prosent direkte avtrekk. Null kryp er jo mindre enn krypet som BRX har, jeg blir kanskje litt forvirret av måten du skrev på. Har bare prøvd ett par Bergara, men de hadde også 100prosent direkte Utne noe kryp (BA13). 

Støttes 100%

 

Jeg var selv hos Jakt & Friluft samme dag som nyhetene om BRX-1 ble sluppet, og satt meg opp på bestilling. Når den kom så holdt det å fikle på den i butikken før jeg bare trakk meg fra hele handelen.

Jeg sier ikke at det er noen dårlig rifle, men overhode ikke noe for meg. Når det gjelder jaktrifler så holder jeg meg til tyskere og finner.
Hagler derimot så er Beretta top notch.

Edited by Bartemannen
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Bartemannen skrev (På 10.2.2024 den 12.15):

Får du ut rifler i et halvt år på lån eller kjøper du riflen for å teste, og så selger du den hvis det ble feil?

 

 

Jeg kjøpte for å gi den en solid sjanse, og for erfaringen sin del.

 

Ved 1100 gram avtrekk ble BRX1 straks likere BAR3 i avtrekket igjen, så slipper jeg å ha to BAR og slipper så mye rengjøring.

Liggende og sittende skyting har vært mer enn akseptabelt til jakt på alt på størrelse kråke og opp, med nåværende avtrekk.

Stående skyting uten reim eller kinnstøtte har vært utfordrende, men kinnstøtte er på vei.

 

Bartemannen skrev (På 10.2.2024 den 12.15):

Har en kompis som har tre Sako'er i 22lr, 223 og 3006 med identiske stokk og kikkert. Han har mye overførbart når han trener med sin 22lr.

 

Kjører det samme i to rifler i .223 og .308, samt to rifler i .22 og .450 bushmaster.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Og så var Akila chassis bestilt.

ACSBRX1-PL.BL_.S.FX_-1024x542.png.f924f6c1f44670a96d8e0164ab038bd4.png

Det gikk an å bestille bare bakstokken, med ekstra steg og mailer til folka i Akila, og jeg ser ikke behovet for chassis på forskjeftet:

 

Tyngre og innfellbar kolbe, som 'låser fast'/inneslutter bolthodet, med justerbar kinnstøtte, bør bedre presisjon for skyting stående uten støtte. Koster det samme som KKC, og er eneste alternativ akkurat nå i dødt materiale for bakstokk.

 

Det er kanskje leppestift, lakk og lær på grisen, men jeg er bilfri nettopp for å bruke penger på dette i stedet.

 

Edited by Red FR
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Red FR skrev (2 timer siden):

Og så var Akila chassis bestilt.

ACSBRX1-PL.BL_.S.FX_-1024x542.png.f924f6c1f44670a96d8e0164ab038bd4.png

Det gikk an å bestille bare bakstokken, med ekstra steg og mailer til folka i Akila, og jeg ser ikke behovet for chassis på forskjeftet:

 

Tyngre og innfellbar kolbe, som 'låser fast'/inneslutter bolthodet, med justerbar kinnstøtte, bør bedre presisjon for skyting stående uten støtte. Koster det samme som KKC, og er eneste alternativ akkurat nå i dødt materiale for bakstokk.

 

Det er kanskje leppestift, lakk og lær på grisen, men jeg er bilfri nettopp for å bruke penger på dette i stedet.

 

 

Hvor enkelt var det å bestille dette hos Akila? 

var det bare å sende en mail til de eller handlet du i nettbuikken? :)

Link to comment
Share on other sites

fredriko skrev (1 time siden):

 

Hvor enkelt var det å bestille dette hos Akila? 

var det bare å sende en mail til de eller handlet du i nettbuikken? :)

 

Sendte mail, fikk beskjed om å bestille adapter/bakstokk til Blaser R8 og kommentere at det var til BRX1 i kommentarfeltet på ordren.

 

Sendte også en ny mail og påpekte det var til BRX1 for ordrenummer, rett etter bestilling.

Link to comment
Share on other sites

fredriko skrev (På 27.2.2024 den 15.00):

 

Hvor enkelt var det å bestille dette hos Akila? 

var det bare å sende en mail til de eller handlet du i nettbuikken? :)


...

Det er nå halvannen uke siden, og ikke noen oppdatering fra Akila, ut over ordrebekreftelsen.
Jeg antar at den er på vei -- men kan ikke se noen melding om sporing eller pakke enda.

Det kan også hende at det tar litt lengre tid fordi jeg bestiller av bedriften direkte, og ikke bestiller via grossist, som uansett ikke finnes i Norge for Akila.
Regner med at det kan ta uker, men begynner å bli smått bekymret, dog ikke nok til å purre på mail enda, i og med at de ikke er en vanlig butikk.

Link to comment
Share on other sites

On 2/10/2024 at 12:02 AM, Red FR said:


Med litt flaks så kommer .223 til BRX1 før heller eller siden, så blir det enda billigere å trene med profilen.
 

 

I denne videoen nevnes det ved 2m 56s at det kommer flere kaliber mot slutten av 2024 /  2025, blant annet .223.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

DSC_0280.JPG.4ba4fbbdc30c24d2057091e2a444b7a2.JPG

 

Fikk delene.

 

DSC_0281.JPG.baeaaa22ee4770489b2414dfeacb47fb.JPG

 

Delene oppleves solide og har grei finish.

Adapteren kan brukes med AR-buffertube og billige AR-stokker, i stedet for de forholdsvis dyre justerbare PRS-stil kolbene, men jeg kjørte på med Akila sin kolbe.

 

DSC_0282.JPG.4bd000a9ecffc6df297deecf3ecd67de.JPG

 

Å montere med verktøyet som fulgte med var dog vanskelig.

 

Skruen til å feste adapteren til låskassen hadde feil skive på skruen, skiven var for bred, så jeg måtte ta en mindre skive fra pistolgrepet. Adapteren var vanskelig og kronglete å montere, på grensen til uakseptabelt -- men eventuelle merker fra monteringen kommer på innsiden av adapteren og er ikke synlig, samtidig som at det gikk an å montere den uten alvorlige problemer, med annet verktøy enn det som fulgte med. Det var for lite plass til sekskantnøkkelen, så den kilte seg fast mellom skrue og adapter, men det gikk å stramme til med en sekskantnøkkel med rundt hode.

 

Jeg monterte først kolben uten en 'spacer'. 

Uten en spaceren skrudd inn før kolben gikk bolten inn i kinnstøtten ved ladegrep. Spaceren er nødvendig for å kunne ta ladegrep på BRX1, med Akila-stokken.

 

Spaceren må skrus inn i adapteren, etter at adapteren er skrudd fast i låskassen, med 2 cm plass sekskantnøkkelen, som er lengre enn 2 cm på korteste side. Det runde hodet på nøkkelen gikk ikke betydelig bedre, så jeg måtte bruke en kortere nøkkel enn den som fulgte med. Som ville vært frustrerende om jeg ikke hadde en sag og fil til å lage en passende sekskantnøkkel.

 

To av to sekskantnøkler som fulgte med var ubrukelige, men med godt verktøy så gikk monteringen greit likevel.

 

 

DSC_0288.JPG.f199c3350bb83f3cc3ef40901252fe99.JPG

 

Ingen tegn til vingling eller løse deler, og ikke tegn på dårlig passform. Men vi får se etter noen uker med banebruk om noe blir løst, og hvor god finishen på skruene er med tanke på eventuell rust.

 

Estetisk fin for oss som liker tacticool.

God ergonomi på stokk og pistolgrep, ergogrip, med en liten hylle til tommel.

kinnstøtten er litt kort for siktet mitt, slik det gjerne blir med BRX1 sin lange boltgang.

 

DSC_0285.JPG.854917e654a431719a5844500d29171a.JPG

 

 

Balansen blir bedre, med mer vekt bak. Men riflen blir betydelig tyngre.

 

Kinnstøtten og kolbekammen er justerbare, og løsnes med hver sine spaker.

Kolbekammen kan justeres opp / ned i tillegg til frem / bak.

 

Jeg har bestilt en del for justering av posisjonen på kinnstøtten frem-bak som kanskje gjør spaceren overflødig, men om det går an å bruke delen for å droppe spaceren, så må kinnstøtten tas av for å få ut bolten.

 

Jeg trenger uansett delen for å få 6cm øyeavstand til digitalt sikte, nå ligger jeg på ~8cm.

Edited by Red FR
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...