Jump to content

.284 win? Anyone?


morpho79

Recommended Posts

Av en eller annen merkelig grunn har jeg begynt å spekulere i et bygg i dette kaliberet. Har slett ikke behov for det, sannsynligvis ikke råd heller, og klarer ikke engang bestemme meg for om rifla skal bli superlett, eller bare relativt lett med en god target-stokk og en litt for stor kikkert. Men det gjør ikke noe foreløpig.

 

Ideen er å skubbe ut en 150 grains kobberkule i 900ms+ uten å måtte ty til noe krutt de evneveike amerikanerne ikke klarer å produsere, slik at man heller kan forholde seg til våre finske, pålitelige venner.

 

Er det noen som har/har hatt en? Og er det noe håp om å få en sako 85 S- kasse til å mate den noe stuttjukke patronen tilfredsstillende, skal tro?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@morpho79

Både Lapua og Winchester lager hylser i kaliberet, men siden denne hylsen er en rebated rim utgave må nok det gjøres en del arbeid på sakoen for å få den til å mate. Hylsa må på grunn av rebated rim stå litt lengre opp i magasinet.

Denne patronen kom ut i 1963 så det er et par ting som du skal huske på i tillegg. Kuleskråningen er satt etter kulene som kom på den tiden. Slik at dersom en kjører en kobberkule som er en del lengre, vil denne måtte settes lengre ned i halsen. Alternative er å brosje kuleskråningen lengre frem slik at kulene kan settes lengre ut i hylsen. Slik at en ikke kommer for langt ned i hylsa. Da har en 145 gr LRX og 150 gr TSX å kose seg med. Dersom sakoen er lang nok i magasinet til å ta hylser på ca 55 mm og med kulene satt til starten av hylsehalsen kan dette være en potent liten rakker. Et alternativ er å bruke Schultz & Larsen der det bare er å kjøpe nytt magnum magasin. Få en børsemaker til å bruke et utskutt Schultz og Larsen løp, kappe og dreie ut låsestykket (på samme måten som børsemakere gjør når de bruker utskutte Sauer STR løp i Sauer 202). Så montere et nytt løp i passende stigning i låsestykket. Vips så har du en rifle 284 Winchester.

Selv har jeg 6,5-284 Norma i en STR. Futt i den ja

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg kjenner meg igjen, jeg har spekulert mye i diverse 7mm'ere. 

 

.284 Win så ved første øyekast ut som den optimale villreinpatronen i korte låskasser, men når jeg ser nøyere etter får jeg ikke matematikken til å stemme. Ladetabellene jeg vanligvis ser på (Nosler og Barnes) for å få et inntrykk av en patrons potensiale sier begge to at dette i praksis er en 7mm-08 med mer krutt, men alt annet likt, inkl. hastighet, i de kulevektene jeg er interessert i. 

 

Jeg forstår ikke hvorfor, men iogmed at jeg aldri kommer til å gå utover produsentens ladedata, betyr det at jeg ville måtte velge 7mm-08 i en kort låskasse. I lange låskasser har jeg en seriøs avstandsforelskelse i .280 Ackley Improved, hvor vi snakker nesten 1000 m/s med 140 grains kuler og Norma selger ferdige hylser. 

Link to comment
Share on other sites

Håhå!

det var et bra svar, @svehella!

Jeg lader jo 150 grains e-tip i 308 i en Sako 85 i dag, og det er enda litt plass i magasinet. Målte jeg det ikke til 76mm tro? Nå er vel 7mm-utgaven noe lengre, så jeg skal sjekke litt rundt S&L. Der kan man jo også kjøpe akkurat den delen man har bruk for, avtrekket er bra, og, ja. Det høres ut som en god idè! :D Sakoen kan jo kanskje kamres om til et eller annet morsomt i 6mm...

Hvis det i tillegg er rom for å stable inn en 168gr kobberkoloss og få brukbart med fart på den, så tipper jeg det kan bli en effektiv sak.

Takker og bukker! :)

 

Link to comment
Share on other sites

@Skrueråmuttere kan det ha noe med SAAMI-spesifisert trykk og/eller makslengde satt til 71mm å gjøre?  Jeg fant dette: 

 All things being equal the .284 Win. will drive a 140gn bullet at least 100 fps faster than the 7mm-08. This is because the .284 has a larger powder capacity than the smaller 7mm-08. When the .284 Win. is loaded to the maximum overall cartridge length allowed by the short magazine box of a short action rifle, (usually about 2.80") the bullet must be seated deeply into the powder space. This reduces its combustion chamber somewhat and also reduces the slight ballistic advantage it has over the 7mm-08. Based on my experience with both cartridges in short-action rifles, the .284's edge is reduced to 75 fps. 

 

2,8" er 71,12mm. 

Men hva skjer om man har muligheten til å sette kula til 75-76mm i en kort kasse...?

Det har du selvsagt muligheten til i 7-08 også, men det er jo mer krutt i 284-hylsa, så er det jo så enkelt som at om forskjellene på de to med 150gr e-tip/tsx er 805ms og 905ms, så vet jeg jo hva jeg velger.

 

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg har jo skummet diverse langholdsfora i det siste, og der påstår man altså at man er bortpå 890ms med 175-180gr laaaange høyBC-kuler, riktignok i lang kasse og altfor lange løp, men likevel - 150gr ttsx/etip i 900ms burde kanskje være mulig å forvente ved bruk av krutt som faktisk finnes i kort kasse og patronlengde rundt 75mm?

 

Link to comment
Share on other sites

@morpho79

«Problemet» med 284 hylsene er jo det samme som med 6,5x55 hylsene. De er for lange til å passe i en kort kasse, samt at en ikke får utnyttet hylsas fulle potensial med korte kasser.

Dersom en bruker en lang kasse. spesielt med løse magasiner og tilpasset kammer. Vil en ikke handikappe patronens potensial. Imidlertid er det bare å sette en 145-150 grains kobberkule i hylsehalsen og måle lengden. Tipper den blir noe lenger enn 75mm. Det er også en fordel å bruke de letteste hylsene for størst mulig hylsevolum. Winchester sine hylser er kanskje ikke de hylsene som har det største volumet. Når det er sagt er kanskje Sako sine kasser med «løse» magasin sikkert ikke de vanskeligste å tilpasse. Men så var det lengden på magasin/kasse da. Hm, er ikke sako sine magasin double stack magasin. Det kan klure det til med mating også. Her har du noe å fundere på ja.

3 hours ago, morpho79 said:

Ja, jeg har jo skummet diverse langholdsfora i det siste, og der påstår man altså at man er bortpå 890ms med 175-180gr laaaange høyBC-kuler, riktignok i lang kasse og altfor lange løp, men likevel - 150gr ttsx/etip i 900ms burde kanskje være mulig å forvente ved bruk av krutt som faktisk finnes i kort kasse og patronlengde rundt 75mm?

 

 

Link to comment
Share on other sites

Ragnar Hansen har/hadde hengslet underbeslag som bygde bakover i Rem700SA ved å fjærne skruehullet til framre ADL-avtrekkerbøyleskrue. Magasinlengde mener jeg er 78mm, perfekt for 284win.

 

Hvis ikke kan du jo bare bestille en ULA som er laget til patronen.. 8)

Har en bekjent som har en førsteutgave av en slik.

Edited by Torf
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, pererik said:

Siden du ikke egentlig har behov for dette du prøver på, kan du jo bare gå ned til 140gr kuler. Får jo ttsx med den vekta i 7mm

 

Dette synes jeg er et godt råd (og da med kort kasse, og 7mm-08!). Da jeg jaktet med 150 grs BX i 30-06, gikk kulene gjennom all elgen som måtte stå i veien. Jeg vil tro 140 grs. i 7 mm vil gjøre det samme (med noe mindre ekspandert diameter, men det vil nok også 150 grs kuler få).

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Torf said:

Ragnar Hansen har/hadde hengslet underbeslag som bygde bakover i Rem700SA ved å fjærne skruehullet til framre ADL-avtrekkerbøyleskrue. Magasinlengde mener jeg er 78mm, perfekt for 284win.

 

Hvis ikke kan du jo bare bestille en ULA som er laget til patronen.. 8)

Har en bekjent som har en førsteutgave av en slik.

Har sett på ULA ja! 🤩

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...