Jump to content

Vorn Lynx + våpen i sekken + knall&fall = ??


magnum_mauser

Recommended Posts

Eg fekk denne sekken via ettersøksringen eg er med i. I utgangspunktet er den veldig grei og praktisk. Men eg har likevell vert litt skeptisk til å bruke den fordi eg bur og jakter på vestlandet og her er relativt kupert terreng - det er bratt, bløtt og glatt. Knall og fall skjer jevlig for min del, seinast på fredag hadde eg eit salig svalestup då eg forsøkte å ta ein snarveg ned eit svaberg, eg fant nokre "trinn" i berget som eg trudde skulle gå greit å gå ned. Men i første "trinnet" satte eg foten fast og ramla i utgangspunktet framover. Det var ca 2,5 meter ned til myra og det frista ikkje å stupe ned i den med hode først, derfor satsa eg alt på eit kjempehopp og landa på rumpa i myra med eit plask. Eg har rifla på skuldra og går alltid med handa rundt pistolgrepet, slik at ved fall kan eg løfte rifla opp og unngå at den blir skada - og den metoden har redda våpena mine mange ganger.

 

Og som regel når eg faller på jakt, er det når eg går nedover og eg lander som regel alltid på baken. Slik desse sekkane eg konstruert, ser eg føre meg at det er ei glimrande oppskrift på å knekke kolben. Hvis ein f.ex glir på eit berg eller likande og havner på rumpa/ryggen, vil eg tru at det vil gå hardt utover våpenet, då kolben stikker ned ved rumpa.

 

Er her jegere som har brukt sekken til vorn med våpenet i sekken i kombinasjon med eit klassisk fall der ein lander på rumpa? Og dersom, korleis har det gått med børsa?

 

 

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Jeg har brukt Vorn Deer 42l i mange år nå. Kan ikke si at jeg jakter i slike omgivelser som du beskriver, men jeg har da tatt et svalestup eller to. I og med at våpenet er mellom ryggen og selve sekken vil jeg si at det er forholdsvis beskyttet i all den tid dunjakka og en ekstra genser er i sekken. Jeg har falt og landet på rumpa slik at kolbekappa har støtet hardt ned mot bakken, men det har ikke skadet våpenet. Har ingen konklusjon til deg, annet enn at jeg er svært fornøyd med sekken og at jeg opplever at våpenet er skånet for ytre påvirkning i mye større grad enn når jeg gikk med den på skuldra🙂

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Største utfordringen jeg har med denne sekken er når jeg glemmer at rifla er der og at når jeg setter meg ned på huk for å slippe meg ut en skrent så tar kolben i bakken og dytter meg fremover slik at jeg delvis faller istedenfor å ta et kontrollert hopp. Har skjedd litt for mange ganger og har derfor sluttet å bære rifla i sekken i bratt terreng.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har Vorn Deer sekken som jeg bruker til hjort og rådyrjakt. Siden jeg er så fornøyd med den vurderer jeg en Lynx til toppjakt. Helt fenomenalt å ikke ha denne riflereima hengende på skuldra, egentlig så har jeg nå tatt av reimene på mine våpen etter jeg begynte å bruke denne sekken. Våpenet ligger også godt beskyttet mot riper på ryggen, om det har noe å si. 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Bartemannen said:

Kan ikke huske sist jeg datt.

Kan ikke huske sist jeg ikke datt ;)

Jakter selv til tider i bratte, sleipe lier. Har gått overaskende bra de gangene jeg har hatt rifla i Vorn sekken. Er vel løp, og demper som har fått mest juling.

Syntetisk stokk hjelper vel også litt bedre mot å få en knekk ?

 

Link to comment
Share on other sites

44 minutes ago, magnum_mauser said:

Velkommen til mine områder @Bartemannen, då skal eg love deg at du får friska opp hukommelsen din når det gjelder fall 😉

På tiden å finne frem denne klassikeren fra Øystein Sunde

https://nortabs.net/tab/155/

 

Quote

Det var det året det var så bratt

Da var det spiseplikt på Briskebytrikken

Jeg hoppa rundt og sto mens jeg satt

Og spiste fårikål og snubla mens jeg datt

Japp, spiste fårikål og snubla mens jeg datt

 

 

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

On 10/11/2021 at 9:55 AM, magnum_mauser said:

Velkommen til mine områder

 

Velkommen til mine områder Magnum. (Valgfritt fjell innenfor en times kjøring fra Dombås eller deromkring.)

Inne i fjellet er fall potensiellt dødlige, så  å falle - det gjør jeg ikke! Vil ikke ligge med brukket et-eller-annet når jeg ikke kan tilkalle hjelp. 

Link to comment
Share on other sites

@HaavardEg ser tankegangen din. I teorien slutta eg med fall ca etter eg bikka 30 - det er litt trist når ein er blitt sopass "gammal" at ein tar seg i å tenke "kva knekker eg no" når ein merker at ein glir 😂

 

Men frå spøk til revolver: Med fall meiner eg å gli for å deretter havne på rumpa. Og i dei områdene eg jakter er det relativt bratt i kombinasjon med at det er svært bløtt. Og det som skjer ved nedstigning i slikt terreng er at ein setter foten ned og har i utgangspunktet grep, men i neste sekund løsner og glir underlaget ein trakker på. Og uansett kor bestemt ein er på at fall er uaktuelt, so blir det ein konsekvens når slikt skjer. Eg har aldri skada meg under slike fall, men spesielt våpenet kan få seg ein stygg smell.

 

Link to comment
Share on other sites

Eller som man gjør i Forsvaret:

Fall kontrollert til høyre, mens man roper "Jeg faller, jeg faller, jeg faller" (tre ganger).

PS! Nå er dette kun beskrevet i vinterdirektivet for hvis man faller på ski, og spesifikt ved snørekjøring, samt beskrevet i det gamle direktivet for sykling i formasjon, men som tommelfingerregel kan man si at dette gjelder alle fall i Forsvaret.

  • Haha 4
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...