Jump to content

Rype og skogsfugl 2021


308nm

Recommended Posts

Var ute to dager på et privat terreng i Midt-Norge i helga. Så bra med fugl første dagen, kunne fort hatt 4-5 ryper i sekken, men nøyde meg med to.

Dag 2 virket det som hele området var tomt for ryper. Så 3 rovfugl første dagen, så mulig de har flyttet seg inn på andre terreng.

Link to comment
Share on other sites

Vært ute tre morgener på 4-5 timer siste uka. Sett veldig mye fugl her i skogene på Østlandet. Har ikke noe særlig referanse da jeg ikke begynte med jakt før i fjor, men støkket da opp mye mindre fugl på samme terreng da. Så nesten bare orrfugl i fjor også, utenom en tiur som jeg skøyt. Hadde troa i år, ettersom det var såkalt museår, og jeg innbiller meg at det gir mere fugl til høsten. Våren var også bra da det ikke var sene frostnetter etter våre kom. 

 

Hadde opp masse orrfugl første dagen, men dårlig med skuddsjangser pluss at jeg er litt for treig. Har ikke hund. Andre dagen støkka jeg storfugl også, men så den ikke da det var for tett skog. Når jeg var ute i dag støkket jeg 6-7 storfugl og noen få orrhaner, men på alt for langt holdt. Letter jo på 70m og deromkring, da har jeg ikke mye sjangs. Kom fram til en bratt skråning hvor jeg hørte orrfuglen satt å klukka nedi, men det var jævlig bratt og langt ned så jeg dreit i den. Snudde og gikk en litt annen rute veien tilbake, men den jævla orrfuglen fulgte etter! Hørte den klukke bak meg kanskje 70-100m enda jeg gikk flere kilometer før den ga seg. Prøvde å snu igjen for å finne den men da ble den selvsagt stille. Jævla sniken erta meg, ville jakte jegern! 

 

Så ingen fugl enda i år, men ikke pga lite fugl men heller lite ferdigheter og at de støkker på alt for langt hold. Pluss at jeg ikke har hjelpa av hund. Men jeg gir ikke opp, de trykker vel litt mer utover høsten, også før snøen eller? Den tiuren jeg skøyt i fjor var nok ordentlig flaks, jeg kom snikende over en kul og den satt med ei røy under ei gran bare femten meter foran meg så jeg hadde den på kornet omtrent før den letta. Har nå innsett hvor sjelden det er å komme så tett på! 

 

Hvis noen har tips til en fersk fuglejeger uten hund tas det imot med takk. Tenker da på plassering i terrenget for å støkke dem ut, og ikke inn i tjukkskauen og hvordan komme tettere på, utenom det helt åpenbare som å prøve å være stille. 

Edited by oyskin
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Think! said:

"Rypeflua er en lusflue i samme familie som den forhatte hjortelusflua, som har spredd seg i Sør-Norge de siste årene.

– Da jeg startet rypejakt som guttunge, så jeg aldri rypefluer på fugl."
******************************************************************************

Interessant observasjon. Jeg fant lusfluer på ryper skutt i Setesdal vesthei allerede for om lag 40 år siden. Men det kan jo være lokale variasjoner, slik som det nå er med hjortelusflua? Kunne være artig å høre andres observasjoner....

Edited by Sølvrev
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
  • 2 weeks later...

Vinterjakt på rype er en fin måte å utvide sesongen på. Utfordrende, kaldt og vakkert til fjells midtvinters. Noen få jegere finner glede i dette, selv om antall fellinger er beskjedent. 

Dessverre stanser diverse utleiere denne jakta iår (2022), med ingen eller syltynn begrunnelse. 

Haukelifjell,  Tindefjell(Austbygda) og Ø. Numedal statsallmenning.

Det er triste greier, kan det være at salget har gått så bra ihøst at en ikke bryr seg mer..

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...