Jump to content

Riflestøtte for presisjonsskyting / testing


Grubleren

Recommended Posts

Hva bruker dere som støtte når dere skal teste våpen og ammo? Jeg for min del får ikke dette til med tofot og baksekk enda. Jeg ser jeg har bevegelse i våpenet og ligger dårlig an allerede før jeg tar avtrekk, så å samle i lappen er å håpe for mye. Det er forsåvidt godt nok for skyting som sådan (jeg klarer jo å holde tieren), men ikke godt nok når det skal testes. Noen tips, hadde det kanskje vært bedre med en eller annen puteløsning f.eks?

Link to comment
Share on other sites

Foreløpig er det sekk foran og bak. Begge sekkene er kjøpt på ebay og fylt med ris, så helt optimalt er det nok ikke. Men en helt annen pris enn skytebenken til @bardp. Tofoten (versapod) gir meg ikke samme støtte som rissekken, når jeg skal krympe samlingene. Så da gjør risposen god nok støtte foreløpig.

IMG_20210813_170803.jpg.9479704c9fc062bf725680ebea0c8d03.jpg

Men har tegningen klar slik at jeg kan støpe meg en stabil benk en gang, når jeg får god tid....🙄. Da er det kanskje aktuelt med noe annet en rispose som skytestøtte. 

image.png.d4fedbb0b0cf8e539b295738c147164a.png

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Oryxhunter said:

Foreløpig er det sekk foran og bak. Begge sekkene er kjøpt på ebay og fylt med ris, så helt optimalt er det nok ikke. Men en helt annen pris enn skytebenken til @bardp.

 

Ser bra ut det, er vel noe slik jeg hadde sett for meg jeg også. Hvilke sekker er det der da, hva skal jeg søke etter? Rart det ikke er å kjøpe som hyllevare forresten, med eller uten ris!

Link to comment
Share on other sites

@Grubleren ser ut som det er tomt for framsekk hos den selgeren jeg kjøpt av. Men ser ut som denne er helt lik:

https://www.ebay.com/itm/Hunting-Shooting-Rest-Bags-Front-and-Rear-SandBag-Stand-Holders-for-Gun-Rifle-FG-/312757101384?mkcid=16&mkevt=1&_trksid=p2349624.m46890.l49286&mkrid=711-127632-2357-0

Baksekken er denne:

https://www.ebay.com/itm/Shooting-Gun-Front-Rear-Rest-Bag-Sandbag-Sniper-Stand-Support-Hunting-Outdoor-/353084752428?mkcid=16&mkevt=1&_trksid=p2349624.m46890.l49286&mkrid=711-127632-2357-0

 

Bare i framsekke gikk det 5kg ris... Og kunne sikkert hatt litt til, men da var det tomt i skapet...😉👍 Så fikk beskjed om at det fikk holde.🤣

Link to comment
Share on other sites

15 hours ago, Oryxhunter said:

@Grubleren ser ut som det er tomt for framsekk hos den selgeren jeg kjøpt av. Men ser ut som denne er helt lik:

https://www.ebay.com/itm/Hunting-Shooting-Rest-Bags-Front-and-Rear-SandBag-Stand-Holders-for-Gun-Rifle-FG-/312757101384?mkcid=16&mkevt=1&_trksid=p2349624.m46890.l49286&mkrid=711-127632-2357-0

Baksekken er denne:

https://www.ebay.com/itm/Shooting-Gun-Front-Rear-Rest-Bag-Sandbag-Sniper-Stand-Support-Hunting-Outdoor-/353084752428?mkcid=16&mkevt=1&_trksid=p2349624.m46890.l49286&mkrid=711-127632-2357-0

 

Bare i framsekke gikk det 5kg ris... Og kunne sikkert hatt litt til, men da var det tomt i skapet...😉👍 Så fikk beskjed om at det fikk holde.🤣

 

 

Takk for tipset, helt topp! 🙂

Link to comment
Share on other sites

Det er jo nesten ikke noe som er mer stabilt enn tofot og skikkelig baksekk. Kan være litt utfordrende med meget lett rifle og tofoten rett på betong, men ustødig før du skyter med det oppsettet skjønner jeg ikke, da har du feil basekk. Wiebad sine tunge puter er f.eks helt fantastiske, se bilde

7E61E132-0B66-4FD7-9FDA-61E26DF1D2C3.jpeg

Link to comment
Share on other sites

21 minutes ago, Elgjaeger said:

Det er jo nesten ikke noe som er mer stabilt enn tofot og skikkelig baksekk. Kan være litt utfordrende med meget lett rifle og tofoten rett på betong, men ustødig før du skyter med det oppsettet skjønner jeg ikke, da har du feil basekk. Wiebad sine tunge puter er f.eks helt fantastiske, se bilde

 

For min del er det snakk om en rifle som er lettere enn det du har på bildet ditt, og det er også snakk om tofot rett på betong. Det kan jo hende det hadde hjulpet med en bedre baksekk. Når det er sagt så er jeg absolutt åpen for at undertegnede trenger mer trening i å skyte presist med tofot også!

 

Jeg mener forøvrig å ha oberservert at det kan være forskjell på hvordan forskjellige rifler på en måte "setter seg" i tofoten. Før hadde jeg en Sauer 200-variant, denne opplevde jeg at "satte seg" bedre på tofoten enn min nåværende Tikka CTR. Tikkaen er jo litt lettere, men den er jo ikke lett, spesielt med en ståldemper påmontert. Kan det ha noe med balansen på rifla å gjøre? Løpslengde (CTR'en har jo kort løp)? Jeg har planer om å sette på en matchstokk på sikt, kanskje det kan hjelpe?

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Grubleren said:

det er også snakk om tofot rett på betong

Det kan være problemet ditt, når tofoten står på betong virker den som en fjær som får våpenet ditt til å hoppe opp. Prøv et par lag med teppe under føttene til tofoten og se om resultatet blir bedre.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...