Jump to content

gjestebesøk med eget våpen i annen klubb


salongduden

Recommended Posts

ønsker å starte med pistolskyting om ikke så alt for lenge som jeg kan drive med ved siden av studiene. tenker da kanskje også å erverve eget våpen etterhvert. mitt spørsmål er da; dersom jeg melder meg inn i 1 pistolklubb og dette da blir min hjemmeklubb hvor jeg skyter med eget våpen. i lengre opphold fra min hjemmeklubb kan jeg da bringe med meg mitt konkurransevåpen og skyte hos andre klubber enn der jeg er medlem? eller er det krav om medlemskap dersom du skyter med eget våpen,hos andre klubber enn der du er medlem vel å merke?

 

(PS:helt fersk innenfor pistolskyting)

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke du bare kan møte opp hos en annen klubb og regne med å få skyte der, men har du kjente i klubben kan sikkert vedkommende invitere deg på en tur innom.

Men du bør da være høflig nok til å vike unna dersom klubbens medlemmer fyller opp alle standplassene.

 

Men du har lov til å være medlem i flere klubber, så dersom du har flere lengre opphold på et bestemt sted, så melder du deg inn og får fullverdige rettigheter. :) Et medlemsskap koster jo ikke all verdens.

Link to comment
Share on other sites

ønsker å starte med pistolskyting om ikke så alt for lenge som jeg kan drive med ved siden av studiene. tenker da kanskje også å erverve eget våpen etterhvert. mitt spørsmål er da; dersom jeg melder meg inn i 1 pistolklubb og dette da blir min hjemmeklubb hvor jeg skyter med eget våpen. i lengre opphold fra min hjemmeklubb kan jeg da bringe med meg mitt konkurransevåpen og skyte hos andre klubber enn der jeg er medlem? eller er det krav om medlemskap dersom du skyter med eget våpen,hos andre klubber enn der du er medlem vel å merke?

 

(PS:helt fersk innenfor pistolskyting)

 

Hvorfor vil du ikke melde deg inn i denne klubben som du sier du kommer til å frekventere ofte.... :?::?:

 

les annen tråd om medlemsskap i 2 klubber :)

Link to comment
Share on other sites

:?::?::?::?:

Som NSF medlem kan jeg stille på alle NSF baner å trene på åpne trenings kvelder.

Men jeg viser respekt for lokale regler. Og spør før jeg stiller opp.

 

Hæ?

Jeg "har hørt" at noe slikt gjelder for militærtpersonell i uniform på DFS baner, men NSF baner???

For det første finnes det vel sånn ca. én NSF bane.

Klubben min er medlem i NSF, jada, men banen er å blir vår.

Åpne stevner er derimot en helt annen sak enn åpne treningskvelder, hva nå det egentlig er?

 

 

For mindere opphold er det sikker ingen problem å få lov til å være gjesteskytter, snakk med den aktuelle klubben.

Blir du på stedet lengere kan det være greit å gjøre som de andre her sier. Meld deg inn i den klubben også.

En del trynefaktor spiller nok også inn her. Kommer det en skytter fra en annen klubb som vi ofte har møtt ute på stevner, vil han nok bli ønsket velkommen uten å nøle. Kommer det derimot en helt ukjent kar kan nok nølingen bli noe lengere. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Fortsatt god jul folkens.

 

Eg vil berre sei at i vår pistolklubb er folk hjertlig velkommen ifrå andre klubber for å trene og, og eg synes at gjestfrihet må vel vere den beste måten å kunne støtte kverandre og knyte bånd.

Hvis folk har kjekt ilag og kunne trene som det passer best så hjelper me kvarandre å holde hjulene i sporten igang.

Link to comment
Share on other sites

Jmonsen.

På våre treninger er vi nå så mange at vi må kjøre treningen i to grupper. Dersom alle utenfor klubben skulle ha like stor rett til å kapre seg en plass og trene på våre dager (vi leier kommunal bane), ville nok mange medlemmer måtte snu i døra på grunn av for lang kø, og de hadde etterhvert sluttet.

 

Jeg mener at det er den disponerende klubbens rett til å prioritere sine egne medlemmer først. Våre medlemmer betaler faktisk for å ha den to dager i uka.

Link to comment
Share on other sites

Hadde noen lest hva jeg skrev og ikke kverulert, så hadde tråden dødd og verden hadde gått videre.

 

Idretten har en del felles begreper og felles lover.

 

§ 1 Formål

 

Idrettslagets formål er å drive idrett organisert i Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité (NIF)1.

 

Arbeidet skal preges av frivillighet, demokrati, lojalitet og likeverd. All idrettslig aktivitet skal bygge på grunnverdier som idrettsglede, fellesskap, helse og ærlighet.

 

 

Når jeg reiste mye var jeg på haugevis av baner å trente, en telefon og en var velkommen.

Tror jeg husker en klubb som var sær å gjorde oppmerksom på at det kun var for medlemmer av «gutteklubben Grei»

Ps den klubben råttent på rot.

Link to comment
Share on other sites

Som Monsen sier, tar man én telefon vil man nok ha en bane å skyte på. De som tar opp røret i andre enden er jo også skyttere og skjønner nok problemene for en kar som reiser mye.

 

Men for trådstarter er det vel snakk om å frekventere 2 baner jevnlig, da bør man nok melde seg inn i begge. Husk at en evt baneavgift neppe dekker alle utgiftene med drift av banen og materiell, så skal man bruke en bane ofte bør man også være med på å betale gildet.

Link to comment
Share on other sites

Javel, jmonsen. jeg skal ta på meg å være kverulant, men jeg klarte da å lese dine to linjer.

Jeg vet ikke hva jeg missforsto, men du kom med en påstand i første linje som ikke stemmer.

 

Som NSF medlem kan jeg stille på alle NSF baner å trene på åpne trenings kvelder.

 

Det er altså kverulering å fortelle tråstarter at han faktisk ikke har slike "rettigheter", at han derimot har mange fine muligheter er vi nok skjønt enig om.

 

Jeg skjønner ennå mindre når du siden drar opp en paragraf fra NIF's lover. Min oppfatnig av frivillighet, demokrati, lojalitet og likeverd omfatter også arbeid og utgifter.

 

God Jul & Godt nyttår

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror dere snakker forbi hverandre. Når jeg leser "gjestebesøk" ser jeg for meg en meget begrenset varighet. Jeg har selv vert medlem av 2-3 norske pistolklubber i slengen. Hvis jeg ikke husker helt feil så trakk jeg grensen for innmelding når jeg fikk meg en leilighet i byen det var snakk om. Jeg så ikke noen grunn til å melde meg inn når jeg ikke hadde fast adresse der.

Link to comment
Share on other sites

Nå synes jeg du synker lavt, spesielt for en moderator, med å gi meg inndirekte skylden for all krangel innen skytesporten!!

Jeg deltar i en debatt, og jeg kan med hevet hode forlate den uten å ty til ufinheter.

 

NIF regler gjelder ikke for ting de ikke eier eller råder over, så ikke gi NIF makt de ikke har.

 

At gjesteskyttere er velkommen de aller fleste steder er vel greit.

Link to comment
Share on other sites

Som moderator så modererer jeg.

Som debattant debatterer jeg.

Dette er jeg nokså klar på, og kan ikke se at jeg har moderert noe som helst i denne tråden.

 

Alle klubber i NSF er forpliktet til å forholde seg til de overordnede lovene til NIF. Det kan vi like eller ikke like slik er det.

Angående skytebaner så er de aller fleste bygget med tilskudd fra det offentlige. Dette være tippemidler eller andre.

Anleggene eies av den enkelte klubb.

Men når klubbene ikke er villige til å samarbeide eller slippe til tilfeldige skyttere som vil ha en treningskveld for de de tilfeldigvis er på stedet er det galt.

Holdninger som enkelte her har lagt for dagen skremmer meg, vi som eier baner (klubber) og vi som drifter anlegg (medlemmer) har en plikt til å ta i mot de som har behov for en treningskveld når de er hjemmefra.

Som reisende rundt i Norge i en lang del av livet har jeg vært innom mange klubber. Det være seg DFS baner og NSF anlegg. Og har betalt den treningsavgift som har vært forlangt av meg med glede.

Slik må det og være skal skytesporten være liv laga.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Så, bare for å se om jeg forstår jmonsen:

 

Dersom jeg er medlem av en fotballklubb, tilknyttet NIF, så kan jeg komme på hvilken som helst fotballbane,

tilhørende en annen fotballklubb som også er tilknyttet NIF og forvente at jeg kan sparke fotball når jeg har lyst ?

(bytt ut fotball med hvilken som helst annen idrett organisert i NIF)

 

Skytebanen som klubben min har, er bygget på dugnad, finansert av egne midler.

Men, vi har ikke noe problem med å la "ikke-medlemmer" benytte seg av den på de

organisterte treningsøktene våre, så sant kapasiteten ikke skulle lide av det.

Ikke-medlemmer må belage seg på å betale dobbel treningsavgift.

 

Det eneste vi ber om, er å få se dokumentasjon på medlemsskap i annen klubb og startkort,

da vi ikke har myndighet til å be om å få se våpenkort.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

takk for alle innspill gutta;)

 

får sikkert svar på endel andre ting jeg lurer på under dette kurset.

 

nå har jeg tenkt å faktisk utforske pistolskyting litt nærmere og skal dermed ta sikkerhetskurset nå førstkommende helg. da har jeg ihvertfall de papirene klare. så får jeg bare se hvor mye dette fenger:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...