Jump to content

Fox kuler og ekspansjon - nokon som har testa desse i praksis?


magnum_mauser

Recommended Posts

Hjort som skal selgast, skal hvertfall her i området skytast med blyfrie jaktkuler. Til 308 og 338 har eg velprøvde alternativer (rws og barnes). Men i 9,3'n kjøpte eg inn nokre pakker med 220 grns Fox for å prøve, og etter litt uhøgtidlige tester i vannkanner med plankebiter mellom i vinter, so vart eg litt betenkt. 338 med barnes 225 grns hadde i den testen ein tilnærma perfekt ekspansjon, kula kunne blitt brukt til reklame for barnes. Men fox kula i 9,3 ekspanderte ikkje so mykje som eg ville forvente, det er ei 220 grns kule og testen var på ca 10 meters hold - so plenty med hastighet.

 

Eg har høyrt rykter om variabel ekspansjon med desse kulene, men rykter er eingang rykter. Eg snakka med ein som er tilknytta bransjen og fox, som sa at desse kulene ekspanderer best i bløtvev og derfor var hans erfaring etter å ha skutt ein haug med villsvin at kulene oppførte seg perfekt til praktisk bruk.

 

Men testen eg gjorde, var nok til at eg vart litt "fundersam". Er her nokon som har brukt fox sine kuler til jakt som kan seie litt om erfaringer?

 

Legger ved bileter som viser forskjellen mellom fox i 9,3 (til høgre) og barnes i 338

20210825_075950.jpg

20210825_075920.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Har ikke testet FOX selv, bruker 250gr GMX i 9,3x62. Ikke felt så mye med den enda, og ikke funnet kula. Men gjennomskyting og moderat kjøttsvinn. I video over er det 308, men blir vel ikke helt ulikt 9,3.

Kula har vel ikke vært på markedet så lenge, så det er sikkert ikke all verdens med erfaringer. Ser det er noe på Robsoft og USA forums. 

 

Link to comment
Share on other sites

Har brukt kula på jakt et par sesonger nå, er veldig godt fornøyd med den i 8x57 i allefall. Har skutt en del elg med den. Opplever at den ekspanderer raskere enn Ecostrike som jeg brukte sesongen før. Korte utras, lite blodskutt kjøtt, rask utblødning er inntrykket. Har også fått tilbakemelding fra enkelte som har prøvd den i 9.3 som har vært skeptiske på lite ekspansjon, så det er mulig den fungerer ulikt i ulike kaliber. Har også skutt noen rådyr med 120gn fox, har også fungert utmerket. 

 

 

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 8/25/2021 at 11:09 AM, znopi said:

Har ikke testet FOX selv, bruker 250gr GMX i 9,3x62. Ikke felt så mye med den enda, og ikke funnet kula. Men gjennomskyting og moderat kjøttsvinn. I video over er det 308, men blir vel ikke helt ulikt 9,3.

Kula har vel ikke vært på markedet så lenge, så det er sikkert ikke all verdens med erfaringer. Ser det er noe på Robsoft og USA forums. 

 

Hvilken tenker du på?

E9524826-B870-43DE-8EBC-018C71024C03.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Testen du linker har hastigheter mellom 420 ms og 600 ms. Så lav fart er vel ikke relevant for jakt på normale avstander. De fleste har vel fått med seg at homogene kuler trenger høyere fart enn dette.

 

Men en fin reminder på at man må være oppmerksom på kulens hastighet ved lengre hold vs ekspansjon.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Når det skytes flere skudd i samme gelatinblokk er resultatene ikke helt å stole på. Det ble også brukt noe som så ut som en trekloss fremfor gelatinblokkene. Tre er kompressibelt og har tetthet mellom 0,3 og 1, når den i tillegg skytes på flere ganger blir det en ukjent variabel som ikke er lik fra skudd til skudd, og fra en test til en annen. Type gelatin og temperatur påvirker også resultatet svær mye. For å få sammenlignbare resultater må alle parametre være lik fra skudd til skudd, og skal flere tester sammenlignes må begge testene utføres likt.

Det er synd at det legges ned så mye arbeid i testing uten at det gjøres forsøk på å standardisere måten det utføres på.

Jeg så gjennom videoen, men fikk ikke frem lyden, så jeg vet ikke om det ble opplyst om ekspandert diameter og penetrsjonslengde for hvert skudd. Jeg savnet uansett bilder av kulene etter testen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...