Jump to content

Eldre Rifle, info?


BuhagSuhl

Recommended Posts

Isak Rasmus Tenden var børsemaker og kjøpte rolling blokk låskasser som han bygde opp til jaktvåpen.

Legg merke til at denne har doble utdragere. Våpenet er nok produsert før 1890 og er ikke registreringspliktig.

Kaliberet kan være 12 mm, men ofte med en annen hylse enn den militære. Tenden solgte også ammunisjon og hylser med sitt navn som bunnstempel. 

Link to comment
Share on other sites

Er det en rifle, eller en hagle? Kan ikke se rifling i løpet på bildet. Noe med konturene på låskasse og høne sier hagle etter 1900, og jeg har bare sett den måten å feste hane- og høneboltene på hagler. Men jeg kan absolutt ta feil, er ingen ekspert på Tendens kreasjoner. Hvor stort kaliber er det sånn omtrent hvis du måler i munningen med en linjal?

Link to comment
Share on other sites

16 eller muligens 12 ja, jeg har sett begge kalibre i RB fra Tenden mener jeg. 

 

Hvis du ser på overkant av låskassa rett over hønebolten, så er det en rund "hump" med en lavere skjæring bak humpen. Dette er for å få nok klaring til å åpne høna på hagler, som har for stor diameter på støtbunnen til å fungere i en standard rifle-låskasse. Riflene har rett overkant på kassa over hønebolten, uten denne humpen. Samme med rifler boret opp til finkalibrede hagler, jeg tror det bare er kaliber 16 og 12 som behøvde slik annerledes låskasse.

 

Jeg kan ta feil, men jeg tror ikke RB låskasser for kalibrene 16 og 12 var vanlige før ca 1900. Dermed er denne sannsynligvis registreringspliktig ved eierskifte fra noen som har eid den lovlig fra før 1990...

Link to comment
Share on other sites

Vanskelig å vite sikkert. Jeg ser 8-tallet går igjen på både pipa og kilen en fester forskjefte til pipa med? Muligens også på andre deler? Sannsynligvis er dette et nummer brukt for å holde styr på hvilke deler som er til hvilket våpen, når en jobber med flere håndtilpassede våpen samtidig og for eksempel skal blånere en haug smådeler sammen. Da er dette våpen nummer åtte av en batch på hvor mange de nå enn hadde under produksjon samtidig. Ganske vanlig med slike numre i småskala serieproduksjon, særlig hvis en ikke brydde seg med å ha serienummer på hele våpenet.

 

Det lange nummeret kan være ment som et våpennummer, men hvis det var skjult av treverk er det mer sannsynlig et serienummer fra den fabrikken som lagde pipa. Tenden brukte mye halvfabrikata fra inn- og utland, som så mange andre børsemakere. De som drev litt større fikk ofte produsert hele våpen i utlandet, oftest Belgia, og merket dem med eget navn før salg. Våpen ment å omsettes under egne varemerker hadde ofte merking fra den egentlige produsenten skjult under treverket, jeg har sett våpen fra både Hagen og Tenden hvor det er andre serienummer under stokken enn utenpå.

Link to comment
Share on other sites

Fabrikkmerke I.R.Tenden, det finnes flere registrert slik så det er ikke ukjent for våpenkontorene. Ingen modellbetegnelse, er ikke alle våpen som har det. Hvis de insisterer så kan du kalle den en Rolling Block uten å lyve. Siden du fant et nummer et sted kan du jo bruke det som våpennummer.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...