Jump to content

Pisse på post


Fuglehaven

Recommended Posts

Jeg har jaktet i mange år, og egentlig alltid fått høre at man ikke skal pisse i nærheten av posten man sitter på. (Jeg har stort sett overholdt denne regelen også, evt hatt flaske)

 

Spørsmålet er om det egentlig er noe problem?

 

Kjenner dyrene forskjell på om det er mennesker som urinerer, om det er en rev, grevling, rådyr, elg eller en spurv? 

Jeg tenker alle dyr skvetter rundt om i skogen, så har det egentlig noe praktisk betydning om et menneske gjør det?

Og normalt så sitter man jo med vinden riktig, så evt lukt blåser jo vekk. 

 

Link to comment
Share on other sites

Dyr bruker urin som kommunikasjonsmiddel. Alle som har hund vet det. Pisser du sier du: her er jeg!! Men sitter du mer vinden i ansiktet spiller det vel liten rolle. 
bortsett fra under lokkejakt kanskje? Om bukken runder deg er det vel større sjanse for at den får ferten om du har sprøytelakkert terrenget med piss

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Skaubjønn said:

. Pisser du sier du: her er jeg!!

Eller egentlig sier du: her har jeg vært. 
 

Jeg har hørt om noen forsøk i USA på hvithalehjort, at de var mye mer redd for utåndingsluften fra mennesker enn urin. ( har ingen referanse til forsøket, så det kan være ett rykte. )

Link to comment
Share on other sites

Joda jeg er både enig og uenig i hva dere begge sier. 

Det er vel kanskje mest situasjonen man er i som bestemmer?

Er dyret jaget, stresset, helt rolig, nysgjerrig eller bare ikke bryr seg, så kan det vel egentlig tippe begge veier om de bryr seg om litt skvetting rundt i heia. 

Det tryggeste vil så klart være å ikke pisse i nærheten, men usikker på om det er veeeldig avgjørende også. 

 

Dessverre så forskes det vel mer på andre og langt mindre spennede områder, enn om det er lurt å pisse på post eller ei. 

Link to comment
Share on other sites

On 8/8/2021 at 6:18 PM, Jegermeistern said:

 

Det aller tryggeste vil vel så klart være å ikke pisse i buksa!

Minner meg om første turen på villsvinjakt.. Visste om det med pissing så jeg hadde med meg ei passe stor brusflaske. Da jeg også har den uvanen at jeg røyker tenkte jeg å slå to fluer i ett smekk og fyllte en skvett vann i bunn for å slukke sneipene. Det gikk bra første kvelden, måtte ikke pisse i løpet av de timene jeg var der. Andre kvelden så måtte jeg etterhvert noe så for jævlig pisse. Det var kullmørkt så alt måtte foregå i mørket. At en også hadde på litt mye klær gjorde det ikke bedre, heller ikke at en måtte være stille. Korken på flasken var i minste laget, men fikk da på en måte plassert tuten der den skulle være.

Befrielsen var stor når jeg endelig kunne slippe strålen løs, men det gikk fort over når en kjente en ble våt og en desperat stoppet opp og justerte litt på korken for å treffe bedre. Ingen bedring på andre forsøk og heller ikke på tredje. Da var jeg egentlig ferdig og satt i en relativt blaut dam med ei knapp halvfull flaske. Satt der en liten times tid og ble kaldere og kaldere i baken, men det kom da en liten gris etterhvert så jeg skjøt den.
Når jeg skulle ta med pisseflasken så så jeg årsaken. Det var brent hull i plasten. Den vannskvetten jeg hadde hatt i bunn var blitt sugd opp av stumpene fra dagen før og en sneip hadde så brent hull i flaska. Meget lite flatterende syn når jeg kom til resten av gjengen med fangsten og en svart våt flekk i hele baken…

 

  • Like 1
  • Haha 4
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...