Jump to content

montering av kikkertsikte (NM)


700R

Recommended Posts

Hei, skal montere ett Hawke Vantage 4-12 kikkertsikte på salongrifla og i den forbindelse så har jeg lest gjennom hvor mye nm man skal bruke når man monterer kikkertsiktet. Finner da denne setningen i manualen og skjønner jeg det riktig skal jeg ikke dra til med mer enn 1,8nm på selve ringene rundt kikkerten. Da er mitt spørsmål om det går bra å dra til med 2nm? Momentnøkkelen går fra 2-10 og alternativet er da å dra til med håndmakt og heller sikre med gjengelåsing

 

Warning: Avoid over tightening the rings. This can damage the scope affecting performance or rendering it inoperable. (16 in/lbs) (1.33 ft/lbs) (1.8 Nm) for ring cap screws and (30 in/lbs) (2.5 ft/ lbs) (3.4 Nm) for ring base screws.

 

 

Link to comment
Share on other sites

hvis korrekt moment er 1,8Nm gjør det nok ikke noe om du drar til med 2,0:) 10% forskjell gjør ingenting.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

1,8 eller 2 NM spiller ingen rolle. Det er disse som skal dra til så det knaker fordi "da sitter de" som disse advarslene er rettet mot. Det er ofte samme folk som skrur igjen oljetappepluggen på biler så du må bruke 1 meter med forlenger på pipesettet så du får den av igjen 😫

Edited by Rugerdud
Link to comment
Share on other sites

Vet ikke helt hvilke baser(?) og ringer du benytter, og størrelsen på skruene. Nå er dette også en "salongrifle" uten særlig rekyl det er snakk om.

 

Slik gjør jeg dette (Typisk montering av Leupoold QR, QRW, PRW etc. (og bruker ca 1 time på det):

 

Om dette er montering av baser (på låskassen) deretter ringer:

 

Avfett den del av låskassen hvor basene skal på. Avfett kontaktflaten på basene. Avfett røret på kikkerten. Skru basene løst fast på låskassen slik at du ser at skruer etc. går problemfritt uten motstand, har korrekt lengde etc. og at alt "ser greit ut". (Mye værre å finne dette ut etter at alt er "limt" fast".) Demonter. Legg litt (en dråpe) blå (event grønn(?) på grovere kaliber) loctite der basen skal på låskassen. Pass på å ikke få loctite steder der du ikke ønsker loctite (særlig om du bruker sterkere enn blå). Dette vil du IKKE ha i mekanismen. Skru fast basene med angitt moment på skruene. (Du vil nå typisk se at blå loctite presses ut fra basene når du skrur til skruene.) Tørk bort overflødig loctite.

 

Sjekk at basene er montert korrekt på låskasse (at det virker beint etc.)

 

Monter ringene i basene (på den måtte en skal etter bruksanvisningen). Legg siktet i ringene, og juster siktet i lengderetningen slik du vil ha dette i forhold til øyeavstand/ og hvordan det ellers passer. Sjekk at bolt etc. passer og funker greit. Marker siktets plassering i lengderetningen. Prøv både stående, sittende, liggende.

 

Test skruene som holdet de 2 ringhalvdelene sammen, - at alt passer/ gjengene er ok etc.

 

Vatre av rifla/ låskassen så godt du klarer. (Videre må denne nå ikke komme ut av vater). Legg siktet i ringene der du skal ha dette i korrekt lengderetning, og vatre av siktet. Pleier gjøre dette ved å sikte gjennom siktet og se at korset er parallelt med krysslaser. (Loddsnor eller annet loddrett opplegg kan selvsagt også brukes). I tillegg pleier jeg å legge en vater oppå justeringstårnet (etter at beskyttelseskappen er tatt av). Du har nå funnet et opplegg for å vatre av låskasse + sikte og sjekket at dette fungerer.

 

Ta siktet ut av ringene. Legg 1 dråpe blå loctite i bunndelen og 1 dråpe i toppdel av ringene og stryk utover med en finger (bruk en plasthanske på fingeren). Legg siktet i ringene og juster siktet i vater og korrekt lengde. Legg oppå øvre ringhalvdeler. Juster alt gradvis til i 8- talls tilstramming. Sjekk fortløpende at alt er beint/ i vater Juster alle skruer likt, til sist til korrekt NM. (For å unngå å stramme for mye - gå over til Nm verktøyet i det du kjenner at det blir noe motstand over hodet - da unngår du å stramme for mye initielt). Du vil nå se at litt loctite presses ut fra ringene. Tørk bort.

 

Jeg bruker loctite (oftest blå). Jeg har en ikke-vitenskapelig tanke om at loctite tetter/ beskytter mot fuktighet (korrosjon), fungerer litt som en "bedding" samt svak liming/ friksjon. Bakdel med bruk av loctite er at det er noe vanskelig å få bort fra delene om delene senere skal demonteres og gjenbrukes, men kan pusses forsiktig bort. På en salongrifle om denne ikke skulle brukes utendørs utenfor tett tak, (kun ute i godvær eller på bane til blinkskyting) kan det være jeg hadde droppet loctite. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...