Jump to content

Pusseutstyr, anbefalninger


700R

Recommended Posts

Hei.

Det fine med kammeret er jo att de som ikke har noen bekjente å spørre kan mase på alle andre ;)

Jeg har til nå brukt billige pussesett for å rengjøre jaktrifla i 6,5 og hagla. Situasjonen er derimot att jeg nå har lagt inn ny bestilling på ei rifle i 22lr som kommer neste uke.

Man blir jo fort sittende å fundere over alt når man kjøper noe nytt, og for meg så har spørrerunde landa på våpenpuss. Man leser om bronsebørster vs nylonbørster , bore guide eller ikke, dra børsten begge veier eller bare en vei for deretter å skru av børsten osv. 


Så:

-Er det noen universal bore guide jeg kan bruke på alt fra 22 lr til 30kaliber?

-er de nye plastbelagte pussestengene fra biltema noe bra?

-bronsebørste vs nylon? For 22lr og egt generelt

-hvilken olje bruker dere for å renske løp

-hvilken olje bruker dere for å smøre

Jeg har bare brukt biltema sin våpenolje, så finnes sikkert mye bedre. 

 

Finnes mye om våpenpus, men setter pris på om noen kan ta seg tid til å liste opp noen anbefalinger av dagens produkt/ noe de har brukt i flere 10 år.

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • Olesøn changed the title to Pusseutstyr, anbefalninger
  • 4 weeks later...

Er selv ganske opptatt av vedlikeholdet av mine våpen. Anbefaler tetra sine produkter. De har fungert veldig bra for meg. Har brukt dem i et par år ikke i 10 år enda. Bruk pussebenk, så unngår man søl og all skiten renner ut løpet i rett vei istedenfor inn igjen i kammeret og i kriker å kroker. Itillegg føles pussingen mye enklere kjekkere. Har hatt veldig gode resultater med tetra sin cobber solvent, som har rengjort skikkelig skitne og sletne mauser løp fra 1940 og gjort dem skinnende blank etter all guffen var fjernet. Bruker bronze børster da nylon børster ikke biter nok til å fjerne skit som sitter godt. Bronze børstene er myk som smør iforhold til metallet inne i løpet, så de gjør ingen skader der. Men drar den bare gjennom en 5-6 ganger. Er vel mer aluminium og stål stenger, spesielt de som man kan demontere som ikke er anbefalt å bruke. En onepiece pussestang er det beste, bruker igjen tetra sin her. Tetra sin bore conditioner fungerer også veldig bra og sitter lenge og beskytter bra. Tetra har også disse våpenolje serviettene som er veldig praktiske å bruke ved rengjøring. Har aldri hatt problemer med rust på mine våpen. Jeg er også nøye med å aldri ta på metallet når våpenet skal lagres. Dette er fordi det sitter salt på huden som setter seg på metallet og vil etterhvert skape rust flekker med mindre man tørker metallet med våpenolje uten å ta på metallet etter våpenet er klar til lagring.

Bruker også tetra sin universal boreguide som passer på alt i skapet mitt, som starter på 223 og opp til 9,3x62.
Uansett om du ikke går for tetra sine produkter, så ville jeg gått for noe kvalitets pusseutstyr.

Edited by Dangle
Link to comment
Share on other sites

Jo 22lr må også pusses, er mye overtro der, men alle våpen bør pusses.

Pusser alle våpen , etter skyting samme om det er etter 1 eller 300 skudd, det tullet med endring av treffpunkt i 22lr ser JEG som noe gammelt tull og overtro.

Edited by 460XVR
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Før trodde jeg og det og pusset etter vær trening 3-4 ganger i uken. Nå har jeg sikkert skutt 30.000 skudd med min Sauer 200 STR i 22lr siden sist den var pusset. Og den har vel aldri gått bedre en nå. Tror ikke det er mange av de som virkelig skyter mye og konkurrerer som pusser sine 22lr i noen grad.

  • Like 2
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg anbefaler en Tipton pussestokk, tipton pusselappholdersett for Paul Clean og pusselapper fra Paul Clean. Da har du utstyr for alle kaliber. Du pusser kun en vei - fra kammer og fremover. I stedet for børster bruker jeg egne "slipepussepropper". Disse er lik vanlige propper, men har en annen konsistens som gjør samme nytte som børster. Pusse løpet etter hver skyting, unntatt etter siste trening før konkurranse.

22 minutes ago, bardp said:

Tror ikke det er mange av de som virkelig skyter mye og konkurrerer som pusser sine 22lr i noen grad.

Alle på landslaget pusser etter hver trening :-)

Link to comment
Share on other sites

32 minutes ago, 460XVR said:

det tullet med endring av treffpunkt i 22lr ser JEG som noe gammelt tull og overtro.

Det er individuelt fra pipe til pipe. Min kan bruke opp til 20 skudd for å komme til stabilt treffpunkt igjen. Ikke hver gang, men ofte nok til at jeg skyter minst 15 skudd før jeg tørr å stole på at den er stabil.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg pusset 22lr løpet måtte jeg skyte 15-20 skudd før den samlet skikkelig. Når jeg ikke pusser det samler det etter 3-4 skudd. De første skuddene havner gjerne i ytterkant av tieren eller så gar i 9 uansett. Det løpet jeg bruker nå er skutt litt over 100.000 skudd og går fremdeles glimrende. Mulig en kan forlenge livet noe på løpet med pussing men det gidder jeg ikke. Da spanderer jeg heller et nytt vært tiende år. Presisjonen blir ikke bedre av pussing. Da er det nokk mye mer å hente på skikkelige skudd.

Link to comment
Share on other sites

Har litt samme problemet som trådstartar. Har eit gammalt pussesett med 4-delt pussestang i stål. Problemet med denne er at den har ein tendens til å ville skru seg opp, og då vert stanga slarkete noko som gjer at den byrjar "subbe" bort i løpet.

 

Trur det kan verte vanskeleg å få ei stang til alt frå 22 til 458 (mitt behov). Det eg har gjort med 22'en er å lage meg ei snor med ei løkke midt på. Tre denne gjennom løpet, og bruke pusseklutar. Ikkje ein permanent løysing då eg sikkert skulle hatt nokre messingbørstar, samt at snora kan slipe på munningen om ein ikkje er forsiktig. 

 

Eg ser for meg to stenger. Ei for kal. 17-22 og ei frå 260-458. 

 

Eg er heller ikkje så redd for å bruke messingbørstar. Eg kan ikkje sjå at dei skal kunne slite så mykje på ei riflepipe. I alle fall med mitt bruk. Eg er vel tilhengar av å pusse etter behov. Eg ser over børsa etter bruk. Har eg vore på skytebanen, drar eg ei LETT olja fille over alle utvendige ståloverflater. Har eg vore i skogen drar eg samme filla over ståloverflater. Drar og ofte ei pussefille gjennom løpet samt tørker av fukt. Spesielt mellom løp og trestokk. Pussing gjer eg maks eit par gonger i året (skyt maks 200-400 per børse). Kan ikkje sjå nokon god grunn til å pusse børsa før funksjonen/presisjonen er påverka.

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
nhd skrev (På 21.6.2021 den 23.14):

Jeg anbefaler en Tipton pussestokk, tipton pusselappholdersett for Paul Clean og pusselapper fra Paul Clean. Da har du utstyr for alle kaliber. Du pusser kun en vei - fra kammer og fremover. I stedet for børster bruker jeg egne "slipepussepropper". Disse er lik vanlige propper, men har en annen konsistens som gjør samme nytte som børster. Pusse løpet etter hver skyting, unntatt etter siste trening før konkurranse.

Alle på landslaget pusser etter hver trening :-)

Hvem selger Paul Clean produkter i norge ?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...