Jump to content

lage lyddemper?


Hammers

Recommended Posts

For å lage en medium size demper til 22LR trenger du litt tape og denne;

 

no-31102006_lrg.jpg

 

Nå tenker du sikkert "tulling" men om du prøver så vil du oppdage at dette faktisk funker.

 

PS-fullsize lager du av 1,5liters flasker:-)

Link to comment
Share on other sites

Før du følger følgende tips, så må du huske å varsle øvrigheten om at du skal lage deg en demper.

 

Stille 1gangs 22lr demper: 1stk 1/2liters plastflaske, tapet til munningen

Veldig stille 1gangs 22lr demper: 1 stk 11/2liters plastflaske tapet til munningen.

 

Seriøst, så trenger du ett rør på ca Ø40mm, lengde 180-200mm, og med en innbyrdes avstand på 20-30mm mellom baflene (som gjerne kan lages av 1,5-2mm aluminium med biter av ett plastikk rør som avstandstykker).

Link to comment
Share on other sites

Ja, på en 22 og med subsonic ammo fungerer det veldig bra. Trenger ikke nødvendigvis være en flaske, jeg har en liggende laget av en 20cm bit PVC-rør (hvit avløpsrør, 32mm), i munningsenden har jeg tapet et dobbelt lag elektrikkertape for å lage et "rør", i børseenden har jeg lagert to foringer av noe plastgreier som passer trangt innpå løpet. Tredde dette på plass og skjøt hull i tapen i front. Det ble utrolig stille.

 

En kan sikkert leke seg med fres og dreibenk og finne på noe utrolig smart noe, men om en har plass til det så er det ingenting som slår volum.

Link to comment
Share on other sites

Klart det gjør, vil man være litt spesi, så kan man lage en løpsmontert flaskeholder (som man kan skru/klemme flaskene fast i).

 

 

En eller annen plass på verdsveven finnes det en kar som selger sånne overganger, angrer på at jeg ikke bestilte noen den gangen jeg var inne på den siden:-(

Link to comment
Share on other sites

nei, meld deg inn på silencertalk og les, mye info der selv de er vedlig skeptiske til alt som ikke er amerikansk.

 

Men for en 22-demper har du fått all info som trengs i denne tråden:-)

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde 2 ødelagte 3 batteriers maglite. Funker som pokker. Jeg driter jo i salongrifla mi, for den skal brukes for alt den er verdt. Så jeg fant et rør med litt større diameter enn hullet i løpet. Satte en helt rett stålstang inn i løpet, og satte røret utenpå. Så sveisa jeg fast røret til løpet. Røret hadde jeg borra masse hull i. Så lagde jeg akkurat så stort hull i bakveggen til magliten så den passa med presspasning utenpå løpet. Så stappa jeg fullt av glava nedi der, mellom det påsatte røret, og magliten. Også skrudde jeg på den originale bakveggen fra ei annen ødelagt maglite på fronten.

 

Dette funker greit til mitt bruk da jeg bruker redusert ammo. Stinger bråker så og si like mye som alltid. Jeg lagde dette mest for å se om jeg fikk det til, kombinert med fritidsproblemer på nevnte tidspunkt + at den stygge rifla så litt tøffere ut med lyddemper :oops: Men jeg vil vel kanskje påstå at en original lyddemper vil funke bedre. Jeg har i tillegg halvauto, så det blir uansett et smell ut av sluttstykket :? Kan hende dette oppsettet mitt hadde funka perfekt til ei boltrifle. Jeg aner ikke.

 

Men brukte ikke lange tida på å lage dette, og det er jo alltid litt morro å prøve ut ting.

Link to comment
Share on other sites

Eg lagde ein lyddemper til ein 9mm pistol ein gang som eg testa på ei .22 rifle og denne fungerte meget bra selv om den har veldig stor diameter i senter av innmaten. Eg dreia K-baffels i aluminium som ble montert i eit rør av rustfritt stål.

 

Her har du litt inspirasjon:

 

lyddemperbaffels9mm3mmbme9.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det finnes en del løsninger for å montere demper uten å gjenge pipa. Men har en kunnskap/evner til å lage en skikkelig demper fra grunnen av så er da ikke det å gjenge pipa noe problem:-)

Link to comment
Share on other sites

sånn ser den gamle ut

 

Mener du at denne ikke var effektiv? Jeg synes patenten så veldig grei ut, mye enklere og mer volum enn med K-bafler.

 

Det er jo mulig at en annen utforming av baflene kunne gitt bedre resultat. Feks. å stanse en kon i baffelen slik at den blir "spissere" bafler.jpg

Jeg har bare sett hjemmelagede salongdempere med flate baffler og de fleste mener at det fungerer bra til .22LR.

Link to comment
Share on other sites

Hei. Å god jul

Jeg driver med et prosjekt til en 300/221 der jegskal lage ny demper. å i den sammenheng søkt litt inspirasjon i denne tråden.

Hvca skal man bruke til ytterrør? stål eller alu?

Om man bruker alu. til ytterrøret hvor tykkt(tynnt) må/kan det være?

Link to comment
Share on other sites

Mener du at denne ikke var effektiv? Jeg synes patenten så veldig grei ut, mye enklere og mer volum enn med K-bafler.

 

Det er jo mulig at en annen utforming av baflene kunne gitt bedre resultat. Feks. å stanse en kon i baffelen slik at den blir "spissere" bafler.jpg

Jeg har bare sett hjemmelagede salongdempere med flate baffler og de fleste mener at det fungerer bra til .22LR.

 

jeg sier ikke den IKKE funker... men hadde vert litt morro og få prøvd noe som noen glupe huer har tenkt og grubla over og finni ut att det er det beste.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har hatt lyst å prøve en flaske som demper en stund, men har ikke orket å sette i gang på den gamle salongen. Fikk motet opp og satte i gang 2. juledag, og demonterte hele driten og gjorde den rein. Skrudde av det åpnet siktet, satt på "ny" montasje og "ny" kikkert(Jahti Jakt 1.5-6x42 med lys). Våpenet er en Norconia(samme som XXL solgte for 500 kroner i sommer), og har ikke hatt noe spesielt bra presisjon noensinne. Justerte også avtrekket litt, og det ble veldig mye bedre. Langt fra like bra som på rifla(signaturen), men likevel MYE bedre. Så teipet jeg noen runder med sølvteip rundt pipa for at det skulle tette best mulig, også teipet jeg noen runder til over flaska igjen.

Flaska er også dekket av sølvteip. Burde kanskje vært noe inni demperen, men jeg stikker på banen i morra og tester uansett. Stokken ser helt jævlig ut, og er vel igrunn bare en planke som har blitt lakkert i en stygg brunfarge. Har ikke brydd meg noe særlig om det frem til nå, men hadde vært moro å pussa den ned og lakka den svart. Får se hva jeg gidder :P

 

Blir moro å prøve uansett :D

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke helt hva jeg skal si egentlig. Den dempa litt av smellen, men langt ifra "nok" til at jeg gidder å ha den der. Om det var tilfeldigheter eller demperen som gjorde det vet jeg ikke, men når jeg tok den av ble presisjonen betraktelig bedre også.

 

Blir nok heller til at jeg kjøper en ordentlig demper :P

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Hvordan går det her i tråden???

 

Noen som har prøvd på å lage seg dempere???

 

Hadde jeg hatt tilgang på dreiebenk så skulle jeg ha prøvd meg på å lage en i alu til 22`n min.

Lurte på om jeg skulle ta en tur til Rørleggeren å se hva han har av plastrør, og jeg lurte på om det kanskje går å lage "baflerne" med hullsag (tror det var det de ble kalt skivene inni demperen med de minste hullene)

Det største øynefallende problemet jeg ser er å få til gjengene i demperen så jeg får den bent på løpet.

Link to comment
Share on other sites

Har vel laga 3 dempere totalt sett, og det med kun bruk av helst dårlige hjelpemidler. Den som var enklest å lage var denne typen her :

Som kopitekniker, så havner det av og til brukte aluminiumsrøyr i posen med frå jobben, så eg fant et rør, som hadde samme innerdiameter som vanlige Coca Cola korker til 0,5 og 1,5 liters flasker. Borra senter hull i desse på ca 7 mm, kjøpte ein kvadratmeter med filt, og stansa ut hull i desse og limte på innersida av plastkorkene. Så monterte eg desse inni røret. I eine enden av røret, så saga eg 3 hakk i røyret for å få plass til 2 stk muttere ( som passa til kantene på mutterene ) som passa med gjengene på rifla. Så laga eg til 3-4 hull i den fremste Cola korken og skrudde den fast i front, med eit lag med aralditt for ekstra hold og gasstetting. Rifla var på den tida også gjenga i skrustikke for hånd, som sjølvsagt resulterte i ganske skeiv gjenge. Når eg monterte mutterene bak, så brukte eg Aralditt også, venta til den var begynt å hardne, hadde eit LED lys inni løpet på rifla, sikta via hullet i demperen, og holdt den fast dei siste 5 minuttene i herde perioden.

I og med at demperen var skeiv og løpet var skeivt, så måtte eg også merke av på demperen og rifla, sånn at når eg skrudde demperen til. så måtte den havne på samme plass kvar gong, ellers så ville demperen bli skutt i filler.

 

Dempinga var omtrent som ALM sin standard .22 LR demper, litt tjukkere og den holdt i 3-4 års bruk, før det begynte å komme små biter av filt og sånt gjennom den, og presisjonen begynte å dale... 8)

 

Så alt mulig går an å få til med litt oppfinnsomheit, tid, og et knippe verktøy og råvare. Skal prøve å legge ut bilder av den ein vakker dag, eg har den ikkje heime lenger.

Link to comment
Share on other sites

Greit nokk å kjøpe en ferdig demper til 400.-, men det er nå artig å lage noe selv, å spesielt hvis du får det til å fungere bra til en pris av f.eks. 50.- i plast som en prøve til 22èn.

Følelsen av ha greid å lage noe som ser så innviklet ut som innmaten i en demper og kan videreføre det over til å lage i alu og stål, og kanskje i større kaliber hadde vært tøft... :D

Link to comment
Share on other sites

Hvor tykk er pipa på en varmint? Regner med det er den du skal lage til? Jeg lagde meg en demper til en 10/22T. Brukte deler fra en gammel sparkesykkel, noen skiver og litt tynn aluminium til avstandsstykker. Røret jeg brukte var 1" innvendig så jeg måtte lime på en tynn "kappe" lengst frem på pipa for å ha noe å klemme demperen fast i. Brukte stammen fra styret til selve demperrøret. Limte fast ei skive i fronten og det har nå funket i fire år. Moro med noe hjemmelaget som ikke koster noe og faktisk tåler bruk. Har herjet mye med denne uten at den har tatt kvelden.

1022.jpgdemperinnmatlite.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ah, gleden ved å lage ting. Selv holder jeg på med ny innmat til 22-demperen min, har gått for K-baffler i 1mm alu. Nåværende innmat er en form for M-baffel laget av pressede aluplater og rørstykker, og selv om det fungerte bra mangler det elegansen til en dreid del.

Link to comment
Share on other sites

Jeg lagde meg en demper til en 10/22T. Brukte deler fra en gammel sparkesykkel, noen skiver og litt tynn aluminium til avstandsstykker.

 

GENIALT :D:D:D

 

Sparkesykkel. Der har mann jo spennhylse, låseklemme og alurør i samme stykke :D:D

Dette er jo nøtt til å bli prøvd, skal kjøre meg en tur på SMIL å se, det er vel en del sparkesykler om blir kjørt dit nå når det våres og ungene vil ha en ny i stedet for den som dukker opp fra brøyteskavellen :wink:

Link to comment
Share on other sites

den jeg lagde som er avbildet i 1.side tjeneste gjør nå hos en kråkeskytter...:P

 

har egentlig ikke hatt tid til noe annet en jobb på jobben nå hehe og i tilegg begynt i ny maskin (som er som skapt for lyddemper makening(en Moriseiki NL2000)) så har ikke hatt tid

Men nå kan det snart bli noen muligheter til å teste litt igjen.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Måtte bare prøve å lage en demper av en 0,5l flaske på 10\22`en, ble overrasket over hvor mye den dempet. Tredde en M32 plastnippel med strekkavlaster over forsikte og strammet den helt inn, kuttet av tuten på en halvlitersflaske og skrudde den over gjengene på nippelen og limte den fast. På forhånd borret jeg et 8mm hull i bunnen av flaska, og tredde en pussestang i løpet for å rette den inn. Til nå har jeg skutt 20 eley subsonic uten forandringer på demperen, hele greia tok et kvarter å lage.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...