Jump to content

Heym hagle


Ruger #1

Recommended Posts

Hadde behov for ei hagle i garderoben, og da denne https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=205926081 dukket opp på Landrø's 25% avslag på bruktvåpen, slo jeg til.  8999,- var før prisen

Har funnet ut at det må være en modell 55F, ikke 777 som i annonsen. 

Lite info å finne på nett, men denne er temmelig lik, dog i kal. 16 http://gallery.bestguns.de/main.php?g2_itemId=2940

Våpenbua har en lignende på sine sider uten skip line nettskjæring til kr. 21 600, - 

Har ikke fått hagla ennå, så lurte på om noen har, eller har hatt erfaring, og kan dele litt info. 

Penere, og bedre kvalitet enn tilsvarende nytt i samme prisleie, regner jeg uansett med at det er. 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Grattis med en fantastisk fin børse. Den ser jo nærmest ny ut! Det rare er at folk kjøper skramlete tyrkere for en dyrere penge- enn slike pent brukte kvalitetsbørser. Men dagens jegere tror de må ha 76mm kammer- rypa har tydeligvis blitt mer "harskutt" de siste årene. Denne kan du putte standard 12/70 stålpatroner i - uten bekymring om du ønsker det- og med stell er den like god om 50-100 år🙂 Børse for generasjoner.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

En liten bump.. 

Dette kjøpet var nesten en ryggmargsreaksjon da jeg så hva den var priset til på tilbud. Har kun handlet ut i fra bilder. Ennå ikke klådd, eller penetrert løpene med noe som helst. Søknad blir sendt til uken. 

Etter det lille jeg finner på nett, var/er mod. 55 mest vanlig som O/U kombi, eller dobbeltrifle som f. eks denne https://www.gunsinternational.com/guns-for-sale-online/rifles/double-rifles---

german/fw-heym-model-55b-o-u-double-rifle-7x65r--mfg-1978--as-new-in-box--unfired.cfm?gun_id=101559186 og opp til . 470, og. 500 kaliber. 

Hagleløp ble ofte levert som et tillegg til kombi/dobbling. Ren hagle versjon Mod. 55F virker til å være sjeldnere. 

Så igjen til spørsmål :winke1:

Noen som har hatt befatning med Heym mod. 55 uansett konfigurasjon ? Og som kan dele litt erfaring ? 

 

For f... dere vet selv hvordan det klør mens man venter 😁

 

Edit: Ble også levert i kaliber 28

https://www.heymusa.com/media.html

Sub-gauge masterpiece lengre nede på siden. 

 

 

Edited by Ruger #1
Edit
Link to comment
Share on other sites

Det er ei hagle av toppkvalitet.

Hadde det ikke vært for full garderobe hadde den vært min..

Jeg har klådd på den.

 

Det er ubegripelig for meg at disse "håndlagde" tyskerne (Merkel, Krieghoff og nå Heym) med Kersten lås kan gå for slike latterlige summer.

 

Jeg har nå en Browning B25 jaktutgave til oppussing. Mekanisk er den i nystand og rustfri. Den har stått i et skap siden 70-tallet og jeg fikk kjøpt den i butikk for 6500.-... Det er mulig jeg bestiller nytt skjefte i Italia til denne.

 

Til den uinnvidde: vi snakker nå om hagler som koster, eller hadde kostet, over 100k nye idag..

 

Når det gjelder Landro legger de ofte ikke ut annonser på finn for kommisjonsvåpen som ofte kommer fra dødsbo. Disse våpnene selges for latterlige priser. En dag jeg var innom kom det inn noen slike våpen, bla en "ny" Perazzi hagle. Uken etter var jeg innom igjen og da var ny eier av Perazzien der. Han hadde fått den for 12k.. Hadde jeg ikke hatt dårlig tid når hagla kom inn hadde den også vært min..

Edited by Torf
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

@Torf Blir noen lange uker å vente, selv om Sør-vest pleier å være eksemplarisk raske ;)

Enig i absolutt alt du sier ang. pris på slike gamle travere, kontra hva man får for tilsvarende nytt i dag. 

 

Hvite effektplater skal jeg nok lære meg å like. Evt. fjerne. Skotskrutet/skip-line nettskjæring har vel Heym drevet med før, og etter at det var mote, og gjort bedre enn de fleste. En del Ferlachvåpen fra samme periode kler det også når det er pent utført. 

Eikeløv blir litt for mye for meg. 

Edited by Ruger #1
Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Ruger #1 said:

 Blir noen lange uker å vente, selv om Sør-vest pleier å være eksemplarisk raske ;)

Siden du har våpenkort fra før skriver vel Landrø ut en utlånserklæring på våpenet i vente på godkjent søknad. Helt vanlig- og fullt lovlig. Ta en telefon og spør 🙂

Edited by asterix
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte min brukt, og mistenker at tidligere eier hadde problemer med klikk. Det var satt inn ekstra fjærer som forlenget slagfjærene, men det virkelige problemet var at en av hanene var faset av litt for mye, slik at den traff bare ca halve tennstempelet som medførte at den var slått skjev. Fikk bestilt nye haner fra Heym. Etter det har den fungert fint.

 

Mekanismen er Anson Deeley-type, så den er kort fra avtrekkerene frem til støtbunnen. Slagfjærene er skruefjærer ikke bladfjærer. Det er lang skrue igjennom kolben, så det er bare å ta av avtrekkerbøylen og kolbekappen for å få skrudd ut den skruen for å komme til mekanismen. 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Kom i dag. Fikk kvalitetsfølelsen med en gang jeg satte den sammen. Dette var fine toleranser. Alt bare passet med litt makt. Virker til å være nesten ubrukt. Mer merker etter å ha stått i våpenskap, sammen med andre våpen, enn bruksslitasje. 

Våpenoljer var størknet, og måtte mykes opp med litt CRC. Deretter avfettet, og satt inn med FlunaTec (burde snart bli sponset for å ha nevnt det ørten ganger) Det er bare rått som smøring, og rustbeskyttelse. 

Stokken har en litt glossy finish som jeg ikke liker, som jeg mistenker er Tru-Oil, som jeg heller ikke liker... 

Ingen fare med pølsa som er for lang. Brygger selv, og skal få skikk på dette ;-)

Hagla, som jeg antar er produsert i juli 77 ut i fra serien. kom med tidsriktige hvite effektplater. Disse ble sporenstreks fjernet. Gjenstår å tilpasse bakkappe, og pistolgrepsroset, og få skruene på strek  som den hadde. 

 

Ekstra pluss at den virker til å passe ved montering. Gjenstår å se ;)

 

Soga held fram... 

 

IMG_20210331_213703.jpg

IMG_20210331_214303.jpg

IMG_20210331_214211.jpg

IMG_20210331_214201.jpg

IMG_20210331_214132.jpg

IMG_20210331_213805.jpg

IMG_20210331_213555.jpg

 

IMG_20210331_213458.jpg

IMG_20210331_213450.jpg

IMG_20210331_213428.jpg

IMG_20210331_213411.jpg

IMG_20210331_213351.jpg

IMG_20210331_213245.jpg

Edited by Ruger #1
  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Ikke dobbeltvirkende ser det ut til. 

Begge messingpinnene er der, og virker som de skal. 

Snellert ja :) De fleste modell 55 kom som kombi, eller dobbeltrifle. Haglløpsett var vel noe man alternativt kunne bestille i tillegg.

Rene hagler bygget på samme baskyle har vel derfor fått med snellert som en "bonus". 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...