Jump to content

69grs Nosler cc+ n140


B686SP

Recommended Posts

@B686SPJepp, jeg har ladet denne ladningen i Fiocchi hylser med cci 400 hetter til en lengde på 58,6 mm. Skutt i Sauer løp med 1:10 stigning. Ikke noe å si på presisjonen.

 

2 hours ago, B686SP said:

Noen som har kjørt nevnte mix før og fått brukbart resultat? Tenker ca 24grs ladning, og  presisjon trumfer hastighet. Er kula nærmest Scenar eller SMK i utforming? 57cm 1:8

Mvh 

Mats 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Rugerdud said:

Kaliber er fint å ha med ;) Men tipper .223 rem? I .30 syns jeg de er mest like MK og lader de som det.

Ahh, ikke greit å få med seg alt 😊 

Det er selvfølgelig 223 rem det er snakk om

35 minutes ago, svehella said:

@B686SPJepp, jeg har ladet denne ladningen i Fiocchi hylser med cci 400 hetter til en lengde på 58,6 mm. Skutt i Sauer løp med 1:10 stigning. Ikke noe å si på presisjonen.

 

 

Supert. Tenkte å sjekke ut friflukt/kulehold, og lande på rundt 57-58 col 

Link to comment
Share on other sites

Om du ser på BC får du et inntrykk av utforming. Har lada noe av denne. Svjh så endte jeg opp i området 24-25 gr med 57 mm patronlengde. Eksperimenterte ikke særlig, men grei nok (til jaktfelt) presisjon i 1:8 løp. Vær obs på at hylsevekt varierer noe mellom fabrikat. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

58 minutes ago, vavlo said:

Om du ser på BC får du et inntrykk av utforming. Har lada noe av denne. Svjh så endte jeg opp i området 24-25 gr med 57 mm patronlengde. Eksperimenterte ikke særlig, men grei nok (til jaktfelt) presisjon i 1:8 løp. Vær obs på at hylsevekt varierer noe mellom fabrikat. 

Jeg blir å veie hylsene her, iom i mitt hode vil volum på en såpass puslete patron i høyere grad spille inn i en eller annen retning enn "normale" hylsestørrelser jeg er vant til å lade (9,3x62 og 6,5kjedelig)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

En gammel tråd, men jeg har nettopp ladet noe .223 rem med det som er nevnt av TS: Nosler CC 69 grains og 24 grains N140. Patronlengde 57 mm.
Jeg kronograferte mine til 780 m/sek (snitt av 10 skudd). Det er jo en del lavere enn hva VVs ladetabell angir.
@B686SPhar du målt hastigheten på dine?

Jeg tastet også dataene inn i Gordon's. Ifølge Gordon's skulle jeg få et trykk på 57657psi, noe som er over max på 55000, og en hastighet på 811 m/s. Det ser ut til at Gordon's viser overtrykk på ladninger som ifølge VVs tabell skal være helt OK.
 

Link to comment
Share on other sites

Jeg har god presisjon med denne kula og 25 gr N-140 og CCI 400. 61 cm pipe med 1-10 snurr (står på emballasjen til kulene at den krever 1-9, men regner med de tar høyde for korte piper og lav hastighet). Samler 5 skudd på en lapp på 100 m og skyter bra ut til 600.


Samme ladning med BR-4 hetter gir meg sykt bra presisjon. 
 

COAL husker jeg ikke, men det er uansett forskjellig fra børse til børse. Min erfaring er at denne kula i dette kaliberet liker seg svært nær bommene.

 

Link to comment
Share on other sites

Bäke skrev (17 timer siden):

En gammel tråd, men jeg har nettopp ladet noe .223 rem med det som er nevnt av TS: Nosler CC 69 grains og 24 grains N140. Patronlengde 57 mm.
Jeg kronograferte mine til 780 m/sek (snitt av 10 skudd). Det er jo en del lavere enn hva VVs ladetabell angir.
@B686SPhar du målt hastigheten på dine?
 

@BäkeDenne varianten ligger uladd her ennå, så desverre ingen hastighet å dele

Link to comment
Share on other sites

Tok en titt i loggen. N 140. Patronlengde 57 mm. 58 cm pipe (5,5 mm friflukt) Målt m Labradar/ Magnetospeed

Lot 53065

GGG hylser (97 gr)

25 gr 875 m/s v 13C, 867 m/s v 0C

S&B hylser (107 gr)

24 gr 856 m/s v 13C

24,5 gr 878 m/s v 13C

Swiss M hylser (102 gr)

24 gr 821 m/s v 3C

25 gr 873  m/s v 3C

Lot 939/90

Lapua hylser (99 gr)

25 gr 862 m/s v 12C

Fabrikkammo m 69 gr kule

Lapua 845 m/s

Swiss 867 m/s

VV oppgir fø 25,9 som maks med Sierra 69 gr HPBT, som kanskje er den kula som best kan sammenlignes med Nosler CC

PPU 844 m/s

 

 

Link to comment
Share on other sites

vavlo skrev (2 timer siden):

VV oppgir fø 25,9 som maks med Sierra 69 gr HPBT, som kanskje er den kula som best kan sammenlignes med Nosler CC

 

Ser også at VV oppgir maks 24.7 gr N140 for lapua scenar 69 gr... jeg stusset over denne forskjellen 

 

Vet noen hvorfor? Er Scenar 69 gr lengre enn Sierra HPBT 69 gr slik at det er mindre plass til krutt med Scenar? 

Link to comment
Share on other sites

Fysikeren skrev (21 timer siden):

Vet noen hvorfor? Er Scenar 69 gr lengre enn Sierra HPBT 69 gr slik at det er mindre plass til krutt med Scenar? 

 

I GRT oppgir de lengdene :

 

Sierra 69 HPBT Match King : 22,90 mm

 

Lapua Scenar 69 : 24,60 mm

 

For øvrig er Sierra 69 TMK veldig lang : 25,10 mm

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg vet ikke om jeg helt forsto @vavlo s logg som han posted ovenfor, men jeg ser jo at han målte godt over 800 m/s med 24 grains krutt.
Jeg målte et gjennomsnitt av 10 skudd til magre 780 m/s med stdavvik på 8,2 og forskjell på raskeste og langsomste på 23 m/s.
Børsa mi har en pipe på 41 cm med riflestigning på 1/10. Den er en gassdreven halvautomat kamret for 5,56x45. Muligens har alt dette noe å si, men jeg synes at forskjellen er for stor til at det kan forklare alt. Kan den optiske kronografen min være spinnvill?

 

Jeg målte forresten noe fablikkammo også: American Eagle med 55 grains kule. Der fikk jeg et gjennomsnitt av 8 skudd på 879 m/s og et std avvik på 10,5

Edited by Bäke
Link to comment
Share on other sites

Bäke skrev (På 12.7.2022 den 21.06):

Børsa mi har en pipe på 41 cm med riflestigning på 1/10. Den er en gassdreven halvautomat kamret for 5,56x45.

Minuset med blodkappede piper det der. Hastigheten forsvinner ;) Vet ikke om halvautosystemet tar noe av hastigheten også, da noe av gassen går til omlading og ikke å dytte ut kula?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...