Jump to content

Bulk i hylsen


asnordb

Recommended Posts

Hvis det har ligget noe rusk mellom patronen og kammerveggen, kan det bli bulker under avfyring. Jeg har hylser med avtrykk utvendig, av uforbrente kruttkorn som har ligget i kammeret. I kveld ladet jeg en 30/30-hylse med en liten bulk som hadde oppstått under noe som lignet kulefett, som var klebet utenpå hylsa.

Link to comment
Share on other sites

Hjemmeladning ? For lite krutt/svak ladning ? 

Fenomenet er vel beskrevet i Ladeboken, og er vel potensielt farlig (dersom tilfelle). Ikke nok trykk til at hylsa utvides raskt nok til å skape gasstettning, slik at noe gass siver bakover mellom kammervegg, og hylse, og dermed skaper bulk der messing en er svakest. 

Du merket ikke noe ved avfyring 

 

Link to comment
Share on other sites

Ruger #1 er nok inne på en mulighet, men det er flere. Det er for lite sot på hylsene til at jeg er enig med Ruger #1 uten videre, men om hylsene har blitt tørket av er det mer sannsynlig. Rester av fett etter pressingen er en annen mulighet, da stenges noe luft inne mellom hylsen og kammerveggene. Om hylsene er for mye presset vil det også lettere føre til slike bulker.

For å unngå dette i fremtiden så må hylsene presses så lite som mulig, alt fett fjernes før de skytes og unngå ladninger under minimum i ladetabellen.

Link to comment
Share on other sites

Takk for mange gode svar. Dette er .30-06 FC hylser brukt en gang før, Sierra GK 180 gr og 48,8 gr Norma 203 B. Skutt med en Brno 601. Merket ikke noe under avfyringen. Har likevel fryktet at Ruger#1 kan ha rett, men har også tenkt meg en forklaring a la Lakelanderen.

Edited by asnordb
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...