Jump to content

Presisjon browning t-bolt 17hmr


mkildemo

Recommended Posts

Har hatt T-bolt i 17hmr. Var utrolig kresen på puss, krevde full avmantlig på minst hvert 30fte skudd! Min samlet (for meg) ikke bra nok til jakt, typisk 5skudd/5cm/100m. Åpnet fort opp til 10cm dersom jeg slurvet med pussing. Har ikke hatt CZ 457, men forgjengeren 455. Solgte T-bolten og er nå tilbake på 455. Tikkan har jeg kun skutt noen få skudd med, da i 22lr. JEG ville ikke satset på T-bolt, da min rifle ikke var unik dessverre...

Link to comment
Share on other sites

Har hatt både cz 455 og tikka t1x i 17 hmr. Begge hadde upåklagelig presisjon. Tikkaen vinner nok her med sitt justerbare avtrekk, 50 graders boltløft, og 10 skudds magasin som er mye lettere å sette i kontra 455. Så om du ikke har behov for løpsbytte, ville jeg gått for T1x! Så skaffer du deg en grs bifrost om du ønsker å ta steget enda lengre :)

Edited by HanStig
Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, HanStig said:

Tikkaen vinner nok her med sitt justerbare avtrekk, 50 graders boltløft, og 10 skudds magasin som er mye lettere å sette i kontra 455. 

Alt dette er mye bedre i 457 kontra den gamle 455(som du bare bør kjøpe om du får bra tilbud). At 10 skuddsmagasin er vanskelig å sette i en CZ har jeg aldri opplevd. Og jeg har vært veldig anti CZ til jeg kjøpte med en 457 :P 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Rugerdud said:

Alt dette er mye bedre i 457 kontra den gamle 455(som du bare bør kjøpe om du får bra tilbud). At 10 skuddsmagasin er vanskelig å sette i en CZ har jeg aldri opplevd. Og jeg har vært veldig anti CZ til jeg kjøpte med en 457 :P 

455`en har veldig trang magasin brønn. Tikkaen har en bred V-formet brønn, slik at magasinet glir mye lettere inn. Vet ikke om dette er gjort noe med på 457? 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Frisker opp tråden, da jeg er i samme problemstilling som trådstarter. Skal ha en 17HMR primært til smårovvilt og fugl, og blir derfor en "sekkerifle" i tillegg til hagla. Vekt, lengde og presisjon er de tre viktigste faktorene for meg, og har derfor vurdert T-Bolt, men blir mer og mer skeptisk angående presisjon og det du skriver @Slitern. Noen flere erfaringer fra T-Bolt i 17HMR og eventuelt andre forslag til en lett, kompakt og presis 17HMR? Har også vurdert å ta den helt ekstremt ned til Chiappa Little Badger, men usikker på presisjonen her. 

Link to comment
Share on other sites

@TxH Tror du skal styre unna en Little Badger om det er presisjon du er ute etter. Det er et slik typisk "Amerikansk" våpen der åpene sikter og 25 yards er "the good shit" ;) Liten og lett rifle til sekken, men som er presis. Hadde kjøpte en CZ 457 med synt stokk. Kappet pipa til 40 cm og montert en liten lett kikkert. Ninja edit. For å spare enda noen gram kan jo stokken på en slik 457 spikkes litt på for å gjøre den enda lettere også om alle gram teller :P 

Edited by Rugerdud
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

@Rugerdud Har både lest og sett litt rundt på Chiappa Little Badger, og hvis en tuner den maks med ny picatinnyskinne i alu/stål og setter på en lett kikkert kan en få noe fornuftig ut av den. De åpne plastikksiktene fjernes selvfølgelig. Olaf Schjøll testet denne i Jakt&Fiske for litt siden, og etter å ha forhørt meg mer med han mente han at den hadde potensiale. Faktisk bra avtrekk, men krever selvfølgelig svært godt anlegg. CZ457 og triksing er også selvsagt et alternativ. Peiling i hva totalvekt og lengde blir med 40cm løp og en halvlett Minox 2-10x40?🤔

Link to comment
Share on other sites

Jeg har t-bolt som "sekkerifle" når jeg går med hagle på småviltjakten.. For meg har den vert presis nok til å prikke rypene jeg ser sittende på bakken.. I lite vind har det vert problemfritt ut til 100-110 meter.  Må litt tilvenning til å skyte med så "lett" våpen og et litt for tungt avtrekk. Men fordelene veier opp for ulempene her iallefall, der den største fordelen er at det er så lite og smekkert at det alltid er med på sekken :)

Link to comment
Share on other sites

Ei tohi varjata skrev (11 minutter siden):

 

CZ 455 stainless er en del billigere,

Mye mulig om du finner noen som har igjen på lager så. Så går det noen hundrelapper på bedre avtrekk osv så om den blir så mye billigere vet jeg ikke? Men ja den er helt klart et alternativ. Du får jo 457en ned i 6500kr ca.

Link to comment
Share on other sites

TxH skrev (5 timer siden):

 Peiling i hva totalvekt og lengde blir med 40cm løp og en halvlett Minox 2-10x40?🤔

2,4 kg med 52cm pipe. Fjerner du 12cm ned til 40 så har du nok spart 2-300 gram kanskje? Lengde blir vel 97 cm minus de 12 cmerne. Så plusser du på vekt for demper, kikkert og ringer ;) Blir lett nok tenker jeg. Pluss du kan sikkert trikse bort noen gram av stokken som nevn.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

@TxHav de 4 T-boltene jeg kjenner til er det en av dem som innehar akseptabel nok presisjon for å kvalifisere til småviltjakt (størrelse rype, 100m).

Jeg kjøpte en CZ 455, kappet løpet til 45cm og har ikke sett meg tilbake! Vektforskjellen (1kg?) mellom disse for å drasse med seg kompenserer du med å bytte ut andre ting i sekken.

For meg er det slik at dersom rifla på 3,5kg blir for tung å dra på, er kroppen i for dårlig form ;)

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

TxH skrev (17 timer siden):

@yallaTakk for info. Kan jeg spørre om totalvekt og lengde på riggen din? Skal en gidde å drasse den med i tillegg til hagla tenker jeg den må være godt under 3kg og godt under metern. I hodet mitt da🙈😆

 

Totalvekt har eg ikkje på grammet, men hadde den på kjøkkenvekta en gang og mener å huske det var rundt 2.7kg med kikkert (3-9x40), demper og to fulle 10 skudds magasin. :) 

 

Totallengde har eg ikkje for hånd nå, men utstikket med demper på en Vorn Deer er no sånt :

ustikk_i_vorn_deer.jpg.1be848fc2ddac682577dbc58f6c3c02a.jpg

 

Her kan du telle lengde i rype. Sånn ca 4-5 ryper lang vil eg tru ;)

t-bolt.jpg.3eb39ca5bea400a0a04ab32cb64a3323.jpg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Drog den ut av våpenskapet for ein runde på banen idag. Fant fram målbåndet samtidig:

 

  • Lengde uten demper: 88 cm
  • vekt uten demper: 2510 g
  • lengde med demper: 100 cm
  • vekt med demper: 2607 g

 

Alle vekter med Stoneypoint tofot-feste og kikkert (apollo 3-9x40)

"Hjemmesnikret tofot": 85 g kommer i tillegg

 

Her ser du samling på 100 meter. CCI gamepoint (som funker bra på rype). Liggende med 85 grams- tofoten. Godt nok til å prikke ryper.

 

 

t-bolt-100m.jpg

285052394_549696279885425_8002582091933141037_n.jpg

 

edit; typo

Edited by yalla
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

torese skrev (6 timer siden):

Hei, 

Min ble veldig bra når jeg fikk på tofot og ertepose under kolben. Uten sliter jeg stort. Tror den blir for lett. 

Tore

 

Det er likt her, på "frihånd" er den vanskelig å skyte med. Lett og tungt avtrekk. 

 

På jakt bruker jeg alltid sekk, evt tofot (ligg/sittende) og da er det knall. Bildet over er skutt med tofot, men "fri kolbe". Bruker jeg sekken som anlegg, så er rifla så liten at den ligg dønn i ro oppå der..

Edited by yalla
la til litt ekstra tekst..
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...