Jump to content

Ladedata for 450 Marlin i boltrifle?


stigamundsen

Recommended Posts

Heisan

 

Har akkurat fått i hus ei Winchester M70 i kaliber 450 Marlin, og lurer då på om det er nokon som har nokre tankar rundt lading av dette kaliberet i ei boltebørse kontra ei lever action-børse. Evt. ladedata? SAAMI trykkstandaren til 450 Marlin er satt til 43500PSI, men dette er vel med tanke på Marlin sine bøylebørser?

 

No er det vel ikkje det at eg absolutt treng å nærme meg den "trykkmessige pottekanten"... Etablerte ladingar skulle vel gjere alt eg har behov for... Men det var no dette med å utnytte kapasiteten :-)

Link to comment
Share on other sites

Hei.

Se litt på marlin 450 tråden du,

Jeg skrev mye en stund, men støttet  meg på Peders hele veien.

Hva slags win 70 har du og hvordan ser den ut?

(Lurer på om jeg kjenner til våpenet ditt mm. Det er helt nytt)

 

Mvh

 

Jonas Lunde 

Edited by Jonas.L
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 1/6/2021 at 11:36 PM, stigamundsen said:

Heisan. Takker for svar. Var og prøvde børsa med nokre skot eg fekk med på kjøpet. Skulle visst vere kurante ladninger. Men kjente på rekylen at dette ikkje var treningsladningar😎 Skal til å støype kuler sjølv. Kva krutt bruker du?

 

Hei, 

Har brukt Norma 200 og Lovex D060

God sort.

 

Mvh

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Tja.. Pipa er malt. Den har og nokre gjenga hol ca midt på pipa. Desse er vendt slik at dei er dekka av stokken no. Kanskje ein montasje for Scout Scope? Rifla i denne konfigurasjonen er i alle fall eldre en 2013. Har funne bilder frå testskyting her inne på forumet :-) Dette er forresten "arkeologi" eg kan like :-)

Link to comment
Share on other sites

Ser den ja, nå er det vel muligens «Peders» som er hoved grossisten på 450ˋr på Østlandet,

Tipper han får julekort av Rafdal vært år da jeg kjenner til minst 6 av disse 450 prosjektene hans......

>Peders 

Hvis du fremdeles er aktiv her. Kunne du delt noen sub ladninger med 300gr som fungerte?

mener å huske at det var 12-13gr med ett eller annet du kjørte da?

 

Mvh

 

Jonas Lunde

Link to comment
Share on other sites

Dette er et utklipp fra Peders med rykende fersk dato 2014.

Her er en ladning nevnt.

 

Rafdal har satt opp noen 450`er for meg, det stemmer.

Vi driver vel med nummer 7 nå, inkl en som ble omkamret til socom :mrgreen:

 

450 i boltrifler, da særlig korte kasser, 45-50 cm pipe og lett stokk, gir svært fleksibelt våpen med gode prestanda. 

Mine har vært på remington seven kasser (3 stk), Remington AWR kasse (1 stk), Winchester M70 (kort) kasse (1 stk), Winchester WSM kasse (1 stk som jeg bruker nå) og nå bygger jeg en til på Ruger m77 kasse (kort).

 

Kassevalg er viktig, men det meste av korte kasser fungerer. Min erfaring er at kasser med Kontrollert mating gir beste funksjonering. Sevenkasser mater som smør og fungerer godt, men Winchesterkasser gir det lille ekstra. I tilegg får du Verdens beste sikring på kjøpet, mener nå jeg.

Lang kasse fikk jeg ikke noe greie på. Med tunge kuler bikket patronene fremover og de "buttet" i forkant av magasinbrønnen. 

 

For sub og tunge kuler i lav fart har jeg satt opp noen med 1:8 snurr. Disse har av en eller annen grunn ikke gått særlig godt med lette kuler i max hastigheter. Med tunge kuler i sub eller 500-550 m/s er de suverene.

De to siste, inkludert den jeg har nå er satt opp med 1:20 og 1:18 snurr. Disse går svært godt med 300 til 405 grs kuler, som er mitt bruksoråde. Jeg har ikke testet disse med 500 grs.

Sub skyter jeg kun for rekreasjon, eller sammen med Eirik her hjemme på 9 år. Han skyter mye med 450`en med 300 grs kuler og 11 grs N320. Jeg jakter ikke med Sub mer.

 

Å bygge en heldempet 450 kun for subbruk er sikkert fengende, men jeg hadde virkelig stukket fingeren i jorda og sett på det reelle behovet for denne. Ønsket skjønner jeg, men bruksområdet kan bli svært begrenset.

Du klarer fint krav for rådyrjakt i subhastighet, men det stopper der.

Sub er artig, gir mye bruksglede, stimulerer tilmye skyting osv, men..... Etter hvert dabber dette litt av. Tro meg på det :wink:

Å bygge rein rifle med kort pipe og gjenget denne for stor demper, er et minst like godt, om ikke bedre alternativ, i mine øyne. Det er voldsomt potensiale i 450 Marlin i boltrifler. Hylsene tåler utrolig nok vannvittig arbeidstrykk, og det er svært mye å hente kontra ladedata som er laget for bøylerifler.

 

 

Rafdal er blitt god på 450`er så her har du valgt rett mann.

Han er valget for min på Rugerkassa også. Siden jeg har ei som er helt SS med High-Tech stokk, setter vi nå opp ei som blir 100% klassisk, med big bore look. Her blir det blånert metall, treverk, grov pipe, skikkelige åpne sikter osv :wink:

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Brosmebeistet skrev (17 timer siden):

Var det ikke snakk om at

denne bedriften hadde avsluttet produksjon av kuler ? Vet du noe om dette ? Kjøpt noe derfra i det siste ? 

Det har jeg ikke hært noe om men det ville nesten overraske meg. Vektor jobber tett på Atec og er innvolvert i sub "satsningen" deres. Mulig han har sluttet å selge direkte til bruker. Har ikke kjøpt selv på en stund men vet at Rafdal har noe liggende på hylla (børsemakeren, ikke våpenbutikken).

 

Link to comment
Share on other sites

jjrckd skrev (5 timer siden):

Det har jeg ikke hært noe om men det ville nesten overraske meg. Vektor jobber tett på Atec og er innvolvert i sub "satsningen" deres. Mulig han har sluttet å selge direkte til bruker. Har ikke kjøpt selv på en stund men vet at Rafdal har noe liggende på hylla (børsemakeren, ikke våpenbutikken).

 

Har vært i kontakt med Rafdal og han kunne opplyse at det var svært vanskelig å få tak i kuler til dette kaliberet nå for tiden ( subsonic som ekspanderer i 458 )

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 2 weeks later...
Chiefen.v-2 skrev (På 30.4.2022 den 9.49):

De har brukt feil bilde, 450Marlin krever 3 dier. Du kan trygt bestille det settet.

Du må ha hylseholder i tillegg.


Jeg har bestilt RCBS hylseholder nr 4. vil denne passe i en Hornady enkeltstasjonspresse ?

 

Må alle 3 diene brukes på nye hylser ? 
 

Dette er vel det som kalles en rettvegget  hylse. Må nye hylser smøres ? 

Link to comment
Share on other sites

Har berre Lee-presser og der passer RCBS sine hylseholdarar.

 

Om nye hylser kamrar lett og eg får nok kulahald presser eg ikkje nye hylser. 
 

På 450 Marlin og tilsvarande hylser bruker eg ei eiga die til å lage litt «trompet» på hylsemunningen. Lettere å få store flatbotna kuler til å entre beint då. Krymper stort sett med Lee si «Collet crimp die» 

 

ikkje så mykje erfaring med rullekrymping (er vel det det er lagt opp til med RCBS sine diesett?)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...