Jump to content

Montasje, kikkert ligger nedpå løpet.


Sin12kal

Recommended Posts

Nylig kjøpt en brukt Remington 700 med et Nikon sikte.

Kikkert toucher løpet, og jeg ønsker derfor å få hevet kikkert litt slik at jeg får noe klaring. 

Er det noen som kan gjenkjenne hvilken montasjer jeg har?

received_426656495195607.jpeg.11e2dcd32a8b905234534a55171c275f.jpegreceived_406253050703969.jpeg.f222b7399ade40c8a12cd9add648fa05.jpegreceived_778981912963114.jpeg.8492d70d45c3423ebddd8447e0f116b8.jpeg

 

Det er jo spor i selve basen på løpet og en liten bit i montasjen som settes nedi sporet. Hadde denne vært noen få mm til hadde jeg fått klaring mellom kikkert og løp.

Mulig å få tak i en større stålbit eller må jeg bytte montasje?

Link to comment
Share on other sites

Det er et forum/tråd for optikk lenger ned her, men greit.

 

Det ser ut som vanlige Warne Maxima ringer. se link. https://www.skittjakt.no/warne/217442/warne-maxima-ring-fast-30mm-warne-ringmontasje-for-weaver-picatinny

Kan prøve med noen høyere.

Mål fra topp base til bunn kikkert så ser du hvor høye dem er slik at du får bestilt noen høyere!

Link to comment
Share on other sites

I forhold til avstand mellom okular og bakre ring så har du ikke mye å gå på med å flytte kikkerten heller. Det må være litt klaring der også. Ringene dine er Warne PRW. Dersom de f.eks. er medium høyde så mener jeg (fritt fra hukommelsen) at medium Leupold er litt høyere. Sjekk tabellene til produsentene.

Link to comment
Share on other sites

Dette er en Warne medium ring.
Mål fra topp av base til laveste punkt på åpning i ringen (lik underkant av kikkertrøret) er ca 9,2 mm.
Antar at du trenger et sett høye ringer, enten Warne eller Leupold til Weaver baser.

warne medium.JPG

Edited by seawolf
Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Chiefen.v-2 said:

En stripe tynn aluminium i mellom sikte og ring løser dette.

 

Ja, har fått et par ymse tips om det, men føler det blir litt halvt så får få tak i nye ringer. Regner med medium skal holde da. 3mm opp. 


Sitter å kikker litt på ringer. Hva skiller 1" mot 30mm som det står på en respektive ringene?

Link to comment
Share on other sites

Vanligvis bruker en skyvelære til slikt.

Ellers ser det ut til at du kan trenge å sette deg inn i noe grunnleggende kunnskap. (Alle har begynt et sted) Om du ikke finner deg en mentor, så kanskje en investering i denne. https://www.haugenbok.no/alt-om-jaktvapen/moen-eirik-h/9788252933079?v=178839&gclid=Cj0KCQiA3NX_BRDQARIsALA3fIJc0bCDrW3vcMZctuPnqGz_0FlEuw7JRKBD3BW6VQQPWxNshAZ3Lx4aAi04EALw_wcB

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...