Jump to content

Hawke til småviltjakt


Falk_1

Recommended Posts

Hei,

Jeg har bestilt en CZ 457 i kal. 22 wmr og vurderer en kikkertsikte til den.

Har ikke tenkt å bruke mye penger nå, mulig får bytte seinere om behovet melder seg.

Her sitter jeg mellom desse 3:

Hawke vantage IR 3-9x40 med fast fokus

Hawke vantage IR 4-16x50 

Hawke vantage 4-12x40 AO

Hva dere anbefaler av de 3. Skal jeg velge den med fast fokus og lys, eller justerbar fokus uten lys. Gjerne med forklaring om hva er fordeler og ulemper.

Har null peiling, derfor ønsker råd av noen som kan 😊

 

Link to comment
Share on other sites

Skal ikke påberope meg at jeg kan...men jeg har noen tanker om spørsmålene dine.

Når du skriver "fast fokus" så tenker jeg du mener "Paralakse justering" og siden kalibret er 22wmr så skal du sikkert for det meste skyte på lengere hold enn 15meter så da trenger du egentlig ikke det, det blir bare en ting til å holde styr på.

Lys har jeg ikke selv på noen av mine sikter, men har i dårlig lys der det er vanskelig å se trådkorset følt på at det sikkert er genialt med en liten svak lysende prikk som kjapt kan legges på viltet i stedet for å lete etter korset.

Forstørrelse og lysåpning får du tenke litt på i forhold til hva du skal skyte på, men det er ett småviltkaliber, så litt forstørrelse over 9 er da alltids ett pluss på småvilt.

40 i lysåpning er stort nok til bruk i dagslys og blir ikke så topptungt og vulgert på den smekre lille rifla, men hvis du skal jakte rev på åte om natta er igjen lysåpning viktig så du ser hva som er der på åten.

Ikke sikkert du ble klokere...ble forsåvidt ikke det jeg heller😄

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
On 1/30/2021 at 2:38 PM, Slitern said:

Henger meg på her, samme rifle og samme "problem"

Hva endte du opp med?

Hei :) Da ble det 

Hawke Vantage IR 3-9x40 Mil Dot - Belyst Retikkel, 1'', Fast Fokus 

lagt navn men det var det som jeg har kjøpt. Har ikke testet den ennå, men virker bra kikkert med bra bilde. Har ikke erfaring med dyre kjent kikkert merker, og har ingen å sammenligne med.

Skulle gjerne ha kjøpt en med x12 forstørrelse, men fant ingen med lys og fast fokus til mitt budsjett. 

Har kjøpt riflen og alle skytebaner rundt om har stengt pga. COVID, så den stå fint i våpenskapet. Håper de kommer til å lette tiltaket snart så får jeg ut å teste litt. 

Link to comment
Share on other sites

Neste "hakk" opp er vel den med fast fokus og 4-12x50 med belyst retikkel, enten L4 "dot" eller Mil Dot :

 

image.png.0fa249fdd45c78873b55ad77855e4f3c.png

 

https://www.norma.as/hawke/14254/hawke-vantage-ir-4-12x50-l4a-belyst-retikkel-1--fast-fokus

 

Med 50 mm objektiv trenger man nok de høye 1" ringene fra Hawke:

 

https://www.norma.as/hawke/22102/hawke-match-ringer-9-11mm-1--høy-hawke-1--montasjeringer-for-9-11mm

 

Edited by Bergara-Man
rettelse
Link to comment
Share on other sites

On 1/3/2021 at 7:21 PM, Jegerbombom said:

Når du skriver "fast fokus" så tenker jeg du mener "Paralakse justering"

Det er å be om misforståelse om man omtaler fravær av parallaksejustering som fast fokus. Det engelske begrepet "fast focus" brukes om når dioptrijusteringen er å skru på en ring helt bakerst på okularet, i motsettning som var vanligere før, at man skrudde hele okularet frem og tilbake på ganske fine gjenger, og låste med en kontramutter.

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Bergara-Man said:

Neste "hakk" opp er vel den med fast fokus og 4-12x50 med belyst retikkel, enten L4 "dot" eller Mil Dot :

 

image.png.0fa249fdd45c78873b55ad77855e4f3c.png

 

https://www.norma.as/hawke/14254/hawke-vantage-ir-4-12x50-l4a-belyst-retikkel-1--fast-fokus

 

Med 50 mm okular trenger man nok de høye 1" ringene fra Hawke:

 

https://www.norma.as/hawke/22102/hawke-match-ringer-9-11mm-1--høy-hawke-1--montasjeringer-for-9-11mm

 

Som fersking ble jeg frarådet og kjøpe de med 50mm okular på ei lett salongrifle pga. vekt. Men den du linket til har ikke sett før, og virker som ok vekt på den. 

 

Er det noen som vet om det går ann å kjøpe (throw lever) til Hawke kikkertsikte, evt. hvor jeg får tak i en?

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, Falk_1 said:

Er det noen som vet om det går ann å kjøpe (throw lever) til Hawke kikkertsikte, evt. hvor jeg får tak i en?

 

Throw Lever eller Zoom Lever:

 

Jeg finner to steder ved et raskt søk på nett.

Rowan Engineering: 

 

https://rowanengineering.com/products4.htm

 

og SMW Engineering:

 

https://smwengineering.co.uk/products/zoom-lever-for-hawke-vantage-scopes

 

Rowan er i aluminium og koster en del.

SMW er plast/polymer og er billig, jeg aner ikke om kvaliteten er ok eller elendig......

 

Pass på å måle diameter på zoom-ringen, i følge Rowan skal den være 41,5mm på Vantage'n for å passe den ringen de har:

 

image.png.8adfacd4404b505eae1ae514f9f07017.png

 

Jeg har Vantage 6-24x50 AO IR, og der måler zoom-ringen 41,5mm utvendig (på toppen av rillene).

 

Jeg synes den billige fra SMW ser grei ut, finner den på eBay også. Jeg hadde nok kjøpt et par-tre stykker i tilfelle man klarer å knekke av plasten på en, så har man et par i reserve.

 

Ikke alle som sender til Norge ser det ut som, man kan jo maile dem og spørre.....

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Bergara-Man said:

 

Throw Lever eller Zoom Lever:

 

 

Pass på å måle diameter på zoom-ringen, i følge Rowan skal den være 41,5mm på Vantage'n for å passe den ringen de har:

 

Jeg har Vantage 6-24x50 AO IR, og der måler zoom-ringen 41,5mm utvendig (på toppen av rillene).

Tusen takk :) Trur sist jeg målte hadde jeg 39mm, men kan dobbel sjekke 👍

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...