Jump to content

Rådyr tatt av rovdyr - men hvilket rovdyr?


Bukke

Recommended Posts

Dette rådyret, voksen råbukk, ble funnet nå nylig, bare for noen dager siden. Siden det nå er barmark, er det lite sportegn å se i området. Rådyret var tilsynelatende slept et godt stykke, etter hva jeg har fått opplyst. Hodet er som dere ser avspist, og borte vekke. Dyret var fremdeles varmt da det ble funnet.

 

Hvilket rovdyr har vært på ferde her mon tro?

 

drept_r%C3%A5dyr_1-2.JPG

Link to comment
Share on other sites

Sammleren - nei, vi vet ikke hva som har tatt det. Det er fremdeles en gåte.

 

Rent umiddelbart ville jeg sagt gaupe, eller jerv, siden dyret fremdeles var varmt, og hodet vekke. Jerven tar jo ofte hodet først. Men så er det de avspiste delene på låret, samt innvollene. Det er tatt rådyr av gaupe her før, men da har bare låret blitt spist. Og ulv - tja, for mange år siden ble det skutt en ulv ikke langt unna.

 

Enkelte "eksperter" har sagt rev. Det betvilr jeg meget sterkt.

 

Sporfinner - joda, har tenkt tanken.

Link to comment
Share on other sites

Som flere nevner her, fjerning av hode er typisk for rev og jerv. Reven vil neppe klare å dra hele rådyret med seg noe betydelig stykke, så jeg heller mot jerv. Er ikke noe bittmerker å gå etter på det som er igjen av nakken? Er det spist av innmaten?

Er det snakk om ulv, vil du mest sansynlig ha merker i låra eller over ryggen.

 

Jerv vil spise noe, men stort sett grave ned eller gjemme det han ikke spiser i ei myr for lagring. Utpreget åtseleter! Men blir han nok forstyrret kan han forlate og ikke komme tilbake.

 

EDIT: Åtejakt på jerv. John S. Oppdal skriver mye som er i grenseland hva angår seriøsitet, men han hevder det blir ladt ut 1,4 tonn jervåte, pr idivid skutt på åte. synes ikke det høres veldig effektivt ut...

Link to comment
Share on other sites

Jerven kommer nesten alltid tilbake til bytter den har tatt. Den parterer og bærer som regel bort mat som den gjemmer til senere bruk. Etter min erfaring ser det ikke ut som den bryr seg særlig om at det har vært folk innom kadaveret heller. Har jerven tatt dette rådyret vil du nok finne knuse skader i nakkeregionen om det er noe igjen av nakken da. :?

Link to comment
Share on other sites

Jerven lykkes selvsagt ikke alltid med dette, men jeg har selv sett at den har tatt voksen rein på barmark, og da klarer den rådyr også inni mellom. Den springer jo ikke opp et rådyr selvsagt, men lurer seg innpå på natta. En og annen gang lykkes det.

 

Nå er det ganske stor forskjell på hurtigheten og årvåkenheten mellom rein og rådyr. Men selvfølgelig trenger ikke dyret å ha vært friskt i utgangspunktet.

Link to comment
Share on other sites

Det der likner ikke gaupetatt rådyr, ut fra det jeg ser, ikke rev heller.

Når gaupe spiser rådyr starter de med baksiden av låret, her er det revet fra svangen og inn.

Reven greier ikke rive av nakken på det viset som er gjort her.

Var det ørn på plassen når dyret ble funnet?

 

Når hodet og hals er fjernet tyder det på jerv, men kan heller ikke utelukke ulv

En av disse to tror jeg det er.

Link to comment
Share on other sites

Er du sikker på at dyret er dradd ut på innjorda?

Jerven angriper ofte ovenfra og kan det tenkes at dyret har kjempa for å komme løs, med jerven hengende fast?

At dyret kunne ha blitt angrepet uttafor innmarka å greid å kara seg dit før det døde?

 

Posteringstelt er snedige å ha i sånne tilfeller som dette... :D

Link to comment
Share on other sites

Den beskrivelsen jeg har er at dyret tilsynelatende er felt på innmarka, og dratt et godt stykke innover retning skogkanten, men det er vel alltid vanskelig å si 100% nøyaktig, siden det er barmark i området.

 

Skal uansett en tur å se i helga - jeg har tilatelse til å felle jerv. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hvor i landet er dette? Føler meg ganske sikker på at det er jerven som har vært på ferde. Spisemønster stemmer også med ulv, men da ville det i de aller fleste tilfeller vært skader over ryggen. Også jævlig uormalt for ulv å dra et bytte inn på innmark. Eneste jeg har hørt om som kan finne på noe sånt, er den gærningen i Osdalen (Rendalen).

Link to comment
Share on other sites

EDIT: Åtejakt på jerv. John S. Oppdal skriver mye som er i grenseland hva angår seriøsitet, men han hevder det blir ladt ut 1,4 tonn jervåte, pr idivid skutt på åte. synes ikke det høres veldig effektivt ut...

 

Hva som er i grenseland eller ikke kan diskuteres når det gjelder John. Selv var jeg overbevist om at for eksempel historien hans om "Kjøkkenhageharen" fra boka Fortellinger var en løgnhistorie av de sjeldne... Helt til jeg på en av utallige runder hos grunneiere rundt om for å spørre om lov til å jakte rev faktisk tumlet rett inn på den gården hvor det skjedde! :shock: Jeg fikk historien gjenfortalt der og kan bekrefte at hvert ord er sant. De kjente ikke til at historien var gjenfortalt i ei bok. For å si det slik: Det ble ikke akkurat aktuelt å slippe en støver etter rev der! Etter at jeg fikk bekreftet at den historien var sann dukket naturlig nok følgende spørsmål opp: Hvor mange av de andre historiene var sanne????

 

Når det gjelder påstanden om at det legges ut 1,4 tonn åte for hver jerv som skytes, så syns jeg faktisk ikke det er mye i det hele tatt. Jervejakt er ikke særlig "effektivt" uansett...

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder påstanden om at det legges ut 1,4 tonn åte for hver jerv som skytes, så syns jeg faktisk ikke det er mye i det hele tatt. Jervejakt er ikke særlig "effektivt" uansett...

 

Og det utgjør heller ikke mer enn tre voksne elg (med hud og hår), som NSB skaffer gjennom hele vinteren...

Link to comment
Share on other sites

Vanskelig å se på de små bildene.

 

Både rev, gaupe og jerv fjerner lett hodet på et rådyr. Sett dette mye med rev og jerv, men har ikke jobbet noe særlig med gaupetatte dyr. De jeg har sett som ble tatt av gaupe hadde hodet på fortsatt.

 

Hvis du flår dyret pleier verden å bli mye greiere :wink:

 

Vanskelig å se hvilket dyr som gjorde hva uten å flå, veldig ofte rev, jerv, ravn og ørn er innom dyr uansett hvem som var der først. Mange små ting å se etter, men ofte man ikke blir 100% sikker selv om man er på stedet selv :oops:

Link to comment
Share on other sites

Hva som er i grenseland eller ikke kan diskuteres når det gjelder John.

 

Litt ot: Det kosteligste var når han snakket om den nye boka si på NRK Trøndelag. Han hadde lest opp "sagaen om ullin"? til søskenbarnet sitt Jakob Weidemann over telefon. Weidemann hadde blitt i fyr og flamme og var straks villig til å bla 13 millioner kroner for at boka skulle bli film. Nils Gaup skulle regissere filmen :shock::mrgreen::mrgreen:

 

At John S lever i "the twilightsone" er det ingen tvil om, men i likhet med karismatiske predikanter og sektledere har han også sine tilhengere.

 

On topic: Hørte nettopp om en episode der en rev avlivet et skadet rådyr, gnog av halsen på samme sted som på bildet og når ettersøksekvipasjen kom til stedet var hodet borte. Hadde det ikke vært for sporsnø så hadde det blitt klassifisert som tatt av gaupe.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jerven går jo sykt lange avstander hvert døgn, så den kan vell være noen mil unna. Men vi har erfaringer med at den kommer igjen på samme plassen med noen ukers mellomrom, men det kan jo variere fra plass til plass da.

 

Gleder meg iallefall til noen lange og kalde netter ved åta for å kanskje få oppleve å skyte en :wink: så lykke til!

 

Den har også vært hard med rådyrstammen her

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...