Jump to content

Jerven fjellduk


Fredrikdb95

Recommended Posts

Hei, bruker idag en vanlig regn ponsho over vame klær hele året når jeg er ute å går. Da den kun skal være vanntett/vind. 

Brukes også ved stillesitting på vår og tidlig høst. 

Men jeg sitter mye på post stille i flere timer, så spørsmålet er hvilken jerven duk er mest anbefalt? Ser at hunter og hunter extreme er så og si like i pris. Så glem pris.

Takk

Link to comment
Share on other sites

Skiller vel rundt 500 gram i vekt mellom disse, og pga. tykkere vattering tar sistnevnte litt mer volum nedpakket. Jeg har Hunter og har aldri frosset i den. Kler meg etter årstid og temperatur og bruker duken både som poncho (sittende) og pose (liggende). Med mindre du skal poste i mange minusgrader og vind tror jeg ikke du trenger extreme-varianten. Jeg mener duken i fjellkamuflasje er den mest allsidige. Vær obs på at Jerven har fabrikkutsalg i Odda.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

 

2 hours ago, Sølvrev said:

Skiller vel rundt 500 gram i vekt mellom disse, og pga. tykkere vattering tar sistnevnte litt mer volum nedpakket. Jeg har Hunter og har aldri frosset i den. Kler meg etter årstid og temperatur og bruker duken både som poncho (sittende) og pose (liggende). Med mindre du skal poste i mange minusgrader og vind tror jeg ikke du trenger extreme-varianten. Jeg mener duken i fjellkamuflasje er den mest allsidige. Vær obs på at Jerven har fabrikkutsalg i Odda.

Takk for bra svar! Høres ut som hunter er noe for meg. Jeg sittet mest i tett skog, så tror skog er riktig camo for meg.

Link to comment
Share on other sites

Om du ikke er dead-set på jerven som merke finnes det mange gode alternativer. 

Magasinet selger en posteringspose med hette og ermer som er lagt opp i membran og børstet mikrofleece utside. Dette er for min del favoritten til hjortejakta pga lydløshet.

https://www.magasinet.no/dovrefjell-camo-vision-posteringspose-vanntett-og-lydlos

 

De har også en potte tett universalduk som endel avdelinger i forsvaret nå har gått over til fra jerven duk. 

https://www.magasinet.no/catalogsearch/result/?q=dovrefjell fjellduk

 

Jaktdepotet har en membran variant med hette og uttagbart fòr sydd i fleece.

https://www.jaktdepotet.no/bekledning/posteringsdress/veidemann-posteringspose

 

Helsport har noen gode varianter med thinsulate fòr.

https://www.helsport.com/no/sok/?query=fjellduk

 

En 2 delt pose-løsning med hette. 

http://hunters.no/index.php?route=product/product&path=1&product_id=59

 

Ser også denne her er populær på andre siden av dammen enten med eller uten regnponcho over. trolig pga lett pakkvolum. Mountain Serape: 

https://hillpeoplegear.com/Products/CategoryID/4/ProductID/19

 

Spørsmålene du bør stille deg er egentlig ikke hvilken jervenduk men hvilke behov du har. Hva slags vær, hvor bevegelig er du, hvor lenge skal du sitte stille? 

 

- Jervendukene er enklest i konstruksjon på bekostning av hode/nakke komfort. Å sitte med ansikt ut av glidlås-glugge fungerer men er ingen høydare . Best brukt med ull-balaklava + regntett hatt eller sydvest og åpningen rundt halsen. Jervendukene er helt klart dyrest. Primaloft blir riktignok hypet som et materiale som holder varme selv når det er vått, men jeg er ikke 100% overbevist. Det har også irritert meg litt at jerven ikke har kommet opp med en vanntett hatt eller hette. 

 

- Dovrefjell og helsport fjelldukene kommer med påfestbar hette og er litt mer komfortable sånn sett. Dog omtrent samme armings løsning. (Litt usikker på endringene gjort i siste generasjon helsport, men kan se ut som om de har gått for en hybrid løsning mellom hette og glidlåsåpning). Til gjengjeld er den vesentlig billigere. 

 

- Dovrefjell, veidemann og hunters posteringspose har dedikerte ermer og hette og er lydløse. Dette er et stort pluss for komfort på lange posteringsrunder, men går på bekostning av vekt og vanntetthet. 

 

- Ponchoer er gramjegerens favoritt og kommer ofte i 2 hovedvarianter: paddeflat med hette montert midt på eller med noe korte påmonterte ermer.  Fordelen er at ponchoer er mer praktiske å bevege seg i. Samtlige av de større fjelldukene har en tendens til å hekte seg fast i halve skogen under driv og er altfor tette på godt og vondt.

Som gramjeger er ponchoen fortsatt min allround favoritt under elgjakta. Tar lite plass og gir mye regn og vindbeskyttelse per gram.  

 

- Carinthia har også noen enda heftige og i forseggjorte posterings løsninger til ekstrem bruk for spesielt interesserte.

 

- Vurder også hvorvidt du har behov for at duken/posen på død og liv skal kunne fungere som tarp med maljehull og glidelåser i øst og vest. Dette er en (overvurdert) egenskap som går på skarp bekostning av funksjon/komfort etc. 

Edited by jernmannen
Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, jernmannen said:

Denne posen fikk jeg et eksemplar av for mange år siden. Et produkt jeg er veldig fornøyd med og som jeg foretrekker på jakt fremfor jervendukene jeg har. Denne posen opplever jeg som like varm som de vatterte jervendukene, den er lydløs (kanskje det viktigste for meg), solid og kan brukes som lang varm jakke. Kamuflasjen blender bra inn i norsk høstskog.

Link to comment
Share on other sites

38 minutes ago, Cruiser said:

Denne posen fikk jeg et eksemplar av for mange år siden. Et produkt jeg er veldig fornøyd med og som jeg foretrekker på jakt fremfor jervendukene jeg har. Denne posen opplever jeg som like varm som de vatterte jervendukene, den er lydløs (kanskje det viktigste for meg), solid og kan brukes som lang varm jakke. Kamuflasjen blender bra inn i norsk høstskog.

Hvor lang er denne fra Hunters?

Link to comment
Share on other sites

Eg har både hunter og ekstrem. Veldig glad i begge to. Hunter er som sagt litt lettere og litt indre i volum. Har desse liggande i jaktbua i fjellet heile året og veksler med vær ka som blir brukt.

Hunter er nok eitt bra valg uansett. Ekstremen blir og med på scooterom vinteren som ein liten sikkerhet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 1/4/2021 at 9:44 PM, jernmannen said:

Om du ikke er dead-set på jerven som merke finnes det mange gode alternativer. 
....

Det finnas alternativer men vit at alle er kopier av jervenduken...

Eg har Jerven original, med for og hunter. 
Alle fungerer knallbra og har sine ulike fordeler. Du skal ikkje bry deg så mykje om isolasjonen, den er mest for å begrense kondenseringa. Ta meire hensyn til vekt og om du har behov for å stå oppreist eller ligge utstrekt inni posen. Originalen kondenserer mykje men du rister mesteparten av vatnet av den om du pakker den ned for å firflytte deg.  Sjølv om du er søkk våt så tørker du opp i alle typene, også i den enkle.

Eg tar med originalen på dagsturer i ruskevær for å spare vekt. hunter bruker eg på overnattingsturer og som alternativ til telt på reinsfjellet. Isolert original blir mest brukt som posteringspose og sitteunderlag.

Blir det kjølig og eg ikkje har nok klær så fyrer eg opp zippo bensinvarmere eller eit gravlys inni posen.

 

 

 

182EA2AD-9B1D-4383-86A9-4AF0088E4BC2.jpeg

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 5 months later...

Har brukt Jerven i ulike varianter siden ca 1990, brukt til postering, overnatting med og uten telt på barmark og om vinteren. Jeg har hatt Dovrefjellduken i ulike konfigurasjoner i tre-fire år, jeg har ikke like mange døgn i den som i Jerven, men jeg klarer så langt ikke å skille de på ytelse.
Jeg har også brukt Helsport sin, ikke like mye som de to andre, men jeg synes den blir for trang og tung, men Helsport duken er av en eller annen grunn ungenes favoritt.

Siste anskaffelse er «poncho liner) (swagman roll), tanken er å bruke denne sammen med uforet fjellduk (jeg har en uforet utgave av jerven hunter). På denne måten unngår jeg kondens og den støyen som kommer fra fjellduken under postering når det ikke er nedbør. Jeg er klar over at jerven exclusive også gir denne muligheten, men jeg vil ha hetta midt på, og jeg synes prisen på jerven exclusive er noe stiv.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...