Jump to content

Knivblad fra Spyderco


Edward

Recommended Posts

Første utgave av Spyderco Mule Team er nå ute, et fulltange-blad i 52100 stål uten grepsplater eller slire. Spyderco planlegger å bruke denne modellen for å la entusiaster teste ut "nytt" stål, så det vil komme flere blader i annet stål og identisk utforming etterhvert.

 

Jeg klarte selvfølgelig å legge inn en ordre i dag morges, før første kaffekoppen, så nå gjenstår det bare å se om jeg faktisk klarer å lage et fornuftig skjefte.

 

Det kan kanskje være verdt å nevne at 52100 er et ikke-rustfritt kulelagerstål, som bl.a. brukes av Swamp Rat og er ikke ulikt 50100/"Carbon V" som Becker og Cold Steal pleide å bruke (før Camillus gikk konk).

Link to comment
Share on other sites

Takk for tips! Knivbladet har en form som jeg personlig dessverre ikke finner optimal, så jeg sitter på gjerdet mht. akkurat denne.

 

Men du får poste resultatet når du har laga deg noe fint! Inntil videre kan du jo lage en enkel minimalistisk kniv av den, ved f.eks. å surre paracord i mønster rundt skaftet. Det er godt å holde i, i hvert fall, og passe avantgardistisk er det også. Men du er jo en erklært micartafetisjist, og din kjærlighet til micarta er vel altfor stor til at det vil komme noe annet på denne kniven?

Link to comment
Share on other sites

Tror cord-wrap utgår. Det er riktignok enkelt, men jeg har ikke spesielt sansen for det og har ihvertfall ikke lyst til å kombinere absorberende tråd og svette med karbonstål.

 

Går faktisk og lurer på om ikke denne ville sett bra ut med skaft i tre, jeg. Har selvfølgelig verken borstativ, båndsag, eller slipemaskin, så dette blir riktig morsomt!

 

Hvis noen har lyst til å grovskjære 2 grepsplater for meg, og drille hull til pins, er det bare å skrike ut. :D

Link to comment
Share on other sites

Første utgave av Spyderco Mule Team er nå ute, et fulltange-blad i 52100 stål uten grepsplater eller slire. Spyderco planlegger å bruke denne modellen for å la entusiaster teste ut "nytt" stål, så det vil komme flere blader i annet stål og identisk utforming etterhvert.

 

Jeg klarte selvfølgelig å legge inn en ordre i dag morges, før første kaffekoppen, så nå gjenstår det bare å se om jeg faktisk klarer å lage et fornuftig skjefte.

 

Det kan kanskje være verdt å nevne at 52100 er et ikke-rustfritt kulelagerstål, som bl.a. brukes av Swamp Rat og er ikke ulikt 50100/"Carbon V" som Becker og Cold Steal pleide å bruke (før Camillus gikk konk).

klarer du og skaffe en ekstra,så skal du få overført penger raskt som bare det.er så usikker på best.fra utland.send bare pm.mvh.roger. :D

Link to comment
Share on other sites

Korleis er desse Spyderco Bill Moran med VG-10 stål ? Er dette greie jakt/slaktekniver ?

 

Tenkjer på korleis betet held i den og kor grei den er å slipe opp igjen..

 

http://www.spyderco.com/catalog/details.php?product=43

 

http://www.spyderco.com/catalog/details.php?product=42

 

Har ein Cold Steel Finnbear som eg bruker for tida. Dette er ei billig utgave av Cold Steel ettersom eg skjønner... Trur du får den under 30$ i USA..

Men det er sålangt ein grei kniv. Og på dei 2 hjortekalvene eg slakta med den i haust, har den iallefall svart til forventninger/pris...

Link to comment
Share on other sites

Luger: Sorry, var akkurat inne og sjekket hos Spyderco og de er utsolgt. Men det kommer flere versjoner i annet stål, og helt sikkert noe som er mer spennende enn 52100. Jeg kan se om jeg kan huke 2 stykker neste gang -- det burde jeg jo egentlig ha gjort denne gangen også, til den prisen.

 

Mauser68: Har ikke prøvd Bill Moran'ene, men Spydercos VG-10 pleier å oppføre seg veldig bra og bladformen ser jo mer enn brukbar ut. Merk bare at Spydercos blader ofte er ganske tynne.

Link to comment
Share on other sites

Takker Edward. Det gjer i grunn ingenting om dei er litt tynne. Eg har faktisk mest sansen for tynne og lette blad. Er ikkje vits i å dra meir stål med seg i skauen enn nødvendig. Og dei er som regel også skarpere når dei er tynne, pga eggvinkelen.. ( sjølvsagt gjeld dett ikkje alle knivblad men ein del av dei )

Link to comment
Share on other sites

Har en Mule team på vei, så nå er det bare å bestemme seg for tre eller micarta på grepen :D

 

Må lage slire også... Blir vel kydex og micarta eller tre og lær.. Mye valg dette her.. Kanskje kjøpe neste også :wink:

 

Spyderco sine VG-10 kniver er lette å få veldig skarpe og holder eggen bra. De ruster heller ikke så lett.

 

Har en gjeng med kniver fra Spyderco og kjøper veldig lite annet unntatt kniver som ikke masseproduseres da :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

- Mule er tilgjengelig fra Spyderco igjen (min ordre er allerede sendt, så jeg kan ikke legge til noen fler)

 

- Sjekket akkurat noen gamle råd fra Jerry Hossom på Knifeforums, og han var ganske bestemt på at nybegynnere skulle ligge langt unna Micarta. Tipper kanskje jeg prøver tre, ja. :)

Link to comment
Share on other sites

Tre? Skal du, Edward, ha kniv med treskaft? Nå tror jeg sannelig det begynner å rable for deg. :mrgreen:

 

Det blir vel noe fint i valbjørk det da, tenker jeg, slik at du får en slik god, norsk, frisk fjell-følelse. (Passer fint til mariusgenser og treski.) Eller kanskje mahogny, med messing-bolsters, slik at kniven får den edle maritime looken? (Passer fint til loslua, det er nesten så du må stille opp i Rorbua.) Eller blir det kanskje noe i en eller annen utrydningstruet regnskogsart, hogd og bearbeidet av barnearbeidere?

 

Neida. Jeg foreslår teak! Teak er tett, hardt og stabilt. Jeg fikk orga til meg litt gammel, solid teak fra 70-tallet i dag. Du får ta turen bortom hvis du vil ha litt!

Link to comment
Share on other sites

Hehe. Ja, nå står ikke verden til Pinse. Men jeg synes tre går ganske bra sammen med verktøystål, uansett formen på bladet. :)

 

Har ikke bestemt meg i det hele tatt; har sett både på African Blackwood, Desert Ironwood, og noe stabiliserte greier (sånn hvis jeg er keen på å slite nesten like mye som med Micarta). Skal titte litt på teak på nettet, se hvordan det ser ut. Hvordan er ditt, er det mye figurer i treet?

Link to comment
Share on other sites

- Sjekket akkurat noen gamle råd fra Jerry Hossom på Knifeforums, og han var ganske bestemt på at nybegynnere skulle ligge langt unna Micarta. Tipper kanskje jeg prøver tre, ja. :)

 

Hadde han noe argument for dette?

Jeg bruker mye turbax når jeg holder kurs, og har ikke noe problem bortsett fra klager på lukta. (Men da fra folk flere etasjer opp fra verkstedet og ikke fra studentene.)

 

Desert ironwood blir ganske tøft, valbjørk er heller ikke så dumt. Teak har minimalt med mønster, men greit om man vil ha brunfargen.

Link to comment
Share on other sites

Skal titte litt på teak på nettet, se hvordan det ser ut. Hvordan er ditt, er det mye figurer i treet?

Nei, heldigvis ikke. Det er finstrukturert, tett, hardt og homogent med en varm glød. Ikke av den vanlige (og grovere) hagemøbeltypen. Lar seg lett impregnere med Owatrol /Owatrol-terpentin-blanding.

Link to comment
Share on other sites

Metallurgen: Hossom mente at Micarta var vanskelig å bearbeide, mener jeg å huske. Idiot-programvaren som Knifeforums bruker har spist det opprinnelige innlegget hans (alternativt er jeg for dum til å finne tilbake til det).

 

Valbjørk har jeg snakket så mye stygt om tidligere, at det hadde jeg ikke turt å bruke om jeg hadde hatt lyst engang. :)

Link to comment
Share on other sites

Der slår du inn ei vidåpen dør, Sako. ;) Hvis du hadde lest litt lenger ovenfor, ville du oppdaget at jeg skrev

 

Jeg fikk orga til meg litt gammel, solid teak fra 70-tallet i dag. Du får ta turen bortom hvis du vil ha litt!

Det er altså ikke snakk om noe ny teak, så pust gjennom nesen. :) Bare noe gammelt "ræl" som jeg tilfeldigvis fant i en container. Teaken skulle kastes, men jeg synes det ble for dumt, så jeg hentet tilhengeren og tok det med meg hjem. Nå ligger det sirlig stablet i kjelleren. Synes det var et fint resirkuleringstiltak, jeg ...

Link to comment
Share on other sites

Metallurgen: Hossom mente at Micarta var vanskelig å bearbeide, mener jeg å huske. Idiot-programvaren som Knifeforums bruker har spist det opprinnelige innlegget hans (alternativt er jeg for dum til å finne tilbake til det).

 

Jerry sier mye rart. :wink:

Har du lyst på micarta, bruker du det, ikke noe problem å bearbeide. :)

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...

Av alle disse "super-ståla" amerikanerne skal lage kniver av, er nok dette noe av det mer fornuftige. :)

 

CPM M4 er tilsvarende Erasteels "ASP 2004" i sammensetning, og lignende "Vanadis 4 extra" bortsett fra tilsats av wolfram og litt mer molybden.

 

Noe usikker på kvaliteten på amerikansk PM-stål.

 

Hadde en gang troa på CPM 3V, men etter at jeg blåste noen høvdinger på en blokk, gjorde en test og det ikke imponerte, har jeg ansett amerikansk produsert stål som er mindreverdig produkt. Men det kan jo hende jeg var uheldig med biten jeg fikk... :roll:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...