Jump to content

Løpspuss på luftpistol


bmh

Recommended Posts

vær ytterst forsiktig med bruk av solventer/oljer på trykkluftvåpen.

ikke bare spiser det pakninger, men løsningsmidler/olje i forbindelse med trykkluft er en potensiell håndgranat.

ikke spør meg om teorien, gjengir bare utallige advarsler om dette rundt alle former for trykkluft.

har du behov for å pusse er nok skyting med pussepropper det beste, ingen sjanse for potensiell skade på pipe, og ingen sjanse for at løsemidler /olje sniker seg inn på feil sted.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har, i over 25 år, dryppet litt olje/solvent på en propp og skutt den gjennom pipa

etterfulgt av 3 tørre propper for å rense ut.

Ante ingenting, før det jeg leser ovenfor nå, at det kunne være forbundet med noen som helst fare,

annet enn for pakningene som jeg tørket nøye etter puss.

Har holdt for meg i mange år, men må tydelig gjøres på egen risiko her etter!? :?

Jeg har aldri hatt annet enn forskjellig utgaver av brekkvåpen, så det er kanskje derfor jeg enda er i live? :lol:

Link to comment
Share on other sites

brekkvåpen er en ting, kompresjonsluftvåpen som moderne luftpistoler er noe annet.

trykkluft, det være seg dykkerutstyr, høytrykks luftvåpen eller industriell bruk av høytrykk kombinert med olje er ganske eksplosjonsfarlig skal vi tro læreboka.

f.eks dykkerutstyr smøres bare med silikonfett nettop pga dette.

jeg tør hvertfall ikke kødde med det!

 

kort google-søk på kombinasjonen oil, highpressure air og explosion gav f.eks denne:

http://shippai.jst.go.jp/en/Detail?fn=0&id=CB1012038&

 

oksygen i luft under trykk kombinert med olje er nok ikke bare myte..

Link to comment
Share on other sites

Ren Oksygen (uten trykk for den del), og olje er meget eksplosjonsfarligt.

 

En livsfarlig sport, var å smøre litt olje på gjengene til en skjærebrenner (det smalt ja).

 

Hva som skjer med trykkluft og olje vet jeg ikke, men det høres ikke ut som noen fornuftig kombinasjon (trykkluft = varme og Oksygen, olje = brennbart materiale). Er nok ikke særligt smart nei.

 

Ellers så vet jeg at selv i fjærvåpen, er for mye fett olje i mekanismen lite bra (spesielt på fjær og på rundt stempelet).

Mye av problemene enkelte har med variabel hastighet, skriver seg ofte til detonasjoner i skudd øyeblikket (ikke bra for stempel pakkning, og ikke bra for presisjon). Man blir ofte anbefalt å demontere billige luftvåpen, for å fjerne overflødigt fett fra mekanismen.

 

Olje i løp under puss med vanlige stempeldrevne luftvåpen, burde derimot overhode ikke være noe å frykte (bare man pusser tørt etterpå).

Link to comment
Share on other sites

vanlige fjærvåpen, det være seg sidespennere, underspennere eller løpsspennere, har ikke godt av feil type olje i mekanismen de heller nei.

for brutal "dieseling" i kammeret fører til skadde pakninger ganske fort, i tillegge til ekstremt varierende hastighter, smell og dårlig presisjon.

det har visstnok skjedd at geværer har sprengt, men dette er ekstreme tilfeller, og antagelig ikke noe å bekymre seg over.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte pussepropper i dag. Skal teste presisjonen i skrustikka før puss, og

sammenligne presisjonen etter puss.

Får prøve med bare tørre propper i første omgang.

Hadde aldri trodd det var farlig med olje, kombinert med luft.

Er det så farlig, burde selgere av luftvåpen advare kjøperne.

Link to comment
Share on other sites

Bah! Sterkt overdrevet problematikk. Eneste unntak er pcb våpen, som oppererer med høyt trykk. Og da spesielt med tanke på koblingene som belastes med flasketrykk, der er det nok ikke særligt smart med olje nei.

 

Man kan ødelegge presisjon, og levetid på pakkningene i ett fjørvåpen, men da snakker man om (for mye og feil sort) olje i mekanismen, ikke i selve løpet.

 

Når løpet først er tørt etter puss, så er det tørt. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har nettopp testet presisjonen på 6 forskjellige typer kuler

i mitt våpen før puss. 2 sorter med walter ammo gikk bra.

En type gikk veldig dårlig. Det var gamo pro match competition.

Disse var trange å sette inn. En annen gamo, match diabolo

gikk mye bedre. Og kostet kr. 25,-

 

Har nå skutt igjennom 10 pussepropper.

Mye dritt. Må sikkert skyte dobbelt så mye for å få

løpet til bli nogenlunde rent.

Det er nesten fristende å bruke litt olje.

Skal teste presisjonen også etter puss.

Link to comment
Share on other sites

på luftvåpen bruker jeg bare en gammel skolisse som jeg tar litt våpenolje på og drar igjennom et par ganger. funker veldig fint,men du må ha en skolisse som passer selvsagt og ikke blir for tykk.

 

en annen variant som jeg bruker til min 22lr børse er å knyte et tynn men sterk hagehyssing eller fisketråd til en liten tøybit som jeg dynker i våpenolje og drar igjennom.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
pussepropper må ikke skytes gjennom et luftvåpen, det er egentlig det samme som tørrskyting.

det kan ødelegge fjøra i våpenet. står endel om det på luftskytter.net

pussepropper bør skyves gjennom løpet med en pussestokk!

Dette gjelder vel strengt tatt bare fjærvåpen? Og i så fall er det ikke relevant hverken for trådstarter eller de andre av oss som bruker komprimert luft eller CO2.

Link to comment
Share on other sites

følger innspillet til Domino, det er normalt bare fjærdrevne våpen som tar skade av å "tørrskytes" med propper.

 

en ting man skal tenke på om man pusser med snor/skolisse/boresnake er å dra snora Rett ut av munningen. trekkes den slik at den subber i den ene siden er det fare for å polere kroningens skarpe kant rund, og om dette gjøres kan det gi utslag på presisjonen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...